۰ نفر

اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 162326
اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند

سفیر دانمارک گفت: برجام به صورت قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و تمام کشورهایی که عضو این سازمان هستند ملزم به اجرای و تبعیت از آن هستند.

با اجرایی شدن برجام هیئت‌های مختلف تجاری از کشورهای مختلف خصوصا اروپا به کشورمان سفر کردند و مذاکراتی را برای سرمایه گذاری یا افزایش سطح مبادلات تجاری با فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی انجام دادند،انتخاب ترامپ و مطرح شدن نقض برجام سبب شد که برخی شبهات در مورد ادامه همکاری ها و کیفیت آن به وجود آید امری که سفیر دانمارک آن‌را به طور ضمنی تائید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، دنی آنان در این گفت‌وگو با اشاره به اتفاقات اخیر بر توسعه همکاری کشورش و اتحادیه اروپا با ایران تاکید می‌کند و به آینده امیدوار است مشروح گفت‌وگو ایلنا با ایشان به شرح زیر است:

جناب سفیر به تازگی هیئتی تجاری متشکل از چندین شرکت دانمارکی فعال در حوزه نفت و گاز اعم از ساحلی و فراساحلی به ایران سفر کردند تحلیل شما از حضور این شرکت ها و ارتباط گیری آنها با شرکت های ایرانی چیست؟

 با لغو تحریم های بین المللی و اجرایی شدن برجام شرکت‌های دانمارکی دوباره فعالیت خود را در ایران آغاز کردند و همانطور که اشاره کردید آخرین هیئت تجاری که به ایران آمد مشتکل از شرکت‌های نفتی و گازی بود، برخی از این شرکت‌ها برای اولین بار است که به ایران سفر کرده‌اند و برخی دیگر قبل از تحریم‌ها حضور داشتند و این بار برای فعالیت دوباره و بازگشایی مجدد دفاتر نمایندگی خود آمده‌اند .در زمان حضور این هیئت در ایران مذاکرات زیادی با شرکت های ایرانی مخصوصا شرکت های خصوصی صورت گرفت به طوریکه در تمام ملاقات ها چند بار ساعت مذاکرات تمدید شد و این نشان از اراده و علاقه دو طرف برای آغاز همکاری ها داشت.

انتخاب ترامپ به سمت ریاست جمهوری و صحبتهایی که رئیس جمهور آینده آمریکا مبنی بر فشار بیشتر به ایران مطرح کرده است آیا در آینده مشکلی برای شرکت های دانمارکی به وجود نخواهد آورد؟

 اگر منظور شما سرمایه گذاری مستقیم است بله به نظر من این اتفاق اثرگذاراست و ما شاهد کاهش سرعت سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود. زیرا صحبت‌های ترامپ در مورد ایران باعث به وجود آمدن احساس عدم امنیت سرمایه‌گذاری در شرکت های دانمارکی شده است. شرکت‌های دانمارکی در حوزه سرمایه‌گذاری به دنبال پایین‌ترین ریسک هستند و به طور حتم آنها حاضر به انجام چنین ریسکی در شرایط حال حال حاضرنیستند اما همکاری ما در زمینه های دیگر ادامه خواهد داشت،به طورمثال شرکت‌های دانمارکی فعال در حوزه نفت و گاز تازه با ایران آشنا شده‌اند و برای اجرایی شدن اولین قراردادها حداقل نیازمند 6 تا 7 ماه زمان است که امیدواریم تا آن زمان نظرات ترامپ تعدیل شده باشد، اما در نهایت ما به آینده امیدواریم و فکر می‌کنیم ارتباط ایران با دانمارک و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر خواهد شد.

پیش بینی شما از میزان سرمایه گذاری و حجم قراردادهای نفتی بین شرکت های دو کشور چقدر خواهد بود؟

 الان نمی توانم عددی پیش بینی کنم زیرا هنوز در مراحل اولیه هستیم اما به غیر‌ از شرکت‌های نفتی شرکت‌های دیگر دانمارکی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون مشغول کار هستند به طوری که در صنعت داروسازی ما یک سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری انجام داده‌ایم و یک مجتمع تولیدی در همین رابطه  تاسیس شده است.ضمن آنکه اکنون دیگر شرکت های دانمارکی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری هستند برای اینکه معلوم شود فضای تجاری و همکاری دو کشور چقدر مثبت است می‌توانیم به افزایش 70 درصدی صادرات دانمارک به ایران اشاره کنیم، اینها همه ثابت می‌کند که تحریم‌ها چه میزان جلوی همکاری ایران با دانمارک و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گرفته بود. من مطمئن هستم حضور هیئت‌های تجاری اروپایی در ایران به تسریع این روند خواهد انجامید.

