۰ نفر

تجارت در هرات با پول ایرانی

۱ دی ۱۳۹۵، ۰:۱۴
کد خبر: 165634
تجارت در هرات با پول ایرانی

مسئولان صرافی ها و بازرگانان هرات 80 درصد معاملات اقتصادی وداد و ستد خود را به دلیل هم مرزبودن با ایران و استفاده از کالاهای ایرانی از واحد پولی تومان ایرانی استفاده می کنند.

«بهاالدین رحیمی» رییس اتحادیه صرافان هرات در غرب افغانستان گفت: معاملات با تومان دررات نسبت به دیگراستان های افغانستان بیشتراست و بازرگانان به دلیل خرید کالاهای وارداتی خود ازایران نیاز به تومان دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، همچنین مردم که برای سیاحت و زیارت به ایران سفر می کنند درصرافی های هرات پول های افغانی خود را تبدیل به تومان می کنند به همین جهت است که گردش تومان دربازارهرات بیشتراز دیگر اسعارخارجی است .

وی گفت که روزانه درهرات حدود20میلیاردتومان برای خرید اجناس وکالاها توسط بازرگانان، صرافان و شهروندان هرات وایران مبادله می شود و به همین دلیل درصدرجدول استفاده ازتومان درافغانستان قرارداد.

این صراف افزود که مبادله با پول ایرانی واستفاده از آن برای مردم وبازرگانان درمعاملات شان بسیارمهم است زیرا اگر با تومان معاملات شان انجام نشود،کندی درگردش پول آنها به وجود خواهد آمد که به آنها زیان خواهد رسید.

صرافان هرات بیشترین درآمد خود راازبابت تبدیل پول ایران می دانند که مشتریان زیادی برای خرید و یا فروش آن به آنها مراعجه می کنند.

«یعقوب مشعوف» کارشناس مسایل اقتصادی درهرات نیزگفت:صرافی ها ، معاملات اقتصادی بازرگانان درهرات وحتی خرید و فروش اجناس دربازارهای هرات با استفاده ازتومان صورت می گیرد.

وی، مرزمشترک ایران وافغانستان، رفت و آمدهای سیاحتی و زیارتی شهروندان هرات به ایران، تهیه کالاهایی ایرانی توسط بازرگانان هراتی را دلیل علاقه و اشتیاق بازرگانان افغان به استفاده از پول ایران در معاملات عنوان کرد.