۰ نفر

بزرگ‌ترین ایستگاه قطار جهان در چین

۲ آبان ۱۳۹۵، ۲:۳۵
کد خبر: 153352
بزرگ‌ترین ایستگاه قطار جهان در چین

دولت چین از طرح جدیدی پرده برداشته است که براساس آن بزرگ‌ترین و کم ارتفاع‏ترین ایستگاه قطار جهان در پای دیوار بزرگ چین احداث می‏شود. این بخشی از برنامه آماده‏سازی چین برای میزبانی بازی‏های المپیک زمستانی سال 2022 است.

این ایستگاه دقیقا زیر منطقه بادالینگ، یعنی پربازدیدترین بخش دیوار بزرگ چین احداث خواهد شد، منطقه‏ای که ده‏ها هزار بازدیدکننده در روز را در خود جای می‌دهد. وجود طبقات مجزا برای مسافران ورودی و خروجی در این ایستگاه آن را به پایانه‏های فرودگاهی شبیه می‏کند. نشریه چاینا دیلی ابعاد این ایستگاه را معادل پنج زمین فوتبال توصیف کرده است. چن بین، مدیر ساخت گروه مهندسی راه‏آهن شماره 5 چین در مصاحبه‌ای با روزنامه خلق چین گفته است:‏ «ایستگاه قطار بادالینگ در ارتفاع 102 متر پایین‌تر از سطح زمین ساخته می‏شود و مساحت بخش زیرزمینی آن به 36 هزار مترمربع بالغ می‏شود که معادل 5 زمین فوتبال است. دو پله برقی به ارتفاع عمودی 62 متر در این ایستگاه احداث می‏شود که بلندترین پله‏برقی‏ها در کل سرزمین چین خواهد بود.

این ایستگاه زیرزمینی سه طبقه‏ای در مسیر خط آهنی واقع خواهد شد که هم‏اکنون در حال ساخت است تا شهرهای پکن و ژانگجیاکو را به هم متصل کند. هر دوی این شهرها میزبانی المپیک زمستانی 2022 را بر عهده خواهند داشت. این مسیر ریلی 174 کیلومتر امتداد خواهد داشت و طبق برنامه‏ریزی دولت چین انتظار می‏رود تا سال 2019 به مرحله بهره‏برداری برسد. این پروژه ریلی نیز بخشی از برنامه آماده‌سازی چین برای المپیک زمستانی 2022 است که در آن حداکثر سرعت قطار به 350 کیلومتر در ساعت می‏رسد. این پروژه ریلی موجب کوتاه شدن زمان لازم برای حمل مسافر بین مراکز اصلی برگزاری المپیک خواهد شد. انتظار می‏رود این خط آهن موجب شود که زمان سفر از ایستگاه شمال چین تا مراکز برگزاری المپیک در شهر چونگلیاستان ژانگجیاکو از سه ساعت به تنها 50 دقیقه کاهش یابد. ایستگاه بادالینگ یکی از 10 ایستگاهی خواهد بود که در مسیر این خط ریلی قرار دارد.

کارشناسان صنعت ریلی از ایستگاه بادالینگ به‌عنوان «چالشی‏ترین ایستگاه» از بین این 10 ایستگاه یاد می‏کنند چون در محیطی کوهستانی بنا می‏شود و در منطقه‏ای است که در برابر شرایط آب و هوایی آسیب‏پذیر است. با توجه به آنکه قرار است این خط جدید ریلی از کوهستان‏های زیر دیوار بزرگ چین عبور کند، مقامات تصویب کرده‌اند تا در ساخت آن از فناوری‌های خاص بهره گرفته شود تا از وارد آمدن هرگونه آسیب به دیوار بزرگ چین پیشگیری شود. کل منطقه دیوار بزرگ چین به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. لو دوهائو، مهندس ارشد گروه ریلی بادالینگ می‌گوید: «این مسیر ریلی از دل کوه‌هایی می‌گذرد که دیوار بزرگ چین بر فراز آنها واقع است، بنابراین ما از پیشرفته ترین‌تکنولوژی‏های جهان برای انفجار استفاده می‏کنیم تا مطمئن شویم که به دیوار بزرگ چین آسیب نمی‌رسد.»

پیش‏بینی می‏شود خود این ایستگاه ریلی نیز به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‏های منطقه گردشگری بادالینگ و دیوار بزرگ چین، سالانه میلیون‏ها گردشگر را جذب خواهد کرد و بر درآمدهای منطقه خواهد افزود. پیش‌بینی می‌شود که المپیک زمستانی 2022 و قطار پر سرعتی که برای آن احداث می‌شود، موجب رونق 10 درصدی اقتصاد منطقه ژانگجیاکو در هر سال خواهد شد. علاوه‌بر این قرار است خط ریلی جدید به پایتخت چین هم خدمات‏رسانی کندتا به این ترتیب از بار ترافیکی منطقه شمال چین کاسته شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ساخت ایستگاه جدید نیز 46 ماه زمان خواهد برد.