۰ نفر

وزرای اروپایی چگونگی مدیریت روابط با آمریکا را بررسی می‌کنند

جلسه اضطراری اتحادیه اروپا برای بررسی مواضع ترامپ در قبال ایران و روسیه

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲
کد خبر: 157769
جلسه اضطراری اتحادیه اروپا برای بررسی مواضع ترامپ در قبال ایران و روسیه

رسانه های غربی از تشکیل جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز یکشنبه برای بررسی مواضع دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال ایران و روسیه خبر داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی گزارش داده که وزیران خارجه اتحادیه اروپا یکشنبه شب برای بررسی مواضع دولت جدید آمریکا در قبال روسیه و پرونده هسته‌ای ایران تشکیل جلسه می‌دهند.

در ادامه واکنش‌ها و اظهارنظرهای اروپایی‌ها درباره مواضع دونالد ترامپ در قبال مسائلی چون برجام و بحران سوریه، حالا خبر رسیده که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه نشستی برای بررسی مواضع سیاست خارجی جانشین باراک اوباما ترتیب می‌دهند.

وال استریت ژورنال خبر داد: «وزرای خارجه اتحادیه اروپا که با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور دچار نگرانی شده‌اند، درنظر دارند درباره چگونگی مدیریت روابط با آمریکا بر سر مسائل کلیدی چون روسیه و ایران، نشست شام اضطراری برای یکشنبه ترتیب دهند».

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «دیپلمات‌های ارشد اروپایی می‌گویند موضوع اصلی آن است که برای اولین بار در دهه‌های اخیر، دولتهای بزرگ اروپایی اطلاع و نظر محدود و کمی درباره اینکه سیاست خارجی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا چه شکلی خواهد بود، در اختیار دارند».

به گفته این رسانه، ترامپ و مشاوران ارشد سیاست خارجی او، تماس‌های محدودی با رهبران ارشد اروپایی داشته‌اند اگرچه صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه اخیراو پس از انتخاب ترامپ با او تماس تلفنی برقرار کردند.

وال استریت ژورنال گزارش داد: «در یک نشانه مبنی بر جدایی(آمریکا و اتحادیه اروپا)، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها ساعاتی پس از اعلام پیروزی آقای ترامپ، وزرای خارجه اتحادیه اروپا را به ضیافت خصوصی شام برای بحث درباره روابط اتحادیه اروپا-آمریکا در روز یکشنبه در بروکسل دعوت کرد که این مراسم یک روز زودتر از نشست از پیش تعیین شده مشترک وزرای خارجی اروپا برگزار خواهد شد».

در این گزارش به نقل از دیپلمات‌های اروپایی که به نام و ملیتشان اشارهای نشده، تاکید شده که ، امکان تقابل سریع سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال روسیه و ایران با مواضع اتحادیه اروپا وجود دارد.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که اشاره‌ای به نامش نشده، در این باره گفت که انتخاب آقای ترامپ، طرح‌های از قبل برنامه‌ریزی شده اتحادیه برای تمدید تحریم‌ها علیه روسیه را «پیچیده‌تر» کرده است.

به گفته دیپلمات ارشد اروپایی، «این موضوعی است که به میزان زیادی از توجهات و بررسی نیاز دارد».

در ادامه این گزارش بر نگرانی‌های اتحادیه اروپا در قبال مواضع دولت آینده آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای تاکید شده است.

روز دوشنبه قرار است اعضای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای بر لزوم تداوم اجرای برجام تأکید کنند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، اگر آمریکا مقصر بر هم خوردن برجام باشد، ممکن است که اتحادیه اروپا از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران خودداری کند.

برخی مقامات اروپایی گفته‌اند که اطمینان دارند که ترامپ به جای بر هم زدن توافق هسته‌ای، بر اجرای دقیق آن تمرکز خواهد کرد.

در این گزارش اعلام شده که  فدریکا موگرینی پیشنهاداتی درباره لزوم «استقلال بیشتر» اروپا از آمریکا را به کشورهای عضو ارائه داده و آنها در حال بحث در این باره بوده‌اند.

از مسائل مهم پیشنهادات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توانایی اقدام مستقل اروپا بدون رضایت یا کمک آمریکا است.

در پایان این گزارش آمده است: «البته این طرح با سرعت بسیار کمی در حال جلو رفتن است. اعضای اتحادیه اروپا قادر نبوده‌اند بر سر اقدامات ضروری به منظور ایجاد توانمندی گسترش یافته مورد نیاز بدین منظور توافق کنند و دولتهای اروپایی همچنان بر سر پیشنهادات به منظور صرف هزینه‌های نظامی مشترک دچار چند دستگی هستند».