۰ نفر

شروع عصر ترامپ

۲ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۴۱
کد خبر: 171843
شروع عصر ترامپ

دیروز جمعه در حالی که ایران یک روز تعطیل را پشت سر گذاشت، در آن سوی اقیانوس آتلانتیک و در ایالات متحده، مراسم ملی تحلیف و سوگند ریاست جمهوری آمریکا در دوره پنجاه و هشتم برگزار شد؛

 روز، روز ترامپ بود و آغاز عصر جدیدی در عرصه بین‌الملل. از عصر جمعه، دوران جدیدی در تاریخ دنیا آغازشد؛ دورانی که قطعا متفاوت از گذشته خواهد بود و روزهایی هیجانی که توسط ترامپ در تاریخ ثبت خواهد شد. رفتارهای ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری، نرمال و طبیعی نبود که در دوران رهبری او بر ایالات متحده انتظار داشته باشیم همه چیز «آرام» باشد!

ناآرامی ها پیش و پس از مراسم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ،  از شب قبل از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گرو ه های معترض به او در شهرهای مختلف از جمله واشنگتن دی.سی ، دست به آشوب و« شلوغ بازی» زدند. حتی در روز اجرای مراسم یعنی جمعه، اعتراضات به ریاست جمهوری ترامپ، ادامه داشت.

صدها تن از مخالفان ترامپ در خیابان های منتهی به محل برگزاری مراسم، از سوی حامیان ترامپ آتش روشن کردند و پلیس ضد شورش هم با گاز فلفل و اشک آور، از آن‌ها پذیرایی کردند! معترضان همچنین به سوی افرادی که به سمت محل برگزاری مراسم می‌رفتند، با پرتاب تخم مرغ، استقبال کردند!همچنین هزاران نفر در نیویورک در آستانه مراسم تحلیف به خیابان‌ها آمدند و علیه ترامپ دست به تظاهرات زدند. شهردار نیویورک، بیل دبلاسیو و هنرمندانی چون رابرت دنیرو و آلک بالدوین و کارگردان صاحب‌نام آمریکا، مایکل مور نیز در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

هدیه موزه مادام توسو به ترامپ

موزه مادام توسو در واشنگتن دی سی به مناسبت مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، مجسمه جدیدی را که از وی ساخته به نمایش گذاشت.تریس الویچ، از مدیران شعبه مادام توسو در واشنگتن دی سی گفت حدود یک سال پیش کار بر روی مجسمه ترامپ و همچنین هیلاری کلینتون را شروع کردند چون در آن زمان هنوز نمی دانستند کدام یک رییس‌جمهور بعدی آمریکا می شود.مجسمه دونالد ترامپ، که جدید‌ترین عضو این موزه به شمار می‌‌رود، در فضایی که به شکل دفتر کار ریاست جمهوری آمریکا ست، قرار دارد. بخش بزرگی‌ از این موزه - به شکل راهرویی طولانی‌ - به مجسمه‌های تمامی‌ رییس جمهوران آمریکا اختصاص داده شده است.

25 هزار نیروی امنیتی برای برگزاری مراسم تحلیف

برای اجرای مراسم سوگند و تحلیف، حدود 25 هزار نیروی امنیتی مشارکت داشتند. این شاید یکی از شدیدترین مراسم امنیتی بود که در تاریخ آمریکا، همه شاهد آن بودند. البته در مراسم تحلیف رییس جمهور« آیزنهاور» هم شاهد بزرگ‌ترین مراسم تحلیف در ایالات متحده بودیم.

