۰ نفر

مخالفت رئیس مجلس بریتانیا با سخنرانی ترامپ

۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۱۷
کد خبر: 175462
مخالفت رئیس مجلس بریتانیا با سخنرانی ترامپ

اعتراض‌ها به حضور ترامپ در بریتانیا حالا به مجلس عوام این کشور کشیده شده است. در جایی که رئیس آن از حضور ترامپ در مجلس انتقاد می‌کند و می‌گوید که باید مانع سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان بریتانیا شد.

به گزارش ایندیپندنت، جان برکو، رئیس مجلس عوام انگلیس در بیانیه‌ای به نمایندگان پارلمان گفت که دعوت از ترامپ برای ایراد سخنرانی در پارلمان درست نیست. برکو در سخنرانی خود گفت: ما برای رابطه‌مان با ایالات‌متحده ارزش قائلیم اما مخالفت ما با نژادپرستی و تبعیض جنسیتی و حمایت‌مان از برابری در مقابل قانون و دادگاه مستقل، ملاحظات بسیار مهم‌تری برای پارلمان هستند. این سخنان برکو با تشویق نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس مواجه شد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز از این سخنان استقبال کرده و خواهان به تاخیر انداختن دیدار دونالد ترامپ شده است. تیم فارون، رهبر حزب لیبرال دموکرات نیز گفته است از دونالد ترامپ «استقبال نخواهد شد».

ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا در جریان دیدار اخیرش از واشنگتن گفته است که از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دعوت کرده که برای یک دیدار رسمی به این کشور سفر کند. به گزارش دنیای اقتصاد، در همین حال درخواستی برای پس گرفتن این دعوت به امضای بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر از شهروندان بریتانیا رسیده که قرار است طبق قانون در بیستم فوریه (2 اسفند) در مجلس این کشور مطرح شود.

اکنون رئیس مجلس بریتانیا هم در واکنش به درخواست برنامه‌ریزی سخنرانی دونالد ترامپ در مجلس گفته که با انجام این سخنرانی مخالف است. جان برکو گفته است سخنرانی در مجلس اعیان و مجلس عوام بریتانیا حق طبیعی افراد نیست بلکه افتخاری است که به آنها داده می‌شود. رئیس مجلس بریتانیا با اشاره به ممنوعیت‌ سفری که دونالد ترامپ برای شهروندان چند کشور وضع کرده گفته که او یکی از سه نفری است که کلید سالن وست‌مینستر (محل برگزاری این‌گونه مراسم) را دارند. این یعنی اینکه او به‌عنوان یکی از سه فرد مهمی است که در مجلس اجازه نمی‌دهد این دعوت از ترامپ برای ایراد سخنرانی صورت گیرد.

وی در این ‌باره ادامه داد: حتی پیش از مطرح شدن ممنوعیت ورود شهروندانی از هفت کشور مسلمان به آمریکا، من خودم مخالف سرسخت سخنرانی ترامپ در وستمینستر بودم. پس از مطرح شدن این مساله نیز من باز هم مخالف سخنرانی او در پارلمان هستم. ما به ارتباطاتمان با آمریکا ارزش می‌نهیم. اگر یک بازدید و سفر رسمی و دولتی صورت گیرد، ربطی به رئیس پارلمان ندارد. اما از آنجا که قرار است بازدید و سخنرانی ترامپ در مجلس عوام صورت گیرد، این مساله مهم است و من هم رئیس مجلس هستم بنابراین به دلیل رویکرد نژادپرستانه و جنسیت‌گرایی ترامپ با این سخنرانی مخالفم. حمایت ما از برابری در مقابل قانون و استقلال سیستم قضایی یکی از ملاحظات در مجلس عوام است.