۰ نفر

هشدار اعضای شورای همکاری خلیج فارس به آمریکا

۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۰:۵۷
کد خبر: 162010
هشدار اعضای شورای همکاری خلیج فارس به آمریکا

مسئولان اتاق های بازرگانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دولت آمریکا نسبت به اجرای قانون 'جاستا' و تاثیر منفی آن بر روابط دوجانبه هشدار دادند.

به گزارش نشریه القبس، روسای اتاق های بازرگانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در نشست خود که به میزبانی دوحه برگزار شد، تاکید کردند اجرای قانون 'جاستا' پس از تصویب آن از سوی کنکره آمریکا، گامی مغایر با روابط بین المللی و موجب ضربه خوردن روابط شورای همکاری با واشنگتن خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شماری از فعالان سیاسی کویتی نیز با برگزاری نشستی٬ با بررسی جدیدترین تاثیرات اجرای قانون عدالت برابر حامیان تروریسم (جاستا) در خصوص عواقب منفی آن برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هشدار دادند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پس از تصویب قانون جاستا در نوعی نگرانی به سر می برند و این با آغاز هشدارهایی در زمینه احتمال بروز تیرگی در روابط با آمریکا همزمان شده است. چندی پیش نیز جک لیو وزیر خزانه داری آمریکا، هیچ وعده ای به کشورهای عضو شورای همکاری خلیح فارس مبنی بر مقابله دولت اوباما با قانون جاستا و دریافت غرامت از عربستان سعودی از سوی خانوداه قربانیان 11 سپتامبر نداد و بدین ترتیب مذاکرات وی با مقام های کشورهای حوزه خلیج فارس بی نتیجه ماند.

مجلس سنای آمریکا چندی پیش با 97 رای موافق درمقابل تنها یک رای مخالف٬ به ابطال وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قانون شکایت قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر از عربستان سعودی رای مثبت داد.

قانون «جاستا» در ابتدا طرحی بود که تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» که جهت تصویب به کنگره آمریکا ارائه شد تا با تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان٬ بازماندگان و خانواده‌ های قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 میلادی از این حق قانونی برخوردار می شدند که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند.

این قانون همچنین به دادگاه‌ ها اجازه می ‌دهد تا در صورت اثبات دست داشتن کشوری در یک حادثه تروریستی، بازماندگان یا خانواده قربانیان بتوانند، از آن کشور شکایت کنند. از مجموع 19 هواپیماربای حملات تروریستی 11 سپتامبر٬ 15 تن عربستانی بودند.