۰ نفر

تنور داغ مصر برای نفت ایران

۲۸ دی ۱۳۹۵، ۶:۴۸
کد خبر: 171162
تنور داغ مصر برای نفت ایران

با رای دادگاه عالی مصر ، قضیه تقدیم کردن دو جزیره مورد مناقشه بین قاهره و ریاض، منتفی شد و حتی دو میلیارد دلاری که ملک سلمان برای خریدن تیران و صنافیر خرج کرده بود، نتوانست کارساز شود؛

 مردم مصر ثابت کردند که مملکت شان را نمی فروشند حتی اگر خریدار سمج باشد و دست به نقد! دیوان عالی اداری مصر دیروز دوشنبه ۲۷ دی، با حکم خود داغی به دل سعودی‌ها گذاشت که قطعا آن ها را بیش از پیش عصبانی می کند. این دادگاه، توافق مصر برای واگذاری دو جزیره در دریای سرخ به عربستان را باطل اعلام کرد.این توافق از چند ماه پیش با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شد و معترضان عبدالفتاح سیسی،رییس جمهور مصر، را متهم کرده بودند که وطن فروشی کرده است!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، احمد الشاذلی، رییس دادگاه عالی اداری مصر در این باره گفت: دادگاه به این نتیجه رسیده که جزایر تیران و صنافیر متعلق به مصر هستند.احکام دادگاه عالی اداری مصر، نهایی محسوب می‌شوند و نمی‌توان به نقض آن یا شکایت علیه آن اقدام کرد.

دولت مصر پیش‌تر توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با عربستان را به پارلمان ارجاع داده بود. پارلمان موعد رای‌گیری در این خصوص را که قرار بود ۱۱ ژانویه باشد، به تاخیر انداخته و هنوز موعد مشخصی تعیین نشده است.پیش‌تر و درست ۷ ماه پیش هم دادگاه اولیه در حکمی مشابه، این توافق را غیرقانونی اعلام کرد که دولت مصر به این رای اعتراض کرد.

ادعای مضحک دولت مصر!

دولت مصر می‌گوید این جزایر از همان ابتدا متعلق به عربستان بوده اما از سال ۱۹۵۰ به این کشور اجاره داده شده است! نکته ای که با توجه به تاسیس حکومت عربستان سعودی در 1960، خنده دار به نظر می رسد!

به نظر می رسد که باید دلایل حمایت دولت مصر از ادعای عربستان را در این موضوع جست‌وجو کرد که ریاض و دلارهای باد آورده نفتی‌اش زمان انتخابات پسامرسی پشت عبدالفتاح سیسی، قرار گرفتند.سیسی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان فرمانده نیروهای مسلح هدایت سرنگونی دولت محمد مرسی توسط نظامیان را به عهده داشت.

وضعیت اقتصادی مصر در سال 2017

پس از اینکه ملک سلمان و دربارش متوجه شدند که باید دور رویای به چنگ آوردن جزایر دوگانه را خط قرمز بشکند، حرص شان در آمد و تا توانستند چوب لای چرخ اقتصاد سرزمین ثلاثه گذاشتند. آن‌ها در بدترین شرایط ممکن، شیر نفت را به‌سوی قاهره بستند و به خیال خود اوضاع را در مصر به‌هم ریختند. حالا، وضع مالی در کنار رود نیل خوب نیست و بی نفتی، کار مصریان را دشوار کرده است. از سوی دیگر، روابط سیاسی و اقتصادی بین مصر و عربستان به شدت تیره و تار شده و حتی شاید داستان به جنگ کشیده شود.

نقش ایران در حل بحران اقتصادی مصر

با توجه به اینکه سعودی ها زیر قول و قرارهایشان زده اند و اقتصاد ملی مصر را فلج کرده اند، ایران می تواند خیلی سریع خود را به وسط ماجرا برساند و در دوران پسابرجام که فروش نفت و نقل و انتقالات مالی آن، مشکلی ندارد، نفت مصر را تامین کند. قطعا این همگرایی اقتصادی ، همسبتگی دو ملت ایران و مصر و تعاملات سیاسی بین دو کشور را به همراه خواهد داشت. در ماه های اخیر هم که السیسی ، علاقه خود را به توسعه روابط با ایران و سوریه نشان داده و از آن طرف، هرچه توانسته دلخوری اش از سعودی ها را علنی کرده است.

مثلث ایران، مصر و ترکیه

در طولانی مدت و با گسترش همکاری های اقتصادی بین سه کشور ایران، مصر و ترکیه، می توان شاهد امنیت بیشتر در خاورمیانه و ثبات سیاسی قابل توجه ای بود. البته باید در این صورت، اردوغان دست از دیکتاتور بازی بردارد و همان‌طوری که در حال حاضر، همکاری های نسبتا خوبی را برای برقراری صلح در سوریه شروع کرده، به کارش ادامه بدهد. به هر حال، حتی اگر در یکی دو سال آینده، اردوغان در راس قدرت نباشد، مثلث جدید قدرت در خاورمیانه با مشارکت تهران، آنکارا و قاهره می تواند مدل جدید از نظم دیپلماتیک و امنیت منطقه ای را به وجود بیاورد که بدون شک، به نفع دیگر همسایگان خواهد بود.

جدا شدن سیسی از سلمان و پیوستن به بشار اسد

همین چند وقت پیش بود که عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر، در اظهار نظری کم‌سابقه گفت که اولویت کشورش حمایت از ارتش‌ سوریه است.سیسی در مصاحبه با شبکه آرتی‌پی پرتغال در پاسخ به سوالی درباره موضعش در مورد ماموریت احتمالی صلحبانان سازمان ملل متحد در سوریه، گفت: اولویت ما حمایت از ارتش‌های ملی است. مثلا در لیبی؛ تا ارتش بتواند قدرتش را در قلمرو لیبی اعمال کند و به مقابله با افراطی‌ها بپردازد. همین‌طور در عراق و سوریه.

مصاحبه کننده از او پرسید آیا منظورش حمایت از ارتش سوریه است؟ که آقای سیسی گفت: بله.

حالا همه دنیا می دانند که روابط مصر و عربستان سعودی، یکی از حامیان مهم گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، در ماه‌های اخیر به شدت تیره شده است. اگر در ماه‌های آینده بشار اسد در قاهره میهمان السیسی شد یا رییس جمهور سوریه در دمشق، میزبان همتای مصری اش، زیاد تعجب نکنید. در پشت پرده، سیاست ها به سرعت در حال تغییر است و احتمالا در آینده نزدیک، مدل های سیاسی خاورمیانه دگرگون شود.