۰ نفر

بهای پیروزی دمشق در حلب

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 163791
بهای پیروزی دمشق در حلب

همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض از سقوط مجدد شهر تدمر از سوی رسانه‌های وابسته به تروریست‌های تکفیری داعش، منابع خبری وابسته به نیروهای مقاومت از سد حملات تروریست‌ها به این شهر باستانی در مرکز سوریه خبر داده‌اند.

پایگاه اینترنتی وزارت دفاع روسیه دیروز یکشنبه با انتشار گزارشی در این راستا خبر داد که چهار هزار تن از عناصر داعش با انتقال بخش وسیعی از ادوات سنگین و نیمه‌سنگین این تشکیلات تروریستی از رقه و دیرالزور در شرق سوریه، قصد داشتند که شهر تدمر را به اشغال خود در آورند.

به نوشته صبح نو ، پیش از این پایگاه اینترنتی اعماق، وابسته به داعش مدعی شده بود که عناصر این گروهک بر کل شهر تسلط پیدا کرده‌اند و در حقیقت این شهر سقوط کرده است. اما عصر دیروز یکشنبه و ساعاتی پس از انتشار این خبر، پایگاه خبری العهد، وابسته به حزب‌الله لبنان از درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر داعش در دفاع از شهر تدمر خبر داد.

پایگاه خبری وزارت دفاع روسیه نیز گزارش داد که در درگیری‌های دیروز، تروریست‌های داعش تلاش داشته‌اند که تا حد امکان داخل تدمر نفوذ کرده و زمام امور این شهر را در دست بگیرند که در این راستا تلفات بسیاری را نیز متحمل شده و گفته می‌شود که در درگیری‌های اخیر بیش از 400 تن از تروریست‌های داعشی کشته و زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد، ارتش سوریه به پشتیبانی نیروهای هوایی روسیه، تمام تلاش‌های گروه‌های مسلح برای ورود مجدد به پالمیرا در طول شنبه شب را خنثی کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «در طول شب، نیروهای دولت سوریه به طور فعال توسط نیروهای هوایی روسیه پشتیبانی می‌شدند و موفق شدند تمامی تلاش‌های تروریست‌ها برای حمله به پالمیرا را خنثی کنند.» این بیانیه می‌افزاید: «تروریست‌ها در این حملات از بمب‌های ماشینی، سامانه‌های توپخانه‌ای موشکی و زرهی استفاده می‌کردند.»

به گفته وزارت دفاع روسیه، «11 تانک جنگی و تجهیزات پیاده‌نظام و 31 خودروی مجهز به سلاح‌های سنگین و بیش از 300 نیروی مسلح در این عملیات از بین رفتند.» بیش از هشت ماه پیش بود که تدمر پس از ماه‌ها اشغال توسط عناصر داعش، توسط نیروهای مقاومت و ارتش سوریه آزاد شد. وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه خود تأکید کرده است، نیروهای هوافضای روسیه نیز 64 مرتبه مواضع تروریست‌ها در تلاش برای ورود به پالمیرا را هدف قرار دادند.

حضور چند ساعته داعش در اطراف قلعه تدمر

منابع خبری سوری در فضای مجازی گزارش دادند که «اطراف قلعه تدمر» که داعش مدعی تسلط بر آن شد، امن و تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه است. بنابر گزارش منابع خبری، شنبه شب نیز داعش توانسته بود بعد از عقب‌نشینی نیروهای سوری از مرکز شهر، بیشتر تدمر را تصرف کند تا جایی که نیروهای سوری به بخش جنوبی شهر عقب‌نشینی کردند و ناچار شدند چند انبار مهمات در داخل شهر را منفجر کنند.

اما با رسیدن نیروی کمکی و ورود نیروی هوایی از جمله بالگردها و هواپیماهای روس، معادله تغییر کرد و نیروهای سوری موفق شدند داعش را پس از چند ساعت تا بیرون شهر عقب برانند و شهر را پس بگیرند. بنابر گزارش‌ها، ارتش روسیه نیز اعلام کرده است که در این درگیری‌ها مناطق مسکونی شهر تدمر را هدف قرار نداده است.

