۰ نفر

ترامپ، نیامده دردسرساز شد

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۲
کد خبر: 161971
ترامپ، نیامده دردسرساز شد

چین اعلام کرد پکن درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با رئیس‌ اجرایی تایوان، رسماً از آمریکا شکایت کرده است.

وزارت خارجۀ چین اعلام کرد پکن در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با تسای اینگ-ون، رئیس‌ اجرایی تایوان (رئیس جمهور)، رسماً از آمریکا شکایت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در بیانیۀ وزارت خارجۀ چین آمده است: «ما شکایت رسمی خود دربارۀ این موضوع را به طرف آمریکایی ابلاغ کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخش غیرقابل‌انکاری از خاک چین است.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما از طرف‌های مرتبط با موضوع در ایالات‌متحده می‌خواهیم که به تعهد خود مبنی بر سیاست چین واحد، پایبند بمانند» و «دربارۀ موضوعات مرتبط با تایوان محتاطانه برخورد کنند تا از دخالت بی‌مورد در روابط چین و امریکا اجتناب شود.»

تماس ترامپ با رهبر تایوان نقض سیاست 37 سالۀ واشنگتن مبنی بر عدم تماس مستقیم رؤسای‌جمهور امریکا با تایوان بعد از تیرگی روابط با این جزیره در سال 1979 بود.

وزیر خارجۀ چین نیز پیش‌تر به تماس تلفنی ترامپ واکنش نشان داد و آن را توطئۀ تایپه دانست. وانگ یی تصریح کرد این تماس تلفنی نمی‌تواند در سیاست «چین واحد» تغییری ایجاد کند.

گفته می‌شود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از این تماس تلفنی باخبر نبوده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای که جمعه عصر منتشر کرد، بر سیاست «چین واحد» تأکید کرد.

امیلی هورن، سخنگوی امنیت ملی امریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ تغییری در سیاست‌ دیرین ما در قبال مسائل تایوان – چین ایجاد نشده است.»

اما برخی تحلیلگران معتقدند این حرکت نشان‌دهندۀ تغییری عمده در سیاست خارجی امریکا است و در حالی صورت گرفته است که پکن در آغاز دورۀ ریاست اجرایی تسای در ماه می 2016، از وی خواست تایوان را به‌عنوان بخشی از «چین واحد» به رسمیت بشناسد.

ایوان مدیروس، مدیر سابق بخش آسیا در شورای امنیت ملی کاخ سفید، دربارۀ این حرکت گفته است رهبری چین این اقدام را به‌شدت تحریک‌آمیز خواهد دانست.

به گفتۀ وی، تماس تلفنی ترامپ و تسای، چه عمدی باشد یا غیرعمدی، به‌طور اساسی دیدگاه چین را نسبت به اهداف و مقاصد استراتژیک ترامپ تغییر خواهد داد و منفی خواهد کرد.

به گزارش پرس تی وی، واشنگتن از سال 1972 میلادی، بعد از نشست ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با مائو زدونگ، همتای چینی‌اش، سیاست «چین واحد» را اتخاذ کرد.