۰ نفر

استراتژیست نظامی دست راست ترامپ

۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱:۲۳
کد خبر: 178372
استراتژیست نظامی دست راست ترامپ

ترامپ یک استراتژیست نظامی را به‌عنوان مشاور امنیت ملی خود برگزیده است. در حالی که تا روز دوشنبه نام چهار تن مطرح شده بود اما در نهایت این ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر بود که جانشین مایکل فلین شد.

 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز دوشنبه ژنرال مک‌مستر را به‌عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد. مک‌مستر در بین جمهوری‌خواهان از ارج و قرب بالایی برخوردار است و وی را به‌عنوان یک فرد شاخص و کمک‌کننده در تاریک‌ترین روزهای نبرد با عراق می‌شناسند. ژنرال مک‌مستر پیش از این انتصاب به‌عنوان مدیر تلفیق توانمندی‌ها در ارتش آمریکا خدمت کرده است. ژنرال سه ستاره مک‌مستر که ۵۴ سال سن دارد، پیش از این برای مدتی در افغانستان مدیر برنامه «شفافیت» ایساف بود. انتصاب ژنرال مک‌مستر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور آمریکا با کناره‌گیری مایک فلین، مشاور پیشین امنیت ملی خود موافقت کرد. دونالد ترامپ زمان معرفی ژنرال مک‌مستر از او به‌عنوان مردی «با استعداد و تجربه‌ای شگرف» یاد کرد و در پیامی توییتری هم از دیدار خود با او با عنوان دیداری بسیار جالب توجه یاد کرد.

دونالد ترامپ همزمان کیث کلاگ که در روزهای گذشته شورای امنیت ملی را سرپرستی می‌کرد، به‌عنوان رئیس دفتر این شورا منصوب کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، روز یکشنبه گزارش‌ها حاکی از آن بود که دونالد ترامپ دست‌کم با چهار گزینه برای انتخاب مشاور امنیت ملی‌اش گفت‌وگو کرده و هم ژنرال مک‌مستر و هم ژنرال کلاگ جزو این گزینه‌ها بودند. این در حالی است که روز جمعه اعلام شد رابرت هاروارد، دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا که پست مشاور امنیت ملی به او پیشنهاد شده بود، از پذیرش این سمت خودداری کرده است.

پست مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، از مهم‌ترین سمت‌های مشورتی است که مستقیما با رئیس‌جمهور در تماس است و در عین حال نیازی به تایید کنگره ایالات‌متحده نیز ندارد. از ژنرال مک‌مستر به‌عنوان یکی از افسران پرافتخار ارتش آمریکا و از «اندیشمندان پیشرو در حوزه نظامی» یاد می‌شود. او که در جنگ ویتنام به‌عنوان سرباز حضور داشت، از جمله به خاطر انتشار کتابی به نام «قصور در انجام وظیفه» در سال ۱۹۹۷ شهرت دارد که در آن رهبری سیاسی و نظامی آمریکا را در طول این جنگ به پرسش گرفته است.

 

مک‌مستر با ترامپ چگونه کار خواهد کرد؟

انتخاب مک‌مستر 54 ساله برای برخی جای تعجب دارد، زیرا مک‌مستر به‌عنوان فردی شناخته می‌شود که تاکنون علیه قدرت اقدام کرده است. همچنین این سوال پیش می‌آید که وی چگونه با فردی مانند ترامپ که فرسنگ‌ها فاصله عقیدتی و ارزشی با هم دارند کار خواهد کرد. او چگونه با رئیس‌جمهوری کار خواهد کرد که کوچک‌ترین انتقاد را بر نمی‌تابد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت ترامپ فردی است که دوست دارد سریعا به کوچک‌ترین انتقاد پاسخ تند و تیزی دهد. اصولا او این انتقاد را در جایی عمومی مانند توییتر مطرح می‌کند. مک‌مستر، ژنرالی که دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه کارولینای شمالی گرفته، فردی است که به صبوری و اندیشمندی معروف است.

