۰ نفر

پایان ششمین کمیسیون مشترک برجام

درخواست ۱+۵ از واشنگتن برای بی‌اثر کردن «آیسا»

۲۱ دی ۱۳۹۵، ۲۱:۰۱
کد خبر: 169879
درخواست ۱+۵ از واشنگتن برای بی‌اثر کردن «آیسا»

ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ به منظور بررسی مسائل مطرح شده در نامه مورخ ۲۶ آذر (١٦ دسامبر) درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) توسط کنگره آمریکا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

از زمان اجرایی شدن برجام این دومین بار است که کمیسیون مشترک بر اساس درخواست ایران و برای رسیدگی به بدعهدی‌های آمریکا و اقدامات غیرمنطبق آن کشور با مفاد برجام، تشکیل جلسه می‌دهد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، همچنین روز دوشنبه برای نخستین‌بار ساز و کار کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها که در برجام پیش‌بینی شده است، به کار گرفته شد و نشست کارگروه با حضور هیات‌های کارشناسی از ایران و تمام دولت‌های عضو برجام در وین برگزار شد.

در نشست کمیسیون مشترک علاوه بر بررسی گزارش ارائه شده توسط کارگروه کارشناسی، نمایندگان کشورمان ضمن ارائه شرحی از بدعهدی‌های آمریکا در یک‌سال اخیر، با ارائه مستندات حقوقی تمدید قانون ایسا را مغایر با تعهدات آمریکا در قالب برجام دانستند.

 

در ادامه، هیات آمریکایی با تاکید مجدد بر پایبندی کامل این کشور به برجام، ضمن اشاره به عدم امضای این مصوبه از سوی رییس‌جمهور آمریکا به عنوان یک تصمیم مهم سیاسی، و برشمردن یک سلسله از اقدامات حقوقی و اجرایی که از سوی دولت این کشور برای ملغی‌الاثر کردن قانون آیسا صورت گرفته است، عنوان کرد که با اقدامات انجام شده، هیچ تاثیر عملی بر قانون مزبور مترتب نبوده و لذا نفس تصویب این قانون در کنگره آمریکا مشکلی برای تعهدات برجامی این کشور ایجاد نمی‌کند.

 

در ادامه نشست، نمایندگان سایر دولت‌های عضو کمیسیون با جدی قلمداد کردن نگرانی ایران، خواستار اقدامات آمریکا در جهت بلااثر ماندن این قانون و شفاف‌سازی کامل در این زمینه شدند، به‌گونه‌ای که هیچ ابهامی نسبت به این‌که این قانون اثری بر تجارت و همکاری با ایران ندارد، باقی نماند.

در ادامه جلسه همه کشورها بر تعهد کامل خود به برجام، و ضرورت پرهیز از اقداماتی که به اجرای موثر و جامع برجام در بخش لغو تحریم‌ها لطمه وارد آورد، تاکید کرده و بر ضرورت ملغی الاثر ماندن قانون ایسا و نیز سایر قوانینی که به موجب برجام اجرای آن‌ها باید متوقف باشد، پافشاری کردند.

در این نشست همچنین با غنیمت شمردن فرصت و با توجه به نزدیک شدن به زمان یک‌سال از اجرایی شدن برجام، مروری نیز بر روند اجرای سایر بخش‌های برجام از جمله کانال خرید و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران (موضوع پیوست سوم برجام) و نحوه ارتقاء و گسترش این همکاری‌ها صورت گرفت.