۰ نفر

«میشل اوباما» پس از ٨ سال کاخ‌ سفید را ترک می‌کند

۲۳ دی ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 170194
«میشل اوباما» پس از ٨ سال کاخ‌ سفید را ترک می‌کند

در دو سال گذشته، «میشل اوباما» در اتاق شرقی کاخ سفید، دانشجویان برتر سال ایالات متحده آمریکا را میزبانی می‌کرد؛ این میزبانی بخشی از برنامه او برای تشویق دانشجویان برای کسب دانش بیشتر بود.

 او در آخرین سخنرانی خود با عنوان بانوی اول ایالات متحده خطاب به جوانان گفت: «من از شما جوانان می‌خواهم که بدانید مسائل مربوط به شما حائز اهمیت است؛ که شما به این جامعه تعلق دارید». اما تأکید او بر جوانان و ضرورت پیگیری رؤیاهای آنها در این سخنرانی به نحوی انتقادی و احساسات‌برانگیز از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و رویکرد او در قبال مردم این کشور بود. بانوی اول آمریکا که تنها چند روز دیگر با خروج از کاخ سفید بعد از هشت سال به زندگی عادی خود بر می‌گردد، در بخشی از این سخنرانی خطاب به جوانان گفت: این کشور به تمام شما از هر گذشته و پیشینه‌ای تعلق دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، با به‌پایان‌رسیدن حضور او در کاخ سفید، تاریخ‌نویسان می‌نویسند او میراث فوق‌العاده‌ای بر جای گذاشته است؛ نه به این دلیل که او نخستین بانوی رنگین‌پوست آمریکا بود و از سیاست‌های همسرش قاطعانه حمایت می‌کرد؛ بلکه او به عنوان مبارزی برای آمریکایی سالم‌تر و دستیابی به فرصت‌های تحصیلی برابر شناخته می‌شود.

«آلیدا بلاک»، اولین تاریخ‌نویس زن در انجمن تاریخ‌نویسی کاخ سفید می‌گوید: «موضوعی که مرا شگفت‌زده کرده آن است که چقدر میشل اوباما در ایفای سمتش به عنوان بانوی اول آمریکا موفق بوده است. او نه‌تنها به‌شدت آرام به وظایفش عمل می‌کرد بلکه با روش خودش، به جایگاه بانوی اول آمریکا اعتبار خاصی بخشید و اکنون این نقش بیش از گذشته تأثیرگذار است».

دانش‌آموخته هاروارد در کاخ سفید

او در ١٧ ژانویه سال ١٩٦٤ در شهر «شیکاگو» واقع در ایالت «ایلینوی» آمریکا به دنیا آمد. او که دانش‌آموزی کوشا بود، توانست به دانشگاه «پرینستون» یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا راه یابد و سپس برای ادامه تحصیل رشته حقوق به دانشگاه «هاروارد» رفت. میشل و باراک اوباما در یک دفتر وکالت یعنی جایی که باراک اوباما برای گذراندن دوره کارآموزی انتخاب کرده بود، با یکدیگر آشنا شدند. این آشنایی به ازدواج آنها در سال ۱۹۹۲ انجامید. میشل اوباما پیش از انتخاب همسرش به ریاست‌جمهوری آمریکا، سال‌ها در کلینیک دانشگاهی شیکاگو کار می‌کرد و توانست به سمت معاونت روابط‌عمومی این کلینیک برسد.

به گفته ناظران، با آنکه دوران میشل اوباما در کاخ سفید به عنوان نخستین بانوی اول سیاه‌پوست آمریکا چندان بدون حرف‌وحدیث سپری نشد، اما در مجموع او توانست کارنامه‌ای‌ پذیرفتنی از خود بر جای گذارد. نطق او در حمایت از همسرش در کنگره ملی دموکرات‌ها برای ورود دوباره به کاخ سفید تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخت. میشل جدا از عرصه سیاست، به یاری صنعت مد آمریکا نیز آمد. او به استفاده از لباس‌های ارزان‌قیمت و به‌تن‌کردن لباس‌های طراحان کمترشناخته‌شده‌ آمریکایی شهرت دارد.  میشل اوباما در انتخابات ٢٠١٦ به چهره‌ای بسیار محبوب تبدیل شده و در کمپین هیلاری کلینتون به او به چشم یک عنصر مؤثر نگریسته می‌شد. او در ماه‌های اخیر خصوصا بعد از انتخاب ترامپ ناگهان تبدیل به یک چهره سیاسی جدی شد. تا پیش از این صرفا به‌خاطر اینکه همسر رئیس‌جمهور است، مورد توجه قرار می‌گرفت؛ اما ناگهان میشل تبدیل به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاست در آمریکا شد؛ به صورتی که حتی در یکی از نظرسنجی‌های مؤسسه «گالوپ»، محبوبیتش به ‌مراتب از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ و حتی همسرش، باراک اوباما، بیشتر هم شد. شاید فقط «برنی سندرز»، رقیب درون‌حزبی هیلاری کلینتون، به اندازه میشل محبوب است.

