۰ نفر

پول مجازی در ۲۰۱۷ همه‌گیر می‌شود؟

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶
کد خبر: 169100
پول مجازی در ۲۰۱۷ همه‌گیر می‌شود؟

پول مجازی بیت کوین به عنوان بهترین واحد پولی سال 2016 معرفی شده.

به گزارش وال‌استریت، ارزش پول مجازی بیت کوین هفته گذشته با رکوردی بی‌سابقه در سه سال گذشته به یک‌هزار و 150 دلار رسید، ‌به‌طوری که بسیاری از کارشناسان بیت ‌کوین را به‌عنوان پایگاهی امن برای سرمایه‌گذاری در وضعیت بی‌ثبات اقتصاد جهانی معرفی کرده‌اند. البته بیت‌ کوین پنج‌شنبه با تقویت ارزش یوان چین، کاهشی 20درصدی را تجربه کرد و به 962دلار رسید. باوجود این فراز و نشیب‌ها، کارشناسان با اشاره به موفقیت‌های بیت کوین در 2016 معتقدند که این واحد پولی مجازی در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وال استریت نوشته، درست چند ساعت پس از اینکه بیت ‌کوین با رسیدن به ارزش یک‌هزار و 150دلار رکورد زد با افزایش ارزش یوان در بازارهای جهانی قیمت آن 20درصد کاهش یافت. بیشترین متقاضیان بیت‌ کوین در چین هستند. ارزش یوان اواخر هفته گذشته در پی تلاش‌های بانک مرکزی چین برای کاهش نقدینگی در بازار افزایش پیدا کرد.

کندی آهنگ رشد اقتصادی چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، تلاش هند برای کنار گذاشتن بیشتر اسکناس‌ها از چرخه پولی این کشور، تصمیم اخیر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر و همچنین عدم ثبات اقتصادی به‌دلیل تحولاتی چون برگزیت و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری و مبادلات پولی در این حوزه متمایل کرده است.

گفته شده، بیت کوین که یک واحد پولی فراملی است در قیاس با دیگر ارزهای رایج با رشد 125درصدی بهترین عملکرد را در 2016 داشته، گرچه نوسان‌های زیادی را هم تجربه کرده است. به‌عنوان مثال، خبر دستبرد گسترده هکرها به حساب‌های بیت کوین در آگوست، بهای این ارز مجازی را نزدیک به 20درصد کاهش داد. بیشترین ارزش بیت کوین مربوط به سال 2013 میلادی است. شاخص قیمت بیت کوین که میانگینی از تبادلات عمده ارزی با این واحد پولی است، در آن زمان به یک‌هزار و 165دلار رسید. در زمان به بازار آمدن این پول مجازی در سال ۲۰۰۹ ارزش آن در برابر دلار تنها چند سنت بوده است. تاکنون هیچ دولتی پول بودن بیت ‌کوین را تایید نکرده و ایالات‌متحده، آلمان و چین بر کالا بودن آن تاکید دارند.

 بیت ‌کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت ‌کوین واحد پولی است که نه سکه دارد و نه اسکناس. ارز رسمی هیچ کشوری نیست و به جای آنکه یک بانک مرکزی آن را ایجاد کرده باشد، افراد می‌توانند با حل مساله‌های ریاضی آن را استخراج کنند. بیت کوین که یک نظام دیجیتالی با الگوریتم‌های پیچیده است و تراکنش‌های صورت گرفته با آن در تمام شبکه‌ها، اطلاع‌رسانی می‌شود، تنها با روشی موسوم به استخراج قابل دریافت است. دریافت رایگان بیت کوین زمانبر و نیازمند سخت‌افزارهای قدرتمند است به‌همین دلیل تاکنون نزدیک به سه‌چهارم این پول مجازی محدود استخراج شده است. پیش‌‌بینی می‌شود که مخترع بیت کوین که یک فرد استرالیایی معرفی شده، نزدیک به یک میلیون بیت کوین داشته باشد که ارزش آن اکنون به بیش از یک‌میلیارد دلار می‌رسد.

این ارز مجازی برای جابه‌جایی سریع پول به صورت ناشناس، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و چندان مورد توجه مقامات قرار نگرفته است، به‌همین دلیل برای کسانی که مایلند کنترل‌های سرمایه در سراسر جهان را دور بزنند، جذاب است. رویترز می‌نویسد، بیت کوین برای کسانی که نگران کمبود نقدینگی هستند مانند مردم هند که با تصمیم دولت برای جمع‌آوری اسکناس‌های درشت روبه‌رو شده‌اند، جذاب است.

به‌ گفته کارشناسان، محفوظ بودن از تورم، عدم دسترسی نهادهای متمرکز بر اطلاعات شخصی افراد و سهولت استفاده از جمله ویژگی‌های مثبت این واحد پولی مجازی است. از طرف دیگر عدم نظارت بر معاملات بیت‌ کوینی است که می‌تواند مورد سوءاستفاده واقع شود، مثلا احتمال وقوع پولشویی جدی به نظر می‌رسد. همچنین با توسعه این نظام، قدرت سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی و سیاست‌گذاری مالی دولت‌ها کاسته می‌شود.

 چین؛ قطب بیت‌ کوین

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: در چند سال اخیر چین قطب بیت ‌کوین بوده است. سه مرکز از بزرگ‌ترین مراکز مبادلات بیت ‌کوین در چین قرار دارد و در برخی موارد از بیت کوین برای خارج کردن پول از کشور استفاده می‌شود؛ به این صورت که معامله‌گران در بورس چین، بیت کوین را به یوان می‌خرند و سپس در بورس‌های خارجی این پول مجازی را به دلار می‌فروشند. دولتمردان چینی تاکنون چندین‌بار نسبت به مبادلات بیت‌ کوین و احتمال وقوع پولشویی از این طریق ابراز نگرانی کرده‌اند. چند منبع مطلع در چین به بلومبرگ گفته‌اند که دولت به‌دنبال بررسی‌ راه‌های محدود کردن جریان خروج پول از کشور از طریق مبادلات بیت‌ کوین و اعمال سهمیه‌بندی برای مقدار پولی است که می‌توان به خارج از کشور ارسال کرد. در سال 2013 نیز همزمان با افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به بیت ‌کوین، دولت چین نهادهای مالی را از انجام معادلات بیت‌کوین منع و اعلام کرده که این یک ارز به معنای واقعی نیست.