۰ نفر

هشدار مرکل به اردوغان

۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۲۱:۰۴
کد خبر: 181617
هشدار مرکل به اردوغان

صدراعظم آلمان به رئیس جمهوری ترکیه هشدار داد که بیش از این تاب تحمل اظهارات وی مبنی بر مقایسه رفتار برلین با حزب نازی را ندارد.

به گزارش ای بی سی نیوز، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز پنجشنبه تاکید کرد که بیش از این اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و دیگر مقامات این کشور را که در هفته اخیر برلین را به رفتارهای نازی وار متهم کرده اند، تحمل نخواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در شدید اللحن ترین واکنشی که تا کنون یکی از مقامات آلمان نسبت به اظهارات اردوغان داشته است، مرکل گفت: تشبیه شدن به نازی ها غم انگیز و تا حدی نابجا است که واقعا نمی توان درباره آن اظهار نظری کرد. اما این (سکوت ما) نباید به معنای موجه بودن این گونه اظهارات تلقی شود.

وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد که قربانیان آلمان نازی به این شیوه تحقیر شوند. این قبیل مقایسه ها باید متوقف شود.

گفتنی است اردوغان یکشنبه گذشته در اظهاراتی اقدام آلمان در ممنوعیت نشست های سیاسی اتباع ترکیه در این کشور را به اقداماتِ دوران آلمان نازی تشبیه کرد.

وی در این باره گفت: چنین اقداماتی (از سوی آلمان) تفاوتی با آنچه در دوران نازی ها به انجام می رسید؛ ندارد.

نشست های سیاسی مقامات ترکیه در راستای برگزاری همه پرسی قانون اساسی این کشور و با هدف تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری صورت می گیرد.

در آلمان حدود ۱.۴ میلیون نفر با تابعیت ترکیه ای ساکن هستند که از حق شرکت در همه پرسی (تغییر) قانون اساسی برخوردارند.

جالب آنکه دولت آنکارا در واکنش به اظهارات امروز مرکل، لحن منتقدانه ای را که یک هفته اخیر نسبت به برلین اتخاذ کرده بود، اندکی نرم تر کرد.

در همین راستا، «مولود چاوش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه دولت فعلی آلمان را نازی خطاب نمی کند. اما رفتارهای آنها یادآور همان دوره است!