سخنرانی ترامپ قبل از مراسم تحلیف

دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا در پایان جشن آغاز ریاست جمهوری او که با حضور مردم و برگزاری کنسرت موسیقی همراه بود، در سخنرانی کوتاهی گفت که هدف او بازگرداندن عظمت به آمریکاست.به گزارش رسانه های آمریکایی، او در این مراسم که در مقابل بنای یادبود آبراهام لینکلن در مرکز شهر واشنگتن عصر پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ (۱۹ ژانویه ۲۰۱۷) برگزار شد، خطاب به حاضران و مردم آمریکا گفت این سفر 18 ماه پیش آغاز شد و من یک نقشی در آن داشتم، اما شما مردم بیشتر در آن نقش داشتید.ترامپ، این طور صحبت هایش را ادامه داد: « من فقط پیام آور شما هستم. همه ما خسته شده بودیم از مشاهده آنچه که رخ می داد و خواستار تغییر بودیم».چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، بار دیگر اعلام کرد که هدف او بازگرداندن مشاغل به آمریکاست و او سعی دارد رونق اقتصادی را به کشور باز گرداند.چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده پیش از حضور در این جشن، طی مراسمی در گورستان ملی آرلینگتون در ایالت ویرجینیا و در نزدیکی پایتخت، به کشته شدگان در راه وطن ادای احترام کرد.

مراسمی با قدمت ۲۲۸ سال

در مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری‌جرج واشنگتن، نخستین رییس‌جمهور آمریکا، خبری از اجرای سرود ملی و برپایی حرکات موزون (!) نبود. حالا ۲۲۸ سال از آن تاریخ می‌گذرد و مراسم ادای سوگند ، جور دیگری برگزار می شود.

لیست مهمانان حاضر؛ از هیلاری تا سندرز

روز برگزاری مراسم تحلیف، خیلی ها آمده بودند؛ از رقبای ترامپ گرفته تا رفقای گرمابه و گلستان او! یکی از سرشناس ترین مهمانان، هیلاری کلینتون بود که دوربین های تلویزیونی، دقایقی او را با لنز خود زیر نظر داشتند. هیلاری، لبخند به لب داشت و همه چیز را معمولی جلوه می داد.هیلاری کیلینتون در این مراسم گفت: « امروز من اینجا هستم تا به دموکراسی و ارزش‌های پایدارمان افتخار کنم. هرگز ایمان به کشورمان و آینده‌اش را کنار نخواهم گذاشت»برنی سندرز هم که خیلی ها می گویند نمونه دموکرات دونالد ترامپ است، در مراسم با کاپشنی تیره حضور داشت. او هم طبق معمول لبخند می زد و انگار راضی بود که یک چپ سیاستمدار کمی پوپولیست با کلی روحیات ناسیونالیستی، رهبر آمریکا می‌شود. همچنین میچ مک کانل، بن کارسون، جرج دبلیو بوش، جو بایدن، جیمی کارتر، پل رایان ، نانسی پلوسی، چاک شومر و دیگر سیاستمداران سرشناس آمریکایی در مراسم تحلیف که در بالکن کنگره برگزار می شد، حضور داشتند.

متن سوگندنامه ریاست جمهوری

قانون اساسی آمریکا برای مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری دستورالعملی سفت و سخت در نظر نگرفته، به جز متن سوگند که باید دقیق بازگو شوند. رییس‌جمهور جدید باید سوگند بخورد که وظیفه‌اش را "صادقانه انجام خواهد داد، با تمام قوا قانون اساسی ایالات متحده را پاس‌ داشته و از آن حمایت و محافظت خواهد کرد." سال ۲۰۰۹ اوباما متن ادای سوگند را جابه‌جا بیان کرد. برای محکم‌کاری او یک روز بعد دوباره سوگند را تکرار کرد.بر اساس گزارش‌ها حدود ۹۰۰ هزار نفر در این مراسم شرکت داشتند. برخی از حامیان ترامپ کلاه قرمزی را که او در جریان کپمین خود باب کرده بود، به سر داشتند.دونالد ترامپ در ابتدای صحبت هایش، از روسای جمهور سابق آمریکا که در مراسم حاضر هستند به همراه مردم آمریکا و مردم جهان تشکر کرد. او از باراک اوباما و میشل اوباما به طور ویژه تشکر کرد.

