۰ نفر

محو ۴ میلیون شغل در آمریکا

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۵:۵۸
کد خبر: 172694
محو ۴ میلیون شغل در آمریکا

دولت ترامپ به صورت رسمی خروج کشورش از «پیمان ترانس پاسیفیک» را کلید زد.

 این درحالی است که پس از گذشت چند سال از مذاکرات رسمی، وزرای اقتصادی 12کشور عضو این پیمان از حصول نتایج موفقیت‌آمیز در مورد این قرارداد خبر داده‌اند. این پیمان در دولت اوباما به امضا رسید و طبق گفته کارشناسان اقتصادی، فرجام موفقیت‌آمیز مذاکرات تجاری برای این پیمان، اولویت اول دولت اوباما بود. آن طور که در گزارش‌ها آمده«پیمان ترانس پاسیفیک» بین 12کشور به امضا رسیده که 40درصد اقتصاد جهانی را در دست دارند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل درهم‌تنیدگی اقتصاد امریکا با کشورهای عضو این پیمان در صورت لغو شدن آن باید شاهد از بین رفتن 2.99میلیون شغل در حوزه صادرات کالا و 1.17میلیون شغل دیگر در حوزه صادرات خدمات باشیم. در حقیقت بر خلاف آنچه ترامپ اعلام می‌کند، خروج ‌امریکا از این پیمان با از بین رفتن 4.16میلیون شغل همراه خواهد بود.

با این حال، با ‌همه مزیت‌هایی که کارشناسان اقتصادی برای این پیمان برشمرده‌اند همچنان ترامپ بر مواضع خود پافشاری و از توافقنامه تجارت آزاد به عنوان یک تهدید برای اقتصاد امریکا یاد کرده است. در گزارشی که از سازمان تجارت بین‌المللی به دست آمده به تعداد مشاغلی اشاره شده که با صادرات کالا و خدمات، ارتباط امریکا با این کشورها را نزدیک‌تر کرده است. در واقع می‌توان گفت در صورت لغو این قرارداد از سوی امریکا، این تعداد فرصت‌های شغلی از بین می‌رود.

آن طور که این آمارها نشان می‌دهد، صادرات کالا از امریکا به کانادا نزدیک به یک ‌میلیون و 250هزار شغل ایجاد کرده است همچنین صادرات خدمات نیز منجر به ایجاد 300هزار شغل شده است. صادرات امریکا به مکزیک نیز اشتغال‌زایی بسیاری در پی داشته است. صادرات کالا از امریکا به این کشور عضو پیمان نفتا حدود یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده که در مورد صادرات خدمات، این تعداد شغل ایجاد ‌شده حدود 250هزار مورد گزارش شده است. براساس این گزارش، بسیاری از این مشاغل به طور مستقیم در ارتباط با صادرات امریکا به کشورهای اعضای نفتا شکل گرفته است.

آن طور که در این گزارش آمده است، ترامپ وعده خروج از توافق‌ و پیمان‌های تجاری مشابه ازجمله پیمان نفتا- تجارت آزاد میان امریکا با کانادا و مکزیک- را نیز مطرح کرده است. او درحال حاضر معتقد است که این پیمان به مانعی تجاری برای افزایش مبادلات تجاری امریکا تبدیل شده است.

ژاپن از دیگر کشورهای عضو«پیمان ترانس پاسیفیک» است که پافشاری بسیاری درخصوص اهمیت اقتصادی و راهبردی این پیمان برای امریکا دارد و از مخالفان لغو آن توسط ترامپ است. آن طور که آمارها نشان می‌دهد، صادرات کالا و خدمات از امریکا به ژاپن بیش از 250هزار شغل ایجاد کرده است که در صورت لغو این پیمان، این فرصت‌های شغلی از بین خواهند رفت.

در ارتباط با صادرات کالا و خدمات از امریکا به کشورهای عضو«پیمان ترانس پاسیفیک» نیز باید به ایجاد مشاغل بسیار اشاره کرد. در استرالیا و سنگاپور مشاغل ایجاد شده در ارتباط با صادرات کالا و خدمات از امریکا حدود 125هزار مورد گزارش شده است. در بین کشورهای عضو این پیمان، تنها برونئی است که در این میان سهم اندکی در این مبادلات دارد. بر این اساس صادرات کالا از امریکا به این کشور به میزان اندک صورت گرفته و صادرات خدمات انجام نمی‌شود. هر چند همین درصد پایین صادرات کالا نیز منجر به شکل‌گیری مشاغل متعددی شده است. با وجود آمار اعلام شده از ایجاد فرصت‌های شغلی«پیمان ترانس پاسیفیک» ترامپ این توافقنامه را «قاتل فرصت‌های شغلی» و «تجاوز به منافع امریکا» ارزیابی کرده است.

آن طور که در گزارش‌ها آمده است علاوه بر ژاپن بسیاری از کشورها بر لزوم باقی ‌ماندن امریکا در این پیمان تاکید دارند و حضور این کشور را برای این توافقنامه تجاری مهم می‌دانند. با این ‌حال نمایندگان این کشورها تلاش دارند با ترغیب چین و سایر کشورهای آسیایی برای پیوستن به این پیمان تجاری، این توافقنامه را نجات دهند. آن طور که در گزارش‌ها آمده است، خروج امریکا از این توافقنامه یک ضرر بزرگ محسوب می‌شود اما به طور قطع به معنای خارج شدن دیگر کشورها از این پیمان شراکت تجاری نیست.