۰ نفر

مقاصد جهانی سرمایه‌های سرگردان در ۲۰۱۷

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۷:۴۳
کد خبر: 168632
مقاصد جهانی سرمایه‌های سرگردان در ۲۰۱۷

محبوب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در سال جدید میلادی، کشورهایی هستند که در آنها جو سیاسی رو به بهبود است و دارایی‌ها در برابر شوک‌های خارجی ناشی از هزینه‌های استقراض بالاتر امریکا و اعلام سیاست‌های جدید توسط دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منخب امریکا کمتر آسیب‌پذیر باشند.

 در این میان برخی کشورها هستند که به طور قطع محبوب سرمایه‌گذاران خواهند بود. اوراق قرضه شرکت‌های روسی، هندی و برزیلی و پزو ارزان مکزیک هم ازجمله موارد مورد توجه در سال 2017 محسوب می‌شوند.

 شرط‌بندی بی‌خطر سر روبل روسیه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، برای سرمایه‌گذارانی که با ارزهایی با نرخ بهره پایین وام می‌گیرند و ارزهایی با برگشت قابل توجه را خریداری می‌کنند، روبل روسیه در میان گزینه‌های ارجح خواهد بود. شرکت بین‌المللی یو‌بی‌اس(UBS) که در بیش از 50 کشور خدمات مالی ارائه می‌کند، اعلام کرد که قابلیت استفاده از روبل در استراتژی وام‌گیری ارز با نرخ بهره پایین برای خرید دارایی که ارزش روزافزون دارد، می‌تواند در 12ماه آینده نرخ بازگشت 26درصدی داشته باشد که بیشترین نرخ بازگشت بالقوه در میان ارزهای سه منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا محسوب می‌شود.

 علاوه بر نرخ بهره نسبتا بالا روسیه از بهای نفت رو به افزایش هم سود می‌برد و این مساله سبب می‌شود که بازار سهام این کشور به «نامزد بدیهی» برای شرکای سرمایه‌گذاری ان‌ان (NN InvestmentPartners) تبدیل شود.

 بازارهای جذاب آفریقای جنوبی

برخی سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی کاهش قدرت جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی، افزایش درخواست‌ها برای سهام و اوراق قرضه این کشور را پیش‌بینی می‌کنند. به ویژه اینکه بسیاری باور دارند این کشور آفریقایی از کاهش ارزش بدهی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

رسوایی مالی جاکوب زوما در سالی که گذشت، ناآرامی‌های سیاسی و بحران قدرت را در آفریقای جنوبی به همراه داشتند. در جدیدترین رسوایی مالی جاکوب زوما که توسط مخالفان دولت کشف شد هم مشخص شد، زوما از منابع دولتی برای احداث استخر و سینمای خانگی در ملک شخصی‌اش استفاده کرده است.

دادگاه آفریقای جنوبی رییس‌جمهور را موظف کرد تا پول برداشته شده از منابع دولتی را هر چه زودتر به خزانه بازگرداند و تاخیر در این اقدام را نقض قانون اساسی دانست. با این حال مخالفان عذرخواهی زوما در این زمینه را نپذیرفتند و استعفای وی از ریاست‌جمهوری را خواستار شدند. جاکوب زوما که از سال ۲۰۰۹ در قدرت است، بارها به فساد متهم شده است. ستاد مبارزه با فساد آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۴ هم اعلام کرده بود که حدود ۲۳میلیون دلار از خزانه عمومی برای تعمیرات و ساخت ملک خصوصی جاکوب زوما هزینه شده که باید بازگردانده شود.

  پزو؛ محبوب‌ترین ارز در امریکای لاتین

پزو مکزیک در میان ارز کشورهای نوظهور امریکای لاتین، محبوب‌ترین ارز محسوب می‌شود. انریکه دیاز آلوارز، رییس بخش محاسبه مخاطرات شرکای ایبری به این مساله اشاره می‌کند که پزو ارزش اندکی دارد و به علاوه سیاست‌های شدیدالحن بانک مرکزی مکزیک هم بر آن تاثیر خواهد گذاشت. مشغول به کار شدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا هم در این زمینه بی‌تاثیر نخواهد بود. ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی بارها به خروج از توافقنامه تجارت آزاد امریکای شمالی(نفتا) یا مذاکره مجدد در مورد این پیمان تهدید کرد و این درحالی است که تاثیرات نفتا تنها بر تجارت مکزیک محدود نبود و این پیمان همه جنبه‌های حیات اقتصادی و اجتماعی مکزیک را تحت تاثیر قرار داده است؛ به ویژه اینکه حجم اقتصاد مکزیک تقریبا نصف اقتصاد کانادا و تنها حدود 4درصد اقتصاد امریکاست.