با توجه به اینکه دانمارک به دنبال افزایش حضور در ایران است آیا نگرانی از جابجایی مالی ندارد آیا شرکت داروسازی که کار خود را شروع کرده است و 80 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده مشکلی در نقل و انتقال پول نداشته است؟

بعد از اجرایی شدن برجام یکی از بزرگترین بانک‌های دانمارک ارتباط خود را با بانک‌های ایرانی از سر گرفت و در ماه جولای کارشناسان آن به ایران آمده‌اند و این رفت و آمدها همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا ژانویه (بهمن)این ارتباط کامل شود ضمن آنکه  من با شرکت‌های ایرانی که از طریق این بانک با این شرکت‌های دانمارکی کار می‌کنند صحبت کرده‌ام و آنها نیز اعلام کرده‌اند که مشکلی ندارند و به راحتی ال سی باز می‌شود. و حتی اکنون برخی شرکت‌های دو کشور به صورت جوینت ونچر در حال فعالیت هستند.ما انتظار داریم تا ژانویه بتوانیم بحث فاینانس را در ایران عملی کنیم.

با توجه به آشنایی شما با ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی ایران فکر می‌کنید در چه حوزه‌هایی دو کشور می‌توانند فعالیت داشته باشند؟

 47 درصد صادرات دانمارک در زمینه داروسازی است و این نشان دهنده قدرت شرکت های دانمارکی در حوزه دارو است، حوزه دیگر مواد غذایی و لبنی است ،ما توانایی صادرات ماشین آلات برای کارخانه های فعال در حوزه تولیدات لبنی را داریم  ضمن آنکه در مواد اولیه صنایع غذایی نیز از دیگر حوزه‌هایی است که شرکت های دانمارکی می توانند با ایرانی ها همکاری داشته باشند. بالا رفتن کیفیت صنایع غذایی ایران علاوه بر اینکه باعث می‌شود مصرف کنندگان ایرانی غذای بهتری مصرف کنند سبب می‌شود که شرکت‌های ایرانی نیز توان رقابتی خود را در بازارهای صادراتی بالا ببرند. میهن، پگاه وبرخی از شرکت های خصوصی از ماشین آلات و مواد اولیه دانمارک استفاده می‌کنند و کاملا هم راضی هستند.در حوزه انرژی های تجدید پذیر نیز ما مذاکرات خوبی داشته ایم و با توجه به علاقه دولت ایران برای استفاده از این نوع انرژی و برنامه بلند مدتی که برای آن در نظر گرفته شده به دنبال سرمایه گذاری در این بخش هستیم.

اگر آمریکا به طور یکجانبه برجام را نقض کند و تحریم های قبلی یا جدیدی را دوباره علیه ایران اجرا کند واکنش دانمارک و سایر کشورهای اروپایی نسبت به آن چه خواهد بود؟

 برای اتحادیه اروپا و اعضای آن توافق هسته‌ای و تعهد به مفاد ٱن قطعا مهم است ما به اینکه برجام از سوی آمریکا و ایران به طور کامل اجرا شود اهمیت می‌دهیم. برجام به صورت قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و تمام کشورهایی که عضو این سازمان هستند ملزم به اجرا و تبعیت از آن هستند. با این تفاسیر من می توانم با اطمینان به شما بگویم که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تا زمانی که برجام از سوی ایران به طور کامل اجرا شود از آن حمایت خواهند کرد ،توافق هسته ای برای همه طرفین منافع مشترکی دارد ،برجام منجر به عادی سازی روابط ما با ایران شد و سطح تجاری دو کشور افزایش پیدا کرد و همچنین زمینه های همکاری های منطقه ای را با ایران افزایش داد ما نمی خواهیم به هیچ دلیلی شاهد از هم پاشیدن این توافق مهم باشیم.