۰ نفر

شوک بازارهای آسیا و یورو از ابهامات سیاسی و اقتصادی

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۰
کد خبر: 175372
شوک بازارهای آسیا و یورو از ابهامات سیاسی و اقتصادی

تقاضا برای سهام آسیایی و یورو روز سه شنبه در پی افزایش نگرانیهای اقتصادی و سیاسی که به اضطراب نسبت به کاهش ذخایر ارزی چین در ژانویه افزوده شد، فروکش کرد.

بازارهای سهام اروپایی هم به نظر می رسد گشایش ضعیفی خواهند داشت. شاخص ام اس سی آی بورس‌های آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن روز سه شنبه کاهش یافت، در حالیکه شاخص نیک‌کی ژاپن ۰.۳۵ درصد عقب نشینی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ارزش سهام چین در آستانه انتشار آماری که انتظار می رود نشان دهد ذخایر ارزی این کشور در ژانویه برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافته است، ۰.۴ درصد اُفت کرد.

اما بعضی از اقتصاددانان می‌گویند ذخایر ارزی چین به دلیل کنترل‌های سخت گیرانه برای خارج کردن سرمایه از این کشور و همچنین تاثیر دلار ضعیف‌تر، ممکن است در واقع افزایش پیدا کرده باشد.

هر چند ذخایر ارزی خارجی چین در حدود ۳ تریلیون دلار قرار دارد، نگرانی‌هایی نسبت به روند تقلیل منابع نقدی چین برای دفاع از ارز این کشور وجود دارد.

بازارهای سهام اروپا و اروپا روز دوشنبه عقب نشینی کردند. وال استریت تحت تاثیر کاهش ارزش سهام انرژی که در واکنش به کاهش قیمت‌های نفت روی داد، ۰.۲ درصد اُفت کرد. سرمایه گذاران همچنان منتظر جزییات سیاستهای اقتصادی دونالد ترامپ هستند.

به گفته استفن اینس، معامله‌گر ارشد در شرکت OANDA در سنگاپور، بازار تحت تاثیر ابهامات سیاسی در اروپا و آمریکا که بر اعتماد سرمایه گذاران تاثیر منفی گذاشته، موضع ریسک گریزی پیدا کرده است.

کاهش ارزش معاملات سهام اروپایی در پی آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری مارین لوپن، رهبر جبهه ملی راستگرا روی داد. وی وعده داده است با جهانی سازی مبارزه کند و فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج کند.

سهام فرانسه یک درصد سقوط کرد و بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله فرانسوی به بالاترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۱۵ رسید.

یورو روز سه شنبه ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۷۱۴ دلار رسید. ارز واحد اروپایی روز دوشنبه ۰.۷ درصد کاهش داشت و به پایین‌ترین سطح در حدود یک هفته گذشته سقوط کرده بود اما تا پایان معاملات اندکی بهبود یافت و با ۰.۳ درصد کاهش بسته شد.

دلار روز سه شنبه حدود ۰.۱ درصد در برابر ین ژاپن رشد کرد و به ۱۱۱.۸۴۵ ین رسید و بخشی از کاهش ۰.۸ درصدی در روز دوشنبه را جبران کرد.

شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از ارزها دنبال می کند، در ۹۹.۹۰۷ واحد ثابت ماند و رشد ۰.۱ درصدی روز دوشنبه را حفظ کرد.

دلار استرالیا پس از اینکه بانک مرکزی این کشور نرخهای بهره را در رکورد پایین ۱.۵ درصد نگه داشت و آمار اقتصادی ضعیف اخیر را موقتی دانست، روند کاهشی اوایل معاملات را معکوس کرد و با ۰.۲۵ درصد رشد، به ۰.۷۶۷۹ دلار رسید.

دلار نیوزیلند ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۰.۷۳۶۳ دلار رسید در حالیکه ابتدای معاملات تا ۰.۷۳۷۵ دلار صعود کرده بود که بالاترین رکورد در سه ماه گذشته بود.

بر اساس گزارش رویترز، رئیس بانک مرکزی نیوزیلند روز سه شنبه اعلام کرد پس از پایان مدت ریاستش در ۲۶ سپتامبر، به دنبال حضور برای یک دوره دیگر نخواهد بود و معاونش به مدت شش ماه ریاست را بدست خواهد گرفت تا یک جانشین دائمی تعیین شود.

قیمتهای نفت پس از ثبت کاهش چشمگیر در معاملات روز قبل که تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش عرضه نفت آمریکا روی داد و خوش بینی نسبت به کاهش تولید از سوی اوپک را تحت الشعاع قرار داد، روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت.

نف خام آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش، ۵۳.۰۷ دلار در هر بشکه معامله شد و نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، با ۰.۲ درصد افزایش، به ۵۵.۸۲ دلار رسید.

طلا بخشی از رشد چشمگیر روز دوشنبه را از دست داد و هر اونس این فلز برای تحویل فوری ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۲۳۴.۱۶ دلار ایستاد.