  اوراق قرضه جذاب پتروبراوس

اوراق قرضه شرکت نفت ملی برزیل(پتروبراوس) در پی رسوایی مالی دولت همچنان ارزان است. کارلوس گابریل، رییس بخش درآمد ثابت در شرکت معاملاتی اندبنک در شهر میامی در این باره گفت:«اوراق قرضه بانک مرکزی برزیل احتمال افزایش دارد و اوراق قرضه شرکت معدنی سامارکو برزیل هم سرمایه‌گذاری پرمخاطره محسوب می‌شود؛ چراکه این شرکت احتمالا در سال 2017 عملیات را از سر خواهد گرفت و در مورد اوراق قرضه‌اش از نو مذاکره خواهد کرد.» این درحالی است که برزیل در سال 2016 با رسوایی‌های مالی، پرونده‌های فساد گسترده و درگیری‌های سیاسی میان احزاب گوناگون مواجه بود. پای بسیاری از مقامات سیاسی برزیل تاکنون به پرونده رسوایی مالی پتروبراوس باز شده است و از سوی دیگر، این کشور رکود اقتصادی را می‌گذراند. میشل تمر، رییس‌جمهور برزیل هم اخیرا اصلاحیه قانون اساسی درخصوص متوقف کردن مخارج دولتی در 20سال آینده در سطح سال 2016 را به تصویب رسانده که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این امر با سقوط بیشتر اقتصاد برزیل همراه شود.

 شیلی

سهام شیلی از افزایش بهای مس همچنین چشم‌انداز به کارگیری سیاست‌های دوستانه‌تری در زمینه تجارت در پی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2017 سود می‌برد و انتخابی مطمئن برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.  در پی یک سری رسوایی‌های فساد، نظر رای‌دهندگان نسبت به دولت میشله باچلت، رییس‌جمهور کنونی شیلی از ائتلاف چپ‌گرایان موسوم به اکثریت جدید تغییر کرده است. نتایج انتخابات محلی سال 2016 از تغییر گرایش سیاسی به سمت احزاب جناح راست‌ حاکی بود و این مساله احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 با شدت بیشتری احساس خواهد شد.

 هند و تمایل بیشتر به جنوب شرق آسیا

با توجه به احتمال اتخاذ رویکرد حمایت از تولیدات داخلی در امریکا در آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در سال 2017 دارایی‌های کشورهای جنوب شرق آسیا به طور فزاینده جذاب و جذاب‌تر به نظر می‌رسند. تصمیم ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند در ماه نوامبر برای حذف اسکناس‌های 500 و 1000روپیه‌یی از گردش مالی در این کشور ظاهرا با سرعت کمتری پیگیری می‌شود و احتمالا با کاهش بیشتر نرخ بهره همراه خواهد بود که این مساله بر اوراق قرضه تاثیر مثبت می‌گذارد.

 اندونزی

بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در شاخص‌های مطرح سهام یا شرکت‌های مصرف‌کننده داخلی یا شرکت‌های معدنی هستند که از افزایش بهای زغال سنگ و نیکل در سال 2017 سود می‌برند. اوراق قرضه با قابلیت برگشت بالا در اندونزی همواره یکی از موارد محبوب برای سرمایه‌گذاران بوده است- به ویژه در چند سال گذشته که کسری حساب جاری(مقیاسی برای اندازه‌گیری تجارت یک کشور در زمانی که ارزش کالاها و خدمات واردات از ارزش کالاها و خدمات صادراتی بیشتر باشد) به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در پی این مساله، اندونزی در مقایسه با سال 2013 کمتر در برابر افزایش هزینه‌های وام‌گیری امریکا آسیب‌پذیر است.