۰ نفر

اردوغان: در موصل می مانیم

۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۴
کد خبر: 151924
اردوغان: در موصل می مانیم

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد قصد خروج از بعشیقه عراق را نداریم و تا زمان حل شدن مساله موصل٬ در آنجا خواهیم ماند.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم آغاز سال تحصیلی 2017 - 2016 دانشجویان در دانشگاه رجب طیب اردوغان در شهر ریزه تاکید کرد:" قصد خروج از بعشیقه عراق را نداریم و تا زمان حل شدن مساله موصل٬ در آنجا حضور خواهیم داشت".

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، اردوغان با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری و نخست وزیری خود در ترکیه٬ تمامی زیرساخت ها و روساخت های کشور به گونه ای که در تاریخ جمهوری ترکیه بی سابقه بوده تغییر یافته اند، تصریح کرد:"مساله ما فقط این موارد نیست. چرا در 15 جولای اقدام به کودتا شد؟ این نشان می دهد که هنوز نتوانسته ایم تفکرات را تغییر دهیم".

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در زمینه صنایع دفاعی کارهای بسیاری انجام داده ایم، خاطرنشان کرد: "در مرحله تولید هواپیماهای ساخت ترکیه قرار داریم اما این هلیکوپترها و هواپیماها اقدام به پرتاب بمب بر سر خودمان کرده و برای کشتن ما آمده است. مساله اساسی فراتر از اماکن فیزیکی است. در اصل مساله، رفع قلب ساختارهای فکری و ذهنی است به همین دلیل نیازمند انقلاب فرهنگی هستیم. اصلاحات اساسی را باید در فرهنگ انجام دهیم به همین دلیل به شدت نیازمند ایجاد انقلاب و تحول در فرهنگ هستیم''.

"در جنوب کوبانی در حال ساخت باند فرود هواپیما هستند"

اردوغان با خطاب قرار دادن شهروندان ترکیه، افزود: "رسیدن به شعور ملی بسیار مهم است. ما به خودمان اعتماد خواهیم کرد. این را بدانید که ما اجازه نمی دهیم کشورمان از سوی چند تروریست بی ارزش پ.ک.ک تجزیه شود. همچنین اجازه نمی دهیم که چند داعشی اقدام به تجزیه کشورمان کنند''.

وی گفت: ''آنها هیچ پیوندی با اسلام ندارند. این افراد مسلمان نیستند. آنها تنها کاری که انجام می دهند، آلوده کردن و زشت نشان دادن دین زیبای ما است. همچنین موضوع دیگر این است که پ.ی.د و ی.پ.گ به عنوان ضایعات پ.ک.ک هستند. اینها اضافات و ضایعات هستند. برخی نیز از آنها حمایت می کنند و برایشان سلاح می فرستند. این گروه ها در جنوب کوبانی در حال ساخت باند فرود هواپیما هستند''.

اردوغان در ادامه با اشاره به مبارزه با داعش در سوریه، افزود: این موضوع را باید نخست با ما مذاکره کنید و سخنان ما را بشنوید. در چنین صورتی اگر لازم بود این کار انجام می شود، نه اینکه این کارها را با ی پ.گ. انجام دهید. این گروه اضافات پ.ک.ک است. با ما در ناتو متفق هستی. چگونه می توانی ترکیه را به کنار بگذاری و با گروه تروریستی همکاری کنی. قضیه چیست؟ گویا اینها با داعش می جنگند. آیا چنین رفتار ناسنجیده ای را می توان نادیده گرفت"؟

"ما قصد نداریم از بعشیقه خارج شویم"

اردوغان با اشاره به اینکه در تاریخ شهر موصل عراق، ترکیه حضور دارد و آیا می توان مردم این شهر را در سرنوشت خود تنها گذاشت، افزود:" نقشه هایی کشیده شده تا موصل را از اهالی آن بگیرند و به گروه دیگری بدهند که مردم موصل به این نقشه ها نه گفته اند و لازم است که در موصل اهالی آن زندگی کنند".

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در موصل عرب ها٬ ترکمن ها و کردها زندگی می کنند، تصریح کرد:"اکنون در آنجا داعش رخنه کرده است که با آن مبارزه می شود. متاسفانه نیروهای ائتلاف می گویند که ترکیه در موصل باید از حکومت مرکزی عراق اجازه بگیرد''.

وی همچنین اظهار داشت: ''من هم به سران نیروهای ائتلاف می گویم که ای نیروهای ائتلاف٬ ما وقتی قصد داشتیم اردوگاه نظامی بعشیقه را تاسیس کنیم همان حکومت مرکزی نزد ما آمد و گفت که 'تاسیس یک اردوگاه نظامی در بعشیقه برای ما پرثمر خواهد بود'. به دنبال این درخواست، ما نیز این اردوگاه را تاسیس کردیم و اینک در آنجا حضور داریم. اکنون چه می گویند؟ می گویند که ضروری است تا ترکیه از بعشیقه خارج شود''.

وی گفت: ''ما قصد نداریم از بعشیقه خارج شویم و تا زمان حل شدن مساله موصل ما در آنجا حضور خواهیم داشت. در تل‌عفر نیز به همین صورت. این شهر نزدیک به 400 هزار نفر جمعیت دارد. همه آنها ترکمن هستند و نیمی از آنها شیعه و نیمی دیگر سنی. در آن شهر نیز تا هنگامی که صلح و‌ ارامش برقرار نشده باشد، حضور خواهیم داشت. این را همه بدانند. ما از طریق راه های دیپلماتیک در تلاش هستیم و به این تلاش خود نیز ادامه خواهیم داد".