همزمان یک مقام نظامی به خبرگزاری سانا (خبرگزاری رسمی سوریه) اعلام کرد که درگیری‌ها دیروز یکشنبه در اطراف تدمر به شدت ادامه داشته و در عین حال تعداد نیروهای داعش بالاست.

تدمر و الباب؛ بهای آزادسازی حلب

طی هفته‌های اخیر که تمامی گزارش‌ها از شمال سوریه، حاکی از پیشروی نیروهای ارتش و مقاومت در مناطق شرقی شهر حلب و چشم انداز آزادی کامل آن در آینده نزدیک است؛ به نظر می‌رسد که تحرکات اخیر تروریست‌ها در شهر الباب در نزدیکی حلب آن هم با حمایت مستقیم ترکیه، پاسخی به موفقیت‌های اخیر سوریه محسوب می‌شود.

علاوه‌بر ورود عناصر تروریست ارتش آزاد سوریه به الباب با حمایت ارتش ترکیه، حمله اخیر عناصر داعش به تدمر نیز به نظر می‌رسد که در تلافی پیروزی دمشق در شهر حلب طبقه‌بندی می‌شود.

در این راستا، منابع خبری، دیروز یکشنبه گزارش دادند که گروهک تروریستی موسوم به «ارتش آزاد» با حمایت ارتش ترکیه وارد شهر الباب، مقر داعش در شمال سوریه شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه با اعلام این خبر گفت، نیروهای ارتش آزاد تحت پوشش هوایی ترکیه به این شهر وارد شده‌اند. ترکیه از اواخر شهریور ماه گذشته عملیاتی تحت عنوان سپر فرات شروع کرد و نیروهای معارض توانستند شهرهای مهمی چون جرابلس و اعزاز را در شمال سوریه اشغال کنند.

آخرین خبرها از پیشروی نظامیان سوری در شرق حلب

از دیگر سو خبرنگار فارس گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه و مقاومت دیروز یکشنبه نیز در شهر حلب حلقه محاصره را بر روی تروریست‌ها تنگ‌تر کردند و توانستند آنها را به عقب برانند.

نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت در ادامه پاکسازی محلات جنوبی در شرق شهر حلب توانستند پس از درگیری‌های سنگین، تروریست‌ها را از محله «باب المقام» عقب برانند. نیروهای متحد پس از تثبیت مواضع در این منطقه به سوی محله‌های «الکلاسه» و «الفردوس» در محور غربی و محله «کرم الدعدع» در جنوب پیشروی می‌کنند.

یک منبع میدانی در این راستا اعلام کرد: نیروهای سوری و مقاومت از ساعتی قبل از محورهای «صفصافه» و «باب النیرب» عملیات پاکسازی محله الاصیله را آغاز کردند و دقایقی قبل موفق شدند کنترل این محله را در دست گیرند.

درگیری‌های پراکنده در غرب این محله به صورت پراکنده ادامه دارد. از سوی دیگر نیروهای ارتش و مقاومت از حومه محله‌های المشارفه و الجلوم به سمت محله راهبردی بستان القصر عملیات جدیدی آغاز کردند. منابع میدانی از ورود نیروهای سوری به بخش‌های شمالی و شرقی این محله خبر می‌دهند. یگان توپخانه و موشکی نیز به‌شدت مواضع تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد. همزمان تروریست‌ها نیز پس از شکست‌های متوالی در اقدامی ضد انسانی محله‌های سیف‌الدوله و الاعظیمه را گلوله‌باران کردند که در نتیجه آن تعدادی از شهروندان شهید و زخمی شدند. از دیگر سو، برخی از فرماندهان میدانی سوریه از تلاش تروریست‌های شرق حلب برای فرار به ترکیه و احتمال آزادی کامل این منطقه در 48 ساعت آینده خبر داده و می‌گویند که تروریست‌ها قبل از ترک محله‌های آزادشده همه خانه‌ها را بمب‌گذاری کرده‌اند.