۰ نفر

مخالفت رهبر حزب کارگر انگلیس با اصول برگزیت

۲۱ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۲۶
کد خبر: 169900
مخالفت رهبر حزب کارگر انگلیس با اصول برگزیت

'جرمی کوربین' رهبر چپ گرای حزب کارگر روز سه‌شنبه ضمن تأکید بر اهمیت ادامه دسترسی بریتانیا به بازار واحد اروپایی ، بار دیگر با ایجاد محدودیت های جدید برای ورود نیروی کار از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کشورش مخالفت کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه 'بی‌بی‌سی' در مخالفت با دیدگاه رایج دولت محافظه‌کار 'ترزا می' گفت که شمار نیروی کار اروپایی در کشورش خیلی زیاد نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رهبر حزب کارگر تصریح کرد که مهاجران نقش مهمی را در انگلیس بازی می‌کنند و به نظرش نبایستی محدودیت های جدیدی برای ورود آنها به این کشور ایجاد کرد.

وی که قبل از این مصاحبه گمان می‌رفت به دلیل فشارهای برخی از هم‌حزبی‌شان در دیدگاهش در مورد مهاجران تعدیلی صورت دهد، بازهم بر جریان آزاد نیروی کار میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز انگلیس تأکید کرد.

جرمی کوربین در همین حال گفت به جای محدود کردن نرخ مهاجرت به انگلیس بایستی برای جلوگیری از بهره‌کشی از نیروهای کار مهاجر توسط کارفرمایانشان، فکری اندیشیده شود.

رهبر حزب کارگر در پاسخ به این سؤال خبرنگار 'بی‌بی‌سی' که آیا ممکن است در دیدگاهش نسبت به ورود مهاجران به انگلیس تغییری صورت گیرد، گفت: نه . دیدگاه من کاملا روشن است . نیاز است که به بهره‌کشی مهاجران پایان داده شود .

جرمی کوربین تصریح کرد: نیاز است که همچنان به بازار واحد اروپایی دسترسی داشته باشیم و همچنین نیاز است که برقراری یک روابط خوب میان همه جوامع در انگلیس مورد تضمین قرارگیرد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم دسترسی کامل خود را به بازار واحد اروپایی که بسیاری از بخش‌های اقتصادی و شغل‌ها در انگلیس به آن وابسته است، از دست بدهیم.

با گذشت بیش از شش ماه از رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی ماه ژوئن 2016 میلادی ( سوم تیرماه 1395) ، دیدگاه رهبران احزاب سیاسی این کشور هنوز در قبال مساله برگزیت، ابعاد آن و نیز مساله مهم مهاجرت نیروی کار یکدست نیست.

برخی از منابع خبری پیش‌بینی می‌کردند رهبر حزب کارگر انگلیس، روز سه‌شنبه در جریان این مصاحبه و نیز سخنرانی‌اش در شهر 'پیتربورو' در تلاش برای جذب مجدد میلیون‌ها حامی سنتی این حزب­ برای نخستین بار اعلام کند با آزادی جابجایی نیروی کار در اتحادیه اروپا موافق نیست.

به گفته آنها، جرمی کوربین شاید این بار تلاش کند نگرانی‌ها را در میان برخی رأی‌دهندگان حزب کارگر که احساس می‌کنند این حزب با نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنها در خصوص مهاجرت هماهنگ نیست، کاهش دهد.

اما رهبر حزب کارگر در سخنرانی امروزش ( سه‌شنبه) در شهر پیتربورو، که بیشتر مردم آن در همه‌پرسی ژوئن گذشته، به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی دادند، به جای پرداختن به مساله مهاجرت، گفت خواهان کاهش شکاف میان طبقات فقیر و ثروتمند در کشورش است.

وی همچنین گفت بایستی تلاش شود که شکاف زیاد ایجاد شده میان حقوق و پاداش رییسان شرکت‌های بزرگ انگلیسی با کارکنان این شرکت‌ها کاهش یابد.

جرمی کوربین همچنین ضمن درخواست برای بهبود دستمزدهای طبقه‌های کم‌درآمد گفت لازم است دولت انگلیس یک محدودیت تناسبی میان حداقل و حداکثر دستمزدها در شرکت‌ها به اجرا گذارد.

به گفته وی، درآمد رییسان برخی از شرکت‌های انگلیسی 20 برابر حداقل دستمزد سالانه جهت اداره زندگی که 16 هزار پوند در سال می‌باشد، هست.

برخلاف کوربین، 'ترزا می ' نخست وزیر محافظه کار انگلیس خواهان ایجاد محدودیت جدی برای ورود مهاجران اروپایی به کشورش و نیز خروج کامل از اتحادیه اروپا است.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان مارس 2017 فعال سازد که این مساله آغازگر روند مذاکرات درباره خروج انگلیس از این اتحادیه خواهد بود.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.