۰ نفر

بانوی آهنین علیه پوپولیسم

۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰:۵۹
کد خبر: 158854
بانوی آهنین علیه پوپولیسم

یکی از سیاستمداران ارشد آلمانی اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به‌دنبال چهارمین دوره صدراعظمی است.

نوبرت روتگن، عضو حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه خانم مرکل سال آینده برای چهارمین دور پیاپی نامزد صدراعظمی خواهد شد گفت: «او واقعا مصمم، مشتاق و آماده است که به تقویت نظم لیبرال بین‌المللی یاری رساند.» روتگن افزود غیر ممکن است که برای ایجاد این نظم بین‌المللی تنها بر یک نفر تکیه کرد.

برای ایجاد آن نیاز به همکاری با آمریکا وجود دارد. سی‌ان‌ان می‌افزاید آلمانی‌ها چند ماهی است منتظرند ببینند آیا بانوی آهنین بار دیگر نامزدی خود را برای بار چهارم اعلام می‌کند یا خیر. پس از ماجرای برگزیت، انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و ظهور جنبش‌های پوپولیستی در چندین کشور اروپایی، بخش زیادی از جامعه آلمان به‌دنبال ثبات است آن هم در زمانه‌ای بی‌ثبات که اقتصاد و امنیت کشورها مورد تهدید قرار گرفته است. تحلیلگران سیاسی می‌گویند اگر مرکل نامزد شود به احتمال زیاد پیروز خواهد شد، هرچند ممکن است وی بر سر سیاست‌های خود در مورد پناهجویان و پذیرش صدها آواره‌ سوری، افغانی و غیره با واکنش منفی بخشی از جامعه آلمان مواجه شود.

«یوشن بلیند»، سخنگوی حزب دموکرات مسیحی نیز اعلام کرد که «مرکل تصمیم خود را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.» وقتی خبرنگار سی‌ان‌ان از روتگن در مورد این مساله پرسید که آیا مرکل مشتاق است که «نظم لیبرال را در منطقه فراآتلانتیک حفظ کند» چنین پاسخ شنید: «صدراعظم محور اصلی این مفهوم سیاسی است که غرب باید همچنان بازیگری جهانی باشد. بنابراین، او حضور خواهد یافت و به‌عنوان رهبری مسوولیت‌پذیر اقدام خواهد کرد.» روتگن افزود: «اما غیرممکن است که بر یک فرد اتکا کنیم. ما به غرب نیاز داریم و غرب در تحقق بسیاری از امور ضروری است.»

با این حال، پس‌لرزه‌های انتخاب ترامپ به سرزمین ژرمن‌ها نیز رسیده است. آلمانی‌ها که از رویکردهای ترامپ به وحشت افتاده‌اند سخن خود را از زبان صدراعظم بیان می‌کنند. مرکل گفت: «آلمان و آمریکا دارای ارزش‌های مشترکی هستند: دموکراسی، آزادی، احترام به قانون و کرامت انسانی فارغ از رنگ پوست، مذهب، جنسیت و باورهای سیاسی. براساس این ارزش‌ها، من همکاری مشترکی با رئیس‌جمهوری آینده آمریکا را پیشنهاد می‌دهم.»

 

شکست در ماه سپتامبر

حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در انتخابات پارلمانی ایالت برلین در ماه سپتامبر با کسب کمتر از ۱۸ درصد آرا متحمل شکستی سنگین شد و حزب سوسیال دموکرات آلمان از احزاب دیگر پیش افتاده است. به گزارش سی‌ان‌ان، حزب محافظه‌کار دموکرات‌ مسیحی در این انتخابات 6/ 17 درصد آرا را کسب کرد. این در حالی است که حزب مرکل در انتخابات سال 2011 در برلین 3/ 23 درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

حزب «آلترناتیو‌برای آلمان» با کسب 2/ 14 درصد آرا با اقبال عمومی مواجه شد. این حزب به‌عنوان سرسخت‌ترین مخالف سیاست‌های مرکل با شعار «مرکل باید کنار برود» وارد مبارزات انتخاباتی شد. این حزب که برای نخستین بار در انتخابات ایالتی شرکت کرد، ۲۵کرسی از ۱۴۹ کرسی مجلس این ایالت را به دست آورد. بسیاری از سیاستمداران آلمانی از محبوبیت این حزب تندرو ابراز نگرانی کرده‌اند و افزایش نفوذ آن را خطری برای آینده آلمان خوانده‌اند.

سی‌ان‌ان می‌افزاید: شکست در برلین دومین شکست برای مرکل بود. اما در سطح ملی، او سدی در برابر پوپولیسم تلقی شده و به‌دنبال سیاستی باثبات برای کشورش است. بسیاری از آلمانی‌ها او را نماد ثبات در کشورشان می‌خوانند و با وجود انتقاداتی که به وی وارد می‌شود اما از بخت و اقبال زیادی نسبت به رقبا برخوردار است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، براساس گزارش سی‌ان‌ان، مرکل 62 ساله فرزند یک کشیش پروتستان بود که در آلمان شرقی کمونیست بزرگ شد. او در اولین انتخابات پسااتحاد (میان دو آلمان) وارد پارلمان شد و در پست‌های مختلفی ایفای نقش کرد تا اینکه در سال 2005 به‌عنوان صدراعظم برگزیده شد. او اولین صدراعظم زن در تاریخ آلمان بود. او در سال‌های 2009 و 2013 بار دیگر به این مقام برگزیده شد. مرکل چهره مهمی در مبارزه با بحران مالی در اروپا بوده است.

برخی از او با عنوان «وزنه ثبات» یا «چسبی که این قاره را به هم نگه داشته» یاد می‌کنند. او در بحران مالی یونان نقش مهمی ایفا کرد تا هم بحران از سر یونان و اروپا رفع شود و هم مانع خروج یونان از اتحادیه و در نهایت تضعیف و کوچک شدن اتحادیه اروپا شوند. اگرچه همقطاران اروپایی او در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و یونان به‌دلیل بحران‌ها کنار گذاشته شدند اما او در پست خود ابقا شد و این نه تنها در تاریخ آلمان سابقه نداشته یا کم‌سابقه بوده، بلکه شاید قابل تکرار هم نباشد. صدر اعظم در آلمان که عالی‌ترین مقام این کشور است به‌طور مستقیم از طریق رای مردم انتخاب نمی‌شود، بلکه با کسب رای اکثریت در بروندستاگ (پارلمان آلمان) این انتخاب انجام می‌گیرد. قرار است انتخابات پارلمانی در سال 2017 در آلمان برگزار شود.