میشل اوباما تأثیر و نفوذ بسیاری در سراسر آمریکا دارد، وکیل موفقی است و تمام انرژی خود را صرف پیشبرد حقوق دختران کرده و از همه مهم‌تر، او فردی واقع‌بین، بدون تکبر و منصف است. میشل اوبامای ٥٢ساله، به‌خاطر‌همین خصوصیت‌ها از حمایت و پشتیبانی عموم مردم آمریکا بهره‌مند است و تنها شخصیتی است که از فعالیت‌های انتخاباتی تفرقه‌انگیز اخیر آمریکا سالم بیرون آمده است.

طبق نظرسنجی مؤسسه «گالوپ»، میشل اوباما محبوبیت ٦٤درصدی دارد و ازهمین‌رو جای تعجب ندارد که هواداران میشل ٥٢ساله به دنبال آن هستند تا بدانند که آیا همسر باراک اوباما هم مثل هیلاری راه کاخ سفید را در پیش می‌گیرد یا خیر. پرسشی که باراک اوباما در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید با قاطعیت به آن پاسخ گفت. او در مصاحبه‌ای گفت: «میشل هرگز برای ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود. او خوش‌ذوق و بااستعداد است و همیشه به او افتخار کرده‌ام اما میشل صبر یا تمایل اینکه واقعا نامزد بشود را ندارد». اوباما افزود: «میشل بااستعدادترین شخصی است که شناخته‌ام. اما همان‌طور که با شوخی به او می‌گویم، او عاقل‌تر از آن است که وارد نبرد سیاسی شود». او اما تأکید کرده بود می‌تواند بیرون از سیستم سیاسی هم تأثیرگذار باشد. او تاکنون اشاراتی به برنامه‌های آتی خود کرده است؛ میشل ماه ژوئن با راه‌اندازی کمپینی ٢٠‌ میلیون دلار برای طرح ابتکاری «بگذارید دختران بیاموزند» پول جمع‌ کرد و وعده داد تا کار روی آموزش دختران را حتی پس از ترک کاخ سفید دنبال کند. او همچنین وعده داد تا روی تغذیه سالم و حمایت از خانواده نظامیان پس از ترک کاخ سفید کار کند.

اما فارغ از نظرات بیان‌شده، بسیاری بر این باور هستند که دموکرات‌های شکست‌خورده از «دونالد ترامپ» در انتخابات سال ٢٠١٦، اکنون فقط چند گزینه پیش روی خود دارند؛ نخست آنکه، این‌ میلیاردر آمریکایی عجیب و غریب را نه برای چهار سال، بلکه برای دو دوره متوالی تحمل کنند و دوم آنکه از روز بیستم ژانویه، یعنی اولین روز کاری ترامپ در کاخ سفید در اندیشه شکست او در انتخابات ٢٠٢٠ میلادی باشند و بهترین گزینه برای آنان، شخصی است که بتواند در مقابل این آمریکایی نژادپرست زن‌ستیز، قد علم کند. با این تفاسیر، میشل اوباما می‌تواند کاندیدای مناسبی باشد؛ او تمام خصوصیت‌ها و ویژگی‌هایی را که ترامپ فاقد آنهاست، در خود دارد.

میشل٢٠٢٠

تا مدتی پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ، در توییتر هشتگی با عنوان «میشل٢٠٢٠» به راه افتاد و تنها در چند ساعت، در میان موضوعات برتر قرار گرفت. یک کاربر در توییتر نوشت: «میشل اوبامای عزیز، می‌دانم شما می‌خواهید با کاخ سفید وداع کنید؛ اما ما مشتاق آن هستیم که پس از چهار سال در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنید». کاربر دیگر نیز نوشت: «ما چه باید انجام دهیم که میشل اوباما دوباره به کاخ سفید برگردد». یکی از کاربران دیگر به میشل اوباما تأکید کرد اگر آمریکا تا چند سال دیگر سلامت ماند، لطفا، خود را برای احراز‌ کرسی ریاست‌جمهوری در سال ٢٠٢٠ کاندیدا کنید».

