۰ نفر

ترامپ؛ برگ برنده پوتین

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱:۵۴
کد خبر: 162740
ترامپ؛ برگ برنده پوتین

پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و سیگنال مثبتی که درباره رابطه با روسیه نشان داد، شاید ولادیمیر پوتین به فکر این افتاده است تا همانند همتای آمریکایی خود که قصد بازگرداندن قدرت به کشورش را دارد، «روسیه را دوباره قدرتمند سازد.»

 یکی از راه‌هایی که رئیس‌‌جمهوری روسیه می‌تواند به واسطه آن اوضاع اقتصادی و سیاسی‌ کشورش را بهبود بخشد و کمک کند تا کشورش در جایگاهی برابر با آمریکا قرار گیرد این است که از تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر این کشور وضع شده است، رهایی یابد. ترامپ که در طول رقابت انتخاباتی خود، پوتین را به‌عنوان رهبری قدرتمند ستوده بود، در این مسیر برگ برنده پوتین خواهد بود.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی آمریکا، مدت‌ها قبل از آنکه ترامپ به‌عنوان اولویت رای‌دهندگان آمریکایی قرار گیرد، دولت روسیه منافع ویژه‌ای در نتیجه انتخابات سایر کشورهای جهان داشت. این منافع در سال 2016 و در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیش‌ از پیش شدت یافت. سال‌ها پس از فروپاشی شوروی و تحریم‌های گوناگونی که بر این کشور وجود داشت، حال روس‌ها به دنبال خیز برداشتن دوباره هستند و انتخابات آمریکا و کسی که از این انتخابات سرافراز بیرون آمده است، طعمه‌ای کارساز برای آنها به‌شمار می‌رود. رابرت آمستردام، وکیل بین‌المللی برای مشتریان روس در این رابطه می‌نویسد: «پوتین به این خاطر که این تحریم‌ها دوستان نزدیک او را هدف قرار داده‌اند، به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. تصور او و همراهانش این است که آمدن ترامپ شرایط را تغییر خواهد داد.»

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در اکتبر سال جاری اعلام کردند که اطمینان دارند دولت روسیه ایمیل شهروندان و سازمان‌های آمریکایی همچون حزب‌های سیاسی را هک کرده است. به گفته آنها، روس‌ها برای منتشر کردن این ایمیل‌ها آنها را در اختیار سایت‌هایی که اطلاعات محرمانه را افشا می‌کنند – همچون سایت‌های دی‌سی‌ال لیکس و ویکی‌لیکس – قرار دادند. ایمیل‌های هک شده کمیته ملی دموکرات‌ها گواه این حقیقت بودند که رهبران این حزب در انتخابات مقدماتی، هیلاری کلینتون را به برنی سندرز ترجیح می‌دادند.

روسیه از زمان فروپاشی شوروی سابق به‌دنبال آن بوده است تا در جایگاهی برابر با آمریکا قرار گیرد. مقابله با اقدامات نظامی آمریکا، رقابت با بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و گستراندن قلمرو خود از جمله سیاست‌های روسیه به منظور رسیدن به این هدف بوده است. اما این بلندپروازی‌ها در سال 2014 زمانی که دولت اوباما تحریم‌های گسترده بر برخی بخش‌های اقتصادی روسیه همچون خدمات مالی، انرژی، معدن و سیستم دفاعی وضع کرد، اندکی فروکش کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، دولت آمریکا تحریم‌هایی را نیز بر افراد وابسته به پوتین که متهم به اخلال در صلح اوکراین بودند، وضع کرد. از طرفی عواملی همچون کاهش شدید قیمت نفت و ضعیف شدن ارزش روبل در مقابل ارزهای خارجی اقتصاد روسیه را به‌شدت در سال‌های اخیر با مشکل مواجه کرده است.

به گفته وزیر دارایی روسیه، ارزش صندوق ذخیره ملی این کشور در دسامبر 2013 حدود 87 میلیارد دلار بود. این درحالی است که در ژوئن سال جاری ارزش این صندوق به 38 میلیارد دلار کاهش یافت که بخش زیادی از این کاهش تحت تاثیر فروش دارایی‌ها از سوی دولت این کشور برای حل مشکل کسری بودجه بوده است. همچنین حجم مبادلات تجاری میان آمریکا و روسیه از 34میلیارد دلار در سال 2014، به 23 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.

از آنجا که تحریم‌ها، دسترسی روسیه را به تجهیزات پیشرفته حفاری محدود کرده، ناتوانی این کشور در استخراج نفت از دریاهای شمالی افزایش یافته است. بوریس زیلبرمن، کارشناس روس در مرکز تحریم و تخلفات مالی در بنیاد دفاع از دموکراسی در این رابطه می‌نویسد: «برداشته شدن محدودیت‌های صادراتی تکنولوژی و نرم‌افزار برای صنعت انرژی و استخراج نفت روسیه حیاتی است. در طول زمان تولیدات نفتی روسیه به تدریج کاهش یافته است. بنابراین این کشور برای بازگرداندن سطح تولیدات خود قصد دارد حفاری‌های دریایی خود را در آب‌های عمیق آرکتیک آغاز کند. برای چنین اقدامی نیاز به واردات تکنولوژی‌های پیشرفته از کشورهای غربی است.»

پوتین و ترامپ اندکی بعد از پیروزی انتخاباتی ترامپ با یکدیگر تماس تلفنی داشتند. در این رابطه زیبرمن می‌گوید: «پوتین در مقابل حزب دموکرات آمریکا قرار نگرفته است. او در مقابل آمریکا و هر چیزی که منافع روسیه را به‌خطر بیندازند قرار خواهد گرفت. اطمینانی وجود نخواهد داشت که در آینده شاهد هک شدن ایمیل‌های جمهوری‌خواهان نباشیم.»