 

ترامپ چگونه به گزینه مک‌مستر رسید؟

در حالی که تا روز دوشنبه گزینه‌هایی مانند جان بولتون- فردی که به ضدیت با ایران شهرت دارد- به‌عنوان یکی از گزینه‌های پر شانس مطرح شده بود، اواسط روز دوشنبه ناگهان نام مک‌مستر به‌عنوان مشاور امنیت ملی مطرح می‌شود. ترامپ پس از مصاحبه با مک‌مستر در توییتی نوشت: ژنرال مک‌مستر را به‌عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کردم.

اما ترامپ چرا به این گزینه رسید؟ نیویورک‌تایمز پاسخ می‌دهد: تام کاتن، سناتور آرکانزاس نقش کلیدی در انتخاب این فرد داشته است. او این گزینه را به کاخ سفید پیشنهاد داده و به کاخ سفید نیز اعلام کرده بود این فرد در بین جمهوری‌خواهان از مقبولیت بالایی برخوردار است. گفته می‌شود در داخل سنا فردی مانند جان مک‌کین که رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا هم است از این گزینه حمایت بیشتری داشته است. منابع خبری می‌گویند جان مک‌کین نیز با مقامات کاخ سفید درخصوص مک‌مستر لابی کرده است. در داخل کابینه نیز جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم از طرفداران این گزینه بوده و نقش فعالی در انتخاب این گزینه داشته است.

ترامپ نیز پس از انتخاب مک‌مستردر توییتی نوشت: «او انسان فوق‌العاده و با تجربه‌ای است.» سپس در توییتی دیگر درخصوص مک‌مستر نوشت: «من در دو روز گذشته مطالعه زیادی داشتم و متوجه شدم که وی فردی قابل احترام در بین نیروهای نظامی است و همه برای او احترام ویژه‌ای قائل هستند.»

به نظر می‌رسد با این توییت ترامپ نشان داده است که به نظامیان علاقه ویژه‌ای دارد و دوست دارد که فرد مورد نظرش در این سمت دارای تجربه نظامی‌گری باشد. حتی فلین نیز ژنرال با تجربه در عرصه نظامی به حساب می‌آمد و حالا جایگزین او نیز ژنرالی دیگر است. این در حالی است که در داخل کابینه نیروهای نظامی دیگری هم دیده می‌شود. از جمله جان اف کلی، وزیر امنیت داخلی ایالات‌متحده که دریاسالار سابق این کشور به حساب می‌آید. ترامپ سعی کرده است عمده وزارتخانه‌های امنیتی را در اختیار نظامیان قرار دهد و وزارتخانه‌های اقتصادی را در دستان مولتی‌میلیاردرهای وال استریتی.

با این حال موردی که ترامپ و مک‌مستر را به یک نقطه می‌رساند، انتقاد هر دو از ریاست‌جمهوری جورج بوش دوم بوده است. بارها ترامپ در کمپین انتخاباتی خود بوش و اوباما را مسوول به‌وجود آوردن داعش اعلام کرد و مک‌مستر نیز در زمان جورج بوش پسر منتقد نحوه ورود آمریکا به عراق بود.

در حالی که آمریکا در عراق در حال از دست دادن اعتبار خود بود، ژنرال مک‌مستر با یک تاکتیک نشان داد چگونه می‌توان با راهبرد ضدشورش، شبه‌نظامیان را در این کشور شکست داد. در واقع راهکاری که وی ارائه داد از سوی ژنرال پترائوس مورد قبول واقع شد و آمریکا را از یک فاجعه نجات داد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: مک‌مستر فردی با خصوصیات نرم‌خویی، هوشمندی و با یک حس شوخ‌طبعی این پست را قبول کرده است اما او بیشتر از آنکه در زمینه سیاست تجربه داشته باشد، تجربه جنگ و نظامی‌گری دارد و حضور او در این پست می‌تواند یک چالش جدید برای او باشد.