۰ نفر

بلرعلیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تشکیل ائتلاف اعلام کرد

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸
کد خبر: 177479
بلرعلیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تشکیل ائتلاف اعلام کرد

نخست وزیر اسبق انگلیس در نشستی ضمن اعلام تشکیل ائتلاف علیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از مردم این کشور خواست علیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ( برگزیت ) به پا خیزند .

تونی بلر  در نشستی  در مرکز لندن با تاکید بر اینکه درباره پیامدهای برگزیت اطلاعات درستی به مردم داده نشده است و آنان گمراه شده اند گفت: آثار زیانبار نتیجه همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا از همان آغاز نمایان شد و  هنوز روند خروج آغاز نشده پیامدهای ناگوار اقتصادی گسترده ای به بار آورده است.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صداوسیما، وی افزود : در حالی که هنوز مذاکرات خروج آغاز نشده ارزش پول ملی انگلیس در برابر یورو ۱۲ درصد و دربرابر دلار۱۰ درصد سقوط کرده و به علت افزایش هزینه واردات، قیمت کالاها درانگلیس افزایش یافته است.

بلر با اشاره به اظهارات فعالان اقتصادی در جشنواره مشاغل برتر در انگلیس گفت : نیمی از صاحبان مشاغل در انگلیس می گویند از هم اکنون آثار منفی برگزیت را احساس کرده اند و نیم دیگر آنان نیز اعلام کردند نمی دانند چه پیامدهای ناگواری در انتظارشان خواهد بود اما این موضوع در رسانه ها منتشر نشده و این ها نشان می دهد رنج های خروج از آحاد جامعه پنهان مانده است.  

وی با بیان اینکه کارتلی برای خروج از اتحادیه اروپا و پنهان داشتن پیامدهای آن فعال است،  تصریح کرد : چنانچه نتوانیم توافقات تجاری را هنگام خروج از اتحادیه اروپا درست تنظیم کنیم ممکن است در مراودات با سازمان تجارت جهانی هم با مشکل مواجه شویم بنا براین باید بهترین کارها را درباره بدترین تصمیم انجام دهیم.

بلر گفت : حضورمان در بازار مشترک اروپا میلیاردها پوند به ما سود رساند و اینکه با خروج از این بازار مشترک از مواهب آن نیز بی بهره خواهیم شد.

نخست وزیر سابق انگلیس با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی انگلیس و روند افزایش  مشکلات گفت : سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس اکنون با شدید ترین بحران از زمان تاسیس روبروست.  

وی افزود : در بخش آموزش مشکلات افزایش یافته است و با قطع بودجه پژوهشی، جایگاه ما در این حوزه تضعیف خواهد شد و در بخش  خدمات اجتماعی و مددکاری و امور زندانها هم دچار مشکل شده ایم  .

نخست وزیر سابق انگلیس گفت: با این همه دولت نگاهی به مشکلات ندارد و فعالیت های خود را با وسواس خاصی بر روی برگزیت متمرکز کرده است.  

تونی بلر با ابراز نگرانی عمیق ازخطر تجزیه انگلیس نیز گفت : با فضای ایجاد شده احتمال جدایی اسکاتلند از انگلیس که در همه پرسی قبلی با اختلاف کمی رای نیاورد زیاد شده است و بی شک این موضوع بر ایرلند شمالی نیز برای جدایی اثر خواهد گذاشت.

 بریتانیا یا انگلستان شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است و در همه پرسی ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ درصد مردم اسکاتلند به جدایی از انگلیس رای دادند اما در تازه ترین نظر سنجی گفته می شود اکنون حدود ۴۹ درصد مردم اسکاتلند با خروج موافقند و در همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نیز بیشترشان به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند و رهبر حزب ملی اسکاتلند گفته باید به رای مردم اسکاتلند احترام گذاشته شود.  

نخست وزیر سابق انگلیس که به علت بی توجهی به درخواستهای مردم درهمراهی نکردن با امریکا در جنگ عراق نزد شمار زیادی از مردم این کشور منفور توصیف شده است گفت : درست است که مردم رای داده اند و ما باید عمل کنیم اما بر اساس نظام پارلمانی نمایندگان مجلس باید درباره نحوه خروج  تصمیم بگیرند و در روند بررسی همه جانبه نگری را به طور جدی مد نظر قرار دهند.  

بلر تاکید کرد :  هر تصمیم در هر مرحله پیامدهایی دارد که باید به طور دقیق بررسی شود.

نخست وزیر سابق انگلیس گفت : با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نفوذ خود در یک مجموعه قدرتمند را از دست خواهیم داد و وارد دوره سختی خواهیم شد.

وی با انتقاد از عملکرد هم حزبی هایش درباره برگزیت افزود : منزجرم این را بگویم اما متاسفانه در این باره حزب کارگر نیز در همراهی با حزب محافظه کار (حزب حاکم) در حال تسهیل خروج از اتحادیه اروپاست.

اگر چه پیشتر نیز تونی بلر مخالفت شدید و نگرانی خود رادرباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز کرده بود اما به عقیده شماری از صاحب نظران اقدامات جدید او و تشکیل ائتلاف برای جلوگیری از خروج یا تاثیر برنحوه آن می تواند اقدامی از درون حاکمیت برای تاثیر گذاری بر برگزیت در آستانه فعال کردن ماده ۵۰ لیسبون درباره آغاز جدایی یک عضو اتحادیه اروپا باشد.  

 برخی چهره های احزاب مختلف نیز با حمایت از مواضع نخست وزیر سابق انگلیس به آن پیوسته اند.

مردم انگلیس در همه پرسی سوم تیر ماه امسال با ۵۱ و ۹ دهم درصد آرا خروج کشورشان از اتحادیه اروپا را خواستار شدند. انگلیس نخستین کشوری است که در عمر بیش از چهل ساله اتحادیه اروپا ازآن خارج می شود.

ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرد تا پایان ماه مارس اوایل فروردین ۱۳۹۶ ماده پنجاه لیسبون را اجرا و مذاکرات درباره  روند خروج این کشوراز اتحادیه اروپا را آغاز خواهد کرد.