۰ نفر

پنج ایالت دیگر آمریکا از فرمان جدید ترامپ شکایت کردند

۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸
کد خبر: 181647
پنج ایالت دیگر آمریکا از فرمان جدید ترامپ شکایت کردند

چالش حقوقی علیه فرمان جدید دونالد ترامپ درباره ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا با اعلام شکایت پنج ایالت دیگر این کشور در کنار ایالت هاوایی، تشدید شده است.

به گزارش بی بی سی، یک روز بعد از آن که ایالت هاوایی از شکایتش از فرمان جدید ترامپ در مورد ممنوعیت ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا خبر داد، مقامات پنج ایالت دیگر شامل ایالت‌های واشنگتن، نیویورک، مینه‌سوتا، اوریگان و ماساچوست نیز از تصمیمشان برای اقدام قضایی علیه فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ خبر دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پیش از این ایالت هاوایی تبدیل به اولین ایالتی شد که با ثبت شکایتی فرمان منع ورود شهروندان شش کشور مسلمان به آمریکا را به چالش کشید.

این شش ایالت اعلام کرده‌اند، نسخه جدید فرمان ترامپ هم‌چنان مشمول حکمی می‌شود که دادگاه برای نسخه قبلی فرمان ترامپ داد و جلوی اجرایش را گرفت.

ترامپ در دستور تازه‌اش ورود شهروندان شش کشور ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن به آمریکا را برای ۹۰ روز به حالت تعلیق درآورده است. تنها تفاوت عمده این فرمان با فرمان قبلی، حذف اتباع عراق از فهرست کشورهای ممنوع‌شده است.

مقام‌های ایالت هاوایی در شکایتشان به حرف‌های استفن میلر، از مشاوران ارشد دونالد ترامپ، اشاره کرده‌اند که درباره فرمان دوم به رسانه‌ها گفته بود که در واقع "همان سیاست فرمان اول است".

رابرت فرگوسن، دادستان کل واشنگتن گفت اگرچه فرمان جدید در مقایسه با فرمان قبلی شامل گروه کوچک‌تری از افراد می‌شود، اما ایالت‌ها همچنان می‌توانند آن را به طور حقوقی به چالش بکشند.

فرگوسن گفت این به عهده دولت دونالد ترامپ است که ثابت کند فرمان جدید ذیل حکم دادگاه که اجرای فرمان قبلی را معلق ‌کرد نمی‌گنجد.

دادستان کل ایالت واشنگتن گفته است: ما تاکید می‌کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند یک‌جانبه خودش را فارغ از حکم و دستور دادگاه اعلام کند.

دادستانهای کل دو ایالت نیویورک و ماساچوست هم گفته‌اند که در این شکایت با ایالت واشنگتن همراه می‌شوند.

منتقدان می‌گویند نسخه جدید فرمان ممنوعیت ترامپ هم فقط شامل کشورهایی با جمعیت اکثرا مسلمان است و این تبعیض علیه مسلمانان است.

کاخ سفید گفته است "اطمینان زیادی دارد" که فرمان جدید در دادگاه پیروز می‌شود.