۰ نفر

ورود ترامپ به بریتانیا ممنوع می‌شود؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۴۱
کد خبر: 173860
ورود ترامپ به بریتانیا ممنوع می‌شود؟

عریضه یک میلیون نفری آماده شده است تا مانع ورود ترامپ به بریتانیا شود.

عریضه‌ای که مردم بریتانیا آن را امضا کرده‌اند و خواسته‌اند تا مانع ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به بریتانیا شوند. به گزارش سی‌ان‌ان هفته‌ها است که گراهام گست، وکیل بریتانیایی یک عریضه آماده کرده تا مانع ورود ترامپ به بریتانیا شود و هم‌اکنون این عریضه صاحب یک میلیون امضا شده است.

براساس آخرین اخبار گفته می‌شود روند سرعت امضای شهروندان بریتانیایی برای این عریضه بالاتر رفته است. گست می‌گوید تا پایان ماه نوامبر این عریضه در سایت حکومت و پارلمان بریتانیا در کل 372 امضا داشت اما از صبح دوشنبه این عریضه شاهد هجوم امضاها بوده و هم‌اینک از یک میلیون نفر نیز عبور کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، صدور فرمان اجرایی ترامپ درخصوص محدودیت ورود اتباع 7 کشور با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده است. این عریضه اما پس از آن با استقبال روبه‌رو شد که ترامپ با صدور فرمان اجرایی‌اش موانعی برای ورود اتباع این 7 کشور ایجاد کرد. براساس قوانین بریتانیا اگر یک عریضه از 100 هزار امضا عبور کند باید در پارلمان مورد بحث قرار بگیرد، هر چند که ضمانت اجرایی ندارد.

گست در یک توییت می‌نویسد: شاید تصویب ممنوعیت ورود ترامپ به بریتانیا موجب شود تا وی تلخی ممنوعیت ورود به یک کشور را مزه کند. دیپلمات‌های بریتانیا این فرمان اجرایی را محکوم کرده‌اند. با این حال نخست‌وزیر بریتانیا به‌عکس دیپلمات‌های کشورش سعی کرده است واکنش ملایم‌تری نشان دهد و گفته است هر چند با رویکرد این فرمان موافق نیست اما تبعات تصمیم آن با خود مقامات ایالات متحده است. این در شرایطی است که ترزا می‌هفته گذشته با ترامپ دیدار کرد و به نخستین رهبر خارجی تبدیل شد که به دیدار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا رفته است.

گست هم می‌گوید زمانی که این عریضه را ارائه کرد اصلا قصد و نیت سیاسی نداشته و بیشتر به خاطر شخصیت خود ترامپ بوده که اقدام به تنظیم این شکواییه کرده است. او می‌گوید: ابتذال شخصیتی ترامپ و زن‌ستیزی‌اش باعث شد تا این عریضه را تهیه کنم تا اعلام کنم این شخص لیاقت دیدار با ملکه و شاهزاده ولز را ندارد. این عریضه می‌گوید که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، وی نباید به بریتانیا دعوت شود. این عریضه حالا با امضای یک‌میلیونی توانسته نظر بسیاری از مردم بریتانیا را به خود جلب کند. در عین حال اشاره شده است این عریضه ابتدا به ساکن باید در پارلمان مورد بحث قرار گیرد. حتی اگر این عریضه مورد تصویب قرار نگیرد، منجر به این می‌شود که اعضای پارلمان و دولت بریتانیا تحت فشار قرار بگیرند. بریتانیا و ایالات متحده دو متحد سنتی هستند که از دیرباز رابطه حسنه‌ای با هم داشته‌اند. اما با روی کار آمدن ترامپ برخی از فعالان خواستار تجدیدنظر برای این ارتباط شده‌اند. در این شرایط اما سفر می‌به واشنگتن نشان داد بی‌توجه به فشارهای موجود نخست‌‌وزیر بریتانیا خواستار تداوم این رابطه است.