سخنان ترامپ

ترامپ گفت «مراسم امروز بسیار شاخص است چرا که در آن قدرت از واشنگتن به مردم آمریکا منتقل می‌شود» ترامپ گفت این لحظه‌ای است ( انتقال قدرت) که به مردم آمریکا تعلق دارد.او گفت مهم نیست که چه حزبی قدرت را در اختیار دارد، بلکه مهم این است که مردم حاکم باشند.ترامپ گفت روز آغاز ریاست‌جمهوری‌اش به عنوان روزی در یادها خواهد ماند که مردم آمریکا «دوباره» بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند.دونالد ترامپ از نظام آموزشی، درمانی، بالا بودن نرخ جرایم در آمریکا انتقاد کرد.ترامپ گفت «قصابی آمریکا» همین امروز متوقف می‌شود.او گفت آمریکا یک ملت است و رنج هر کسی رنج همه است. ترامپ از هزینه های میلیارد دلاری جنگ افروزی آمریکا در دنیا انتقاد کرد و گفت که همه آن پول‌ها را صرف پل سازی، ایجاد شغل، ساختن جاده ها و به‌طورکلی ساختن ایالات متحده خواهد کرد.ترامپ گفت کاری می‌کند که آمریکا در دنیا حرف اول را بزند. او گفت که تروریسم رادیکل اسلامی را به زودی محو خواهد کرد. چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا همچنین به این نکته اشاره کرد که با اتحاد و وفاداری، آمریکا را دوباره خواهیم ساخت و با کنار گذاشتن اختلافات، کاری خواهیم کرد که کشورمان، غیرقابل شکست باشد.

ترامپ گفت: خداوند، به وسیله نیروهای امنیتی، نیروهای دریایی و ... از ما حفاظت خواهد کرد.رییس جمهور جدید آمریکا گفت:« وقت حرف های تو خالی تمام شده است؛ نگذاریم هیچ نیرویی جلوی پیشرفت آمریکا را بگیرد. ما در مقابل عصری جدید در هزاره سوم ایستاده‌ایم. وقت عمل فرا رسیده است. ما چه سفید پوست باشیم، چه سیاه پوست، خون سرخ میهن‌پرستی را در رگ هایمان داریم. چه کودکی در دیترویت به دنیا بیاید چه در نبراسکا، همه با نفسی که خدا به آن‌ها داده، زندگی می کنند و سرسختانه دنبال «رویای آمریکایی» هستند. شجاعت شما، همیشه آمریکا را هدایت خواهد کرد. ما آمریکا را دوباره ثروتمند خواهیم کرد، دوباره آمریکا را امن خواهیم کرد. دوباره عظمت را به آمریکا بر خواهیم گرداند. خدا آمریکا را حفظ کند».

نگاهی به سخنان ترامپ

دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری، یک سخنرانی حماسی و پرشور را ایراد کرد. هر کس که نمی دانست تاریخ این سخنرانی چه زمانی است، احتمالا این سخنان را مربوط به دوران انتخاباتی می دانست. دوباره از تروریسم حرف زد و این نشان داد که فکرهای او برای مبارزه با رادیکالیسم، جدی خواهد بود. سخنرانی ترامپ بسیار کوتاه بود؛ او تا توانست به جمهوری‌خواهان و دموکرات ها به‌صورت توامان تاخت و نشان داد که صرفا یک جمهوری‌خواه یا دموکرات نبود. این شاید به همان تعویض مکرر حزب او در سال های گذشته بر گردد. ترامپ چندین بار از پایان دوره سیاه آمریکا حرف زد؛ این نشانی از تغییر دارد. تغییری که احتمالا در ماه های آینده رخ خواهد داد.

چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا همچنین از انتخاب شرکای جدید اقتصادی و متحدان تازه حرف زد که احتمالا نشانی از تغییر دوستان آمریکا در دنیا باشد. در نگاه اول به احتمال زیاد، روسیه به دوستی درجه یک و تمام عیار برای آمریکا تبدیل خواهد شد. ترامپ همچنین با تاخت و تاز بی سابقه ای که به هم‌حزبی های خود و باراک اوباما داشت، نشان داد که راه هیچ یک از آن‌ها را نخواهد رفت و سیاست های جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت. از جمله، پایین کشیدن فتیله جنگ افروزی در دنیا و خرج کردن پول هایی بیشتر برای مردم خودِ آمریکا. صحبت های ترامپ بیشتر این شاخص را مد نظر قرار می داد که با یک رییس جمهور سیاست باز طرف نخواهیم بود و او بیشتر یک «تاجر» خواهد بود که قرار است در کنار اقتصاد، سیاست را در ایالات متحده پیش خواهد برد.