۰ نفر

اعتراف پادشاه عربستان به مشکلات اقتصادی

۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱:۵۷
کد خبر: 164474
اعتراف پادشاه عربستان به مشکلات اقتصادی

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، به مشکلات اقتصادی این کشور درنتیجه کاهش بهای نفت خام اذعان کرده است.

پادشاه عربستان سعودی با اقرار به دردناک بودن اقدامات مربوط به بازنگری درساختار اقتصادی کشور در واکنش به کاهش شدید قیمت نفت، گفت که برای جلوگیری از مواجه شدن با مشکلات و ضررهای بیشتر درآینده، چاره ای جز اجرای این اقدامات نیست.

سلمان روز چهارشنبه در نشست شورای مشورتی مشکلات اقتصادی ناشی از بازسازی ساختار اقتصاد را «دردآور» خواند و گفت این اقدامات به‌منظور اجتناب از خسارت‌های بلندمدت، ضروری بوده است.

وی گفت: «حکومت از طریق اقدامات گسترده به‌منظور بازسازی اقتصاد، که برخی از آن‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت دردآور باشد، اما درنهایت هدف از آن حفظ اقتصاد کشور در برابر مشکلات بدتر است، به دنبال مقابله با این تغییرات است.»

سلمان مدعی شد: «موارد مشابهی پیش‌تر و در سه دهۀ گذشته نیز روی‌داده که این مسائل حکومت را مجبور به کاستن از هزینه‌ها کرده اما ..... این موارد موجب تقویت اقتصاد و رشد مداوم و فزایندۀ آن شده است.»

پادشاه عربستان در ماه سپتامبر دستور داد تا حقوق وزیران و اعضای شورای مشورتی را به ترتیب 20 و 15 درصد کاهش یابد.

با کاهش بی‌سابقۀ بهای نفت در بازارهای جهانی در اواسط سال 2014، عربستان سعودی با مشکلات اقتصادی گسترده‌ای روبرو شد و ریاض کسری بودجۀ حدود 100 میلیارد دلاری را در سال گذشته تجربه کرد.

سلمان همچنین دربارۀ تحولات یمن مدعی شد ریاض امنیت همسایه‌اش را بخشی از امنیت خود می‌داند و به برخی کشورهای منطقه دربارۀ مداخله در امور داخلی یمن هشدار داد.

وی بدون نام بردن از کشوری، گفت: «ما هیچ‌گونه مداخله در امور داخلی یا چیزی که مشروعیت ما را زیر سؤال ببرد، نمی‌پذیریم.»

عربستان سعودی از فروردین 1394 به بهانۀ بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی به این کشور فقیر را آغاز کرده است. در این حملات تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی کشته‌شده‌اند.