هیلاری کلینتون که میشل اوباما یکی از بانفوذترین اعضای کمپینش به شمار می‌رفت نیز در اولین سخنرانی خود پس از شکست در انتخابات، گفت: «ممکن است زودتر از آنچه تصور می‌شود، آمریکا یک رئیس‌جمهوری زن را به خود ببیند». عده‌ای بر این باورند که کلینتون به احتمال قوی به شرکت میشل اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا اشاره کرده است. بانوی اول آمریکا یکی از حامیان سرسخت و مؤثر هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی‌اش بود. به همین دلیل گروه‌های هوادار دونالد ترامپ که او را به فرد شماره یک ایالات متحده تبدیل کردند، به‌شدت در تلاش بودند با بزرگ‌کردن سخنان میشل اوباما در ٩ سال گذشته، تا جایی که می‌توانند چهره او را تخریب کنند. این سیاست در آن زمان تاحدودی کارساز شد و برخی فکر کردند او منتقد هیلاری کلینتون است و کمپین اوباما برای ازبین‌بردن این تعابیر به‌شدت تلاش کرد.

البته همه این گمانه‌زنی‌ها از سال ٢٠٠٧ میلادی شروع شد؛ زمانی که «جنیفر هانتر»، ستون‌نویس «شیکاگو سان‌تایمز» نوشت میشل اوباما در زمان سفرش به آتلانتیک به‌شدت از هیلاری انتقاد کرده است. در ستون نوشته‌شده از سوی او در آگوست همان سال، با عنوان «میشل قوی‌تر از همیشه»، آمده بود: «میشل زمانی که با همسرش در سفر بود و به ارزیابی ارزش‌های خانواده می‌پرداخت، به صراحت گفت اگر بتوانیم خانه خود را به خوبی مدیریت کنیم، می‌توانیم کاخ سفید را نیز اداره کنیم. هرچند او به جزئیات اشاره‌ای نکرد؛ اما همگان متفق‌القول می‌گفتند منظور او فقط «هیلاری» بوده است». اما تنها چند روز بعد، هانتر از مسئول ارتباطات دفتر میشل اوباما، ایمیلی با این مضموم دریافت کرد که او از سخنان میشل برداشتی اشتباه داشته است و منظور او فقط خانواده خودش بوده است و می‌خواهد دخترانش را به‌خوبی راهنمایی کند.

شکست‌ میلیاردر جنجالی

با همه این اتفاق‌ها، میشل اوباما با شروع فعالیت‌های کمپین هیلاری کلینتون به صورت جدی، به یکی از مدافعان او تبدیل شد و به‌شدت برای جذب آرای زنان و سیاه‌پوستان، تلاش کرد. اکنون و به‌ویژه بعد از اقدامات میشل، نخستین بانوی رنگین‌پوست کاخ سفید از محبوبیت بالایی میان شهروندان آمریکایی برخوردار است؛ اما بسیاری می‌گویند او توان مقابله را با کاندیدای جمهوری‌خواهان ندارد و اگر ترامپ دوباره در این کارزار به عنوان گزینه نهایی شرکت کند، میشل اوباما نمی‌تواند حتی با وجود همسرش و حمایت‌های او، این‌ میلیاردر جنجالی را شکست دهد.

میشل اوباما تجربه سیاسی چندانی ندارد و به نظر می‌رسد پایگاه حامیان و طرفداران او نیز مانند هیلاری کلینتون، محدود بوده و فقط افراد و گروه‌هایی مانند قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی، فعالان شبکه‌های اجتماعی و نیز فعالان عرصه سیاسی را دربر بگیرد. البته اکنون برای پیش‌بینی بسیار زود است؛ چراکه این امکان وجود دارد که‌ میلیون‌ها شهروند آمریکایی که تنها به دلیل شعارهای انتخاباتی ترامپ به او رأی داده‌اند، پس از مدتی از او دلسرد شوند و دوباره خواهان ریاست شخصی با سیاست‌های باراک اوباما باشند که در چنین شرایطی، میشل می‌تواند آرزوی دیرینه هیلاری کلینتون را محقق کند. اما حتی در بهترین شرایط، نه باراک و نه میشل توانایی جذب آرای شهروندان آمریکایی را که به فردی مانند ترامپ با آن عقاید و دیدگاه‌های متعصبانه رأی داده‌اند، ندارند.

