۰ نفر

دونالد ترامپ برنامه ۱۰۰ روز خود را اعلام کرد

۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳
کد خبر: 160093
دونالد ترامپ برنامه ۱۰۰ روز خود را اعلام کرد

هر ساعت حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده در کاخ سفید، گامی در جهت ملی‌گرایی و نظامی‌گری پیوندخورده به نژادپرستی و مهاجرستیزی و مقررات‌زدایی در حمایت از شرکت‌های بزرگ است.

همه اینها را علاوه بر مواضع چند ماه اخیر ترامپ، ویدئو اخیر رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به اثبات می‌رساند؛ ویدئو دوساعت‌و‌نیمه‌ای که ترامپ در آن طرح کلی برنامه صد روز نخست دولت خود را ترسیم می‌کند. ترامپ در ادامه مواضع پیشین خود این بار هم در اظهاراتی عوام‌فریبانه اقدامات خود را مزیتی برای کارگران آمریکایی خواند. او سخنانش را با شعار تکراری «آمریکا در اولویت است» آغاز کرد و مدعی شد دولتش بر پایه «ایجاد اشتغال و ثروت برای کارگران آمریکایی» خواهد بود.

 به گفته ترامپ، اولین اقدام دولتش در نخستین روز  خروج از پیمان تجاری مشارکت ترانس‌پاسیفیک (TPP) خواهد بود؛ پیمانی که او آن را برای آمریکا «فاجعه‌ای بالقوه» خواند و گفت: «من درعوض درباره توافق‌نامه‌های تجاری عادلانه و دوجانبه‌ای گفت‌وگو خواهم کرد که برای آمریکا اشتغال‌زایی و صنعت ایجاد کند».

به نوشته شرق ، پیمان مشارکت ترانس‌پاسیفیک، پیمانی تجاری با حمایت ایالات متحده و با هدف نفوذ و تسلط آمریکا بر شرق آسیا و انزوای چین است. بااین‌حال، به گفته تحلیلگران مخالفت ترامپ با این پیمان به هیچ‌وجه نشان‌دهنده خط نرم‌تر دولت او نسبت به چین نیست، بلکه گویای سیاست ملی‌گرایی اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی است که او مدعی است برای کارگران آمریکایی مزیتی به شمار می‌رود.

این پیمان مورد علاقه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، است. او با این توافق‌نامه قصد داشت رابطه آمریکا با کشورهای آسیایی و اقیانوسیه را تقویت کند اما کنگره آمریکا باید آن را تا پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما تصویب کند. اگرچه اوباما پیش‌تر گفته بود در دوره دوماهه انتقالی پیگیر تصویب این پیمان در کنگره خواهد بود، اما پس از پیروی ترامپ، اوباما این تعهد را کنار گذاشت. این پیمان جنجال‌های زیادی برانگیخت و مخالفان آن می‌گویند همه‌چیز را تهدید می‌کند؛ از دموکراسی گرفته تا حقوق دیجیتال و اهداف آب‌وهوایی. اگرچه می‌گویند این پیمان در راستای «تجارت آزاد است»، اما به باور بسیاری، بلوکی تجاری به رهبری آمریکا بود که حذف چین و نفوذ اقتصادی آمریکا را بر منطقه بدون هیچ کنترلی دنبال می‌کرد.

درواقع همان‌طور که اوباما بارها و بارها گفته بود، پیمان مشارکت ترانس‌پاسیفیک، بازوی اقتصادی دولت او برای چرخش به سمت آسیا با هدف مبارزه با نفوذ رو به رشد پکن بود و ازهمین‌رو این پیمان به آمریکا اجازه می‌داد با دورکردن پکن، خود قوانین تجارت جهانی را بنویسد. بااین‌حال، دونالد ترامپ مدعی است با کنارگذاشتن «تجارت آزاد» و «بازار آزاد» کاری می‌کند که آمریکا از همه رقبای خود پیشی گیرد؛ به‌ویژه چین. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود تلاش کرد نارضایتی شدید طبقه کارگر داخلی و مخالفت آنها با شرکت‌های بزرگ آمریکایی را منحرف کند و با همین هدف خطاب به آنها می‌گفت با هزینه رقبای آمریکا به‌ویژه چین و ژاپن، در آمریکا اشتغال‌زایی می‌کنیم.

حالا ترامپ بار دیگر در طرح برنامه صد روز نخست کاری خود، بر خروج آمریکا از پیمان ترانس‌پاسیفیک تأکید کرده است. تنها ساعاتی پیش از انتشار ویدئو ترامپ، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، هشدار داد پیمان «مشارکت ترانس‌پاسیفیک» بدون حضور آمریکا معنایی نخواهد داشت. آبه همچنین گفت: «باید تلاش کنیم تا آمریکا از این پیمان خارج نشود».

نخست‌وزیر ژاپن برای عضویت در این پیمان که سال ٢٠١٥ به امضا رسید اما هنوز تصویب نشده، سرمایه سیاسی زیادی خرج کرد و با تلاش درخور ‌توجهی توانست بر مخالفت شدید لابی بانفوذ کشاورزی ژاپن غلبه کند.

بسیاری بر این باورند با خروج ترامپ از پیمان ترانس‌پاسیفیک، حرکت به سمت پیمان تجاری منطقه‌ای جدید که شامل چین هم باشد، تقویت خواهد شد. ترامپ در اظهارات دیگری که نشان‌دهنده برنامه او برای گسترش نظامی‌گری و نفوذ بر زندگی غیرنظامیان بود، اعلام کرد از وزارت دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش می‌خواهد یک «طرح جامع» برای محافظت از زیرساخت‌های کشور در مقابل حملات سایبری و «همه اشکال دیگر حمله» در پیش گیرند.

ترامپ همچنین گفت: «برنامه من روی یک اصل اساسی ساده بنا شده است: آمریکا را به اولویت نخست بازگردانیم» و افزود: «این موضوع چه به تولید فولاد مربوط شود یا ساخت خودرو یا درمان بیماری؛ من می‌خواهم نسل آینده تولید و نوآوری، اینجا و در میهن بزرگ ما آمریکا ایجاد شود و ثروت و اشتغال برای کارگران آمریکایی به‌وجود آورد».

در این زمینه یکی از برنامه‌های اصلی دولت ترامپ به مهاجرانی معطوف است که درحال‌حاضر در بخش فناوری آمریکا کار می‌کنند. یکی از برنامه‌های دیگری که ترامپ وعده داده بود و منوط به تصویب کنگره نیست، لغو برخی از محدودیت‌ها در بخش انرژی است که بدون درنظرگرفتن فواید زیست‌محیطی آن، موجب کاهش شغل و بهره‌وری شده‌اند؛ از جمله راه‌اندازی آنچه ترامپ انرژی «زغال‌سنگ پاک» نامیده است. براین‌اساس، ترامپ می‌گوید میلیون‌ها شغل با حقوق بالا ایجاد می‌شود.

درباره مهاجرت هم ترامپ گفت وزارت کار را وادار می‌کند به‌طور مستقیم «همه موارد تخلف در قوانین ویزا را که حقوق کارگران آمریکایی را تضعیف می‌کند»، بررسی کند. این اولین گام ترامپ در تشدید حمله به مهاجران از جمله دو تا سه میلیون مهاجری خواهد بود که ترامپ در اولین گفت‌وگوی خود بعد از انتخابات گفت در کوتاه‌مدت آنها را تبعید می‌کند.