۰ نفر

اردوغان: اروپا متحمل هزینه سنگینی خواهد شد

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۵۸
کد خبر: 182649
اردوغان: اروپا متحمل هزینه سنگینی خواهد شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر اروپا را به حمایت از فاشیسم و افراط گرایی قومی متهم کرد و گفت: فاشیسم اکنون ماهیت و چهره زشت خود را در اروپا نشان داده است.

 اردوغان روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت 14 مارس روز پزشک در آنکارا بیان کرد: این موضوع تمامی مسلمانان و اتباع خارجی را که در اروپا زندگی می کنند، هدف قرار داده است و تنها مشکل ترکیه نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: به کشورهای اروپایی بارها تذکر داده ایم که افرط گرایان و دشمنان اتباع خارجی را حمایت نکنند چرا که در غیر این صورت متحمل هزینه های سنگین خواهند شد و اتفاقات اخیر در آلمان و هلند نشان داد که این نگرانی ها به جا بوده است.

وی با اشاره به رفتار دولت هلند با وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه افزود: این رفتار علاوه بر کشور و مردم ترکیه، بی احترامی به تمامی قوانین بین المللی و مقررات دیپلماتیک بود.

وی با بیان این که فردا در هلند انتخابات برگزار می شود، از اتباع خارجی، ترک تبارها و مسلمانان مقیم این کشور خواست که به این دو حزب رأی ندهند.

وی هلند را به همدستی در کشتار هشت هزار نفر بوسنیایی در در سربرنیتسا متهم کرد و گفت: ما امروز با استفاده از سازمان همکاری اسلامی که ریاست دوره‌ای آن را برعهده داریم و نیز سایر ظرفیت ها به مبارزه با بیگانه ستیزی، نژادپرستی و اسلام هراسی سرعت بیشتری خواهیم داد.

دولت ترکیه در پی تنش سیاسی با هلند و تیره شدن روابط دو کشور، کلیه روابط خود با هلند در سطح عالی، جلسات برنامه ریزی شده، جلسات در سطح وزرا و سطوح بالای آن و دیدارهای مقامات بلندپایه را به حالت تعلیق درآورد.

آنکارا همچنین اعلام کرد که بر اساس تصمیم هیات دولت ترکیه، اجازه بازگشت سفیر هلند به آنکارا داده نخواهد شد و تا زمانی که هلند اقدامات جبرانی برای ترمیم روابط را انجام ندهد، این شرایط ادامه خواهد داشت.

تنش سیاسی بین ترکیه با هلند و آلمان در پی ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند به اوج خود رسید.

این تنش از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کرد.

روز شنبه در پی صادر نشدن مجوز پرواز هواپیمای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای فرود در فرودگاه روتردام، وی نتوانست طبق برنامه ریزی انجام شده به هلند سفر کرده و در اجتماع انتخاباتی ترک تبارهای هلند سخنرانی کند.

پس از لغو این سفر، 'فاطمه بتول سایان کایا' وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه به آلمان سفر کرده و از مسیرهای زمینی خود را به محل تجمع ترک تبارهای هلند رساند ولی به علت ممانعت پلیس هلند نتوانست در اجتماع اتباع ترکیه حاضر شده و به سخنرانی بپردازد و وی شبانه از کشور هلند اخراج شده و در مرزهای شرقی هلند به سمت آلمان هدایت شد.

ترک تبارهای هلند دومین گروه جمعیت غیربومی این کشور محسوب می شوند و جمعیت آنها حدود 500 هزار نفر(سه درصد جمعیت هلند) تخمین زده می شود.

دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از کشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از ترکیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی کرده اند.

همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.