۰ نفر

موگرینی خواهان همکاری بین کشورهای حاشیه مدیترانه شد

۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۹:۰۸
کد خبر: 172634
موگرینی خواهان همکاری بین کشورهای حاشیه مدیترانه شد

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز(سه شنبه) دراجلاس مدیترانه در بارسلون اسپانیا ، خواهان همکاری بین کشورهای حوزه مدیترانه که به گفته وی، 'جنجالی ترین منطقه جهان' می‌ باشد ، شد .

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز(سه شنبه) در اجلاس مدیترانه در بارسلون اسپانیا ، خواهان همکاری بین کشورهای حوزه مدیترانه که به گفته وی ، 'جنجالی ترین منطقه جهان' می‌ باشد ، شد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، موگرینی در این اجلاس که با حضور وزرا و مقامات بلند پایه امورخارجه 28 کشوراتحادیه اروپا و 15 کشور حوزه مدیترانه برگزارمی‌ شود،ادامه داد :ما در منطقه یک پتانسیل مشاهده می‌ کنیم و در این راستا نیاز به یک تعهد مشترک که اجازه پشت سر گذاشتن تنش ها و مشکلات را بدهد ، داریم.

به گفته موگرینی، لازم است که در زندگی‌ واقعی‌ افراد این مناطق متمرکز شد و به جمعیت این منطقه مخصوصا جوانان، امید پیشرفت داد، زیرا 300 میلیون جوان در خاورمیانه و آفریقا ، نه صدائی دارند و نه فرصت.

موگرینی تاکید کرد که شکنندگی منطقه نباید باعث انزوایی که همه را تضعیف می‌ کند شود و در این مورد ، خواستار اجرای طرح هایی‌ از جمله از سوی سازمان اتحاد برای مدیترانه (کشورهای اروپایی و غیر اروپایی حوزه مدیترانه) که میانجی گر برای ترویج فرایندهای توسعه است، شد .

«ایمن ال صفدی» وزیرامور خارجه اردن و معاون سازمان اتحاد برای مدیترانه نیز گفت:مدیترانه باید یک پلی بین کشورها و نه یک مانع باشد و در این راستا در مورد مشکل افراط گرایی داعش هشدار داد.

وی گفت :داعش نماینده دین اسلام نیست زیرا اسلام به زندگی‌ و به دیگران احترام می‌ گذارد .

ال صفدی اشاره نمود که 60 درصد جوانان حوزه جنوبی مدیترانه در وضعیت بیکاری به سر می‌ برند و باید به این مشکلات یک پاسخ داد و صلح در کشورهایی که اکنون در جنگ هستند را تضمین کرد .

«آلفونسو داستیس» وزیرخارجه اسپانیا نیز درسخنانی، به چالشهای بزرگ منطقه از جمله تهدید بی‌ سابقه ای که گروه هایی‌ نظیر داعش برای صلح و امنیت منطقه ایجاد می‌ کنند ، اشاره داشت .

به گفته داستیس،مهاجرت ها به دلایل سیاسی و اقتصادی و موج پناهجویان افزون بر جنگ سوریه که اولویت در آن ، حفاظت از غیر نظامیان و تلاش برای یک راه حل سیاسی است نیز از دیگر چالش ها به شمار می‌ روند .

وزیراسپانیایی در مورد وضعیت در لیبی‌ که از زمان سرنگونی «معمر قذافی» به یک دولت نافرجام تبدیل گشته نیز از تقویت توافقات برای اینکه نهادها فراگیر باشند ، دفاع کرد .

وی همچنین با اشاره به مناقشه فلسطینیان و اسراییلی ها تاکید نمود که بیش از هر موقع ، نیاز به بهبود یک فرایند صلح بر اساس وجود دو دولت مستقل است .

بنابراین گزارش، اتحاد برای مدیترانه که در سال 2008 ایجاد شد ، یک ابتکار فرانسوی و مصری است که وارث کنفرانس 'یورو مدیترانه' که در سال 1995 در بارسلون تشکیل شد ، می‌ باشد .

این سازمان به بررسی مشکلات کشورهای حوزه مدیترانه ، جوانان ، تنش در سرزمین های اشغالی و تروریسم و دادن یک پاسخ و راه حل های مناسب برای این مشکلات می‌ پردازد .