۰ نفر

فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای توجه بیشتر به حفاظت از خاک

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 162413
فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای توجه بیشتر به حفاظت از خاک

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی خاک خواستار توجه بیشتر به موضوعات مهمی که خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهند، شامل تغییر اقلیمی، مقاومت ضدمیکروبی، بیماری‌هایی که منشاءخاک دارند، آلودگی و تغذیه شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

"در جهان کنونی که جمعیت در حال رشد، شهرها در حال گسترش و اقلیم  در حال تغییر بوده و غذای بیشتری مورد نیاز است، مصرانه برای تضمین ارائه  خدمات ضروری به خاک سالم نیاز داریم .

نظام ها و رویه های مدیریت پایدار، توانایی کامل خاک را برای حمایت از تولید غذا، ذخیره و تامین آب پاکیزه، حفظ تنوع زیستی، جذب کربن بیشتر و افزایش تاب آوری تغییرات اقلیمی میسر می سازد.

مدیریت پایدار خاک همچنین باعث پیشرفت دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و موافقت نامه پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی می شود. این موضوع باید تبدیل به هنجار جهانی گردد تا استفاده از خاک در حال حاضر را بهینه سازد و از آن در مدت زمان طولانی حفاظت و نگهداری نماید.

حبوبات که به عنوان بنشن نیز شناخته می شوند، می توانند سلامت خاک را افزایش دهند در حالی که از رژیم غذایی سالم تر و مغذی تری حمایت می کنند. لوبیای خشک، نخود فرنگی، عدس و سایر حبوبات با هم زیستی بی نظیری با خاک ترکیب می شوند که از محیط زیست حمایت می کند، بهره وری را افزایش می دهد، به انطباق با تغییرات اقلیمی  کمک می نماید و مواد مغذی لازم برای خاک و محصولات بعدی را فراهم می آورد. حبوبات می توانند نیتروژن جو را در ریشه های خود تثبیت کنند. حبوبات همچنین  با آزاد سازی فسفر موجود در خاک  که آن را برای سایر گیاهان قابل دسترسی و استفاده می نماید، نیاز به استفاده از کود شیمیایی اضافی را کاهش می دهند. تمامی این موارد از محرک های توسعه پایدار هستند.

جامعه بین المللی روش‌های هماهنگ و مشارکتی برای حفاظت و مدیریت پایدار خاک شناسایی کرده است. توصیه های ارزشمندی در "راهنمای داوطلبانه برای مدیریت پایدار خاک" وجود دارد که توسط "مشارکت جهانی خاک" تهیه و اخیرا نیز مورد تایید واقع شده است. پیروی از این راهنمایی ها به هموار ساختن مسیر برای افزایش سلامت خاک کمک کرده و توانایی آن را برای حمایت از اقدامات کاهشی و سازگار کننده در آب و هوای در حال تغییر می گشاید.

در روز جهانی خاک، اینجانب خواستار توجه بیشتر به موضوعات مهمی که خاک را تحت تاثیر قرار می دهند، شامل تغییر اقلیمی، مقاومت ضد میکروبی، بیماری هایی که منشاء خاک دارند، آلودگی، تغذیه و سلامت انسان هستم".

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، بان کی مون در پایان تاکید کرد: بیایید بر اساس سال جهانی خاک  ۲۰۱۵، سال جهانی حبوبات ۲۰۱۶ و تمامی فعالیت های حامی مدیریت پایدار خاک، هکتارهای بیشتری از خاک سالم را در همه جا ایجاد نماییم.