برخی دیگر می‌گویند دموکرات‌ها اگر می‌خواهند دوباره کلید کاخ سفید را در دست داشته باشند، باید به کاندیداتوری شخصی بیندیشند که در نقطه مقابل ترامپ جای بگیرد و توانایی شکست او را داشته باشد. اگر این‌ میلیاردر جنجالی سیاست‌های خود را تغییر ندهد و جمهوری‌خواهان نتوانند او را مهار کنند، بدون شک یک زن نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد. میشل در صورت کاندیداتوری، همان الگویی را پیش می‌گیرد که کلینتون دموکرات در پیش گرفته بود و این به معنای شکست دوباره دموکرات‌ها در انتخابات ٢٠٢٠ میلادی است.  به باور کارشناسان، اگر میشل اوباما همان راه هیلاری را در پیش بگیرد، در حقیقت ادامه‌دهنده همان مسیری شناخته می‌شود که همسرش و هیلاری کلینتون برای رسیدن به کاخ سفید پیمودند. هرچند باراک اوباما توانست با این سیاست پیروز میدان باشد؛ اما هیلاری همواره با نقد کسانی مواجه می‌شود که از سیاست‌های باراک اوباما خسته شده و او را مسبب مشکلات داخلی و خارجی ایالات متحده آمریکا می‌دانند.  میشل اوباما پیش از هر چیز باید این تصور را از بین ببرد که او تنها به دلیل اینکه هشت سال در کاخ سفید عنوان بانوی اولی را در اختیار داشته، لایق رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری نیست، بلکه شایستگی‌های دیگر او می‌تواند از او نخستین رئیس‌جمهوری زن را در تاریخ ایالات متحده بسازد؛ موضوعی که برای دونالد ترامپ دستاویز خوبی برای شکست هیلاری کلینتون شد. او بارها در کمپین خود بر این نکته تأکید کرد که نباید کسی به دلیل نسبت خانوادگی به کاخ سفید راه یابد. او همواره ادعا می‌کرد در خارج از این سیستم جای دارد و از سیاست‌مداران متقلب آمریکایی جداست. در حقیقت یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت ترامپ برای طبقه متوسط و کارگری آمریکا، آن بود که آنان به این باور رسیدند که این‌ میلیاردر آمریکایی یکی از آنان است.

اما وضعیت میشل اوباما از این لحاظ بهتر از هیلاری کلینتون ارزیابی می‌شود. هر چند میشل اوباما هم همچنان زیر سایه همسرش قرار دارد؛ اما به‌مراتب نزد زنان به‌ویژه اقشار فرودست‌تر، جوان‌تر و رنگین‌پوستان محبوبیت بیشتری دارد. از طرف دیگر، میشل اوباما چندان مانند هیلاری کلینتون شخصا و مستقیما درگیر سیاست نشده و شاید همین برایش یک امتیاز محسوب شود. به‌ویژه اینکه کارنامه سیاسی هیلاری کلینتون چندان درخشان نبود. رأی‌دهندگان آمریکایی هم نشان داده‌اند ترجیح می‌دهند به اشخاصی رأی دهند که کمتر در سیاست مرسوم آمریکایی دخیل بوده‌اند. میشل اوباما این شانس را دارد که دستان پاک خودش را نشان دهد و محبوبیت خود را بین آمریکایی‌ها بیشتر کند.

میشل اوباما مانند سخنرانی خود در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در جریان انتخابات اخیر آمریکا، در آخرین سخنرانی خود بدون نام‌بردن از ترامپ، با تأکید بر ارزش گوناگونی فرهنگی و مذهبی در این کشور به نحوی از رویکرد ترامپ که دقیقا در نقطه مقابل قرار دارد، انتقاد کرد و سپس ادامه داد: به هیچ‌کس اجازه ندهید به شما این حس را بدهد که اهمیت نداشته یا در تاریخ آمریکا جایگاه ندارید. او درحالی‌که صدایش می‌لرزید، این‌گونه ادامه داد: بنابراین نترسید. صدای من را می‌شنوید، نترسید. تمرکز کنید، مصمم باشید، امیدوار باشید و قدرتمند. با تحصیلات عالی خود را قدرتمند کنید. پس از آن به جامعه بپیوندید و از تحصیلات خود برای ساختن کشوری که ارزش تعهد بی‌دریغ شما را دارد، استفاده کنید. با امید به راهتان ادامه دهید و هرگز نترسید.