۰ نفر

انتقاد نماینده ایران در آژانس از وضعیت اجرای تعهدات برجامی

۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۵۶
کد خبر: 147084
انتقاد نماینده ایران در آژانس از وضعیت اجرای تعهدات برجامی

نماینده دائم ایران در آژانس اجرای تعهدات برجامی طرف های مقابل را رضایت بخش ندانست و گفت که ایران اجرای این تعهدات را برای اطمینان از پایداری این توافق رصد می کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در جریان نشست فصلی سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که هم اکنون در وین در حال برگزاری است ضمن اشاره به اجرای کامل تعهدات برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران و تایید آن توسط آژانس تاکید کرد: اجرای تعهدات سایر طرف های برجام رضایت بخش نیست.

وی در ادامه گفت: همانگونه که از ابتدای اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد اقدام متقابل و اجرای کامل تعهدات از سوی کشورهای 1+5، اصل اساسی برجام و بخش بنیادین توافق برای ماندگاری آن بشمار می رود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: رفع جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و تمام تحریم های مرتبط هسته ای یکجانبه و چندجانبه باید به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه ها منجر شود که متاسفانه تا به حال این مهم به طور کامل جامه عمل نپوشیده است.

نجفی همچنین در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه نتایج عینی برجام بر همکاری با ایران در زمینه های مختلف، بویژه در بخش اقتصاد و تجارت، باید با قوت دنبال شود، هشدار داد در غیر اینصورت آینده توافق در معرض مخاطره خواهد بود.

وی همچنین ضمن یادآوری تعهد روشن کشورهای 1+5 برای اجرای برجام «با حسن نیت و در فضائی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» گفت: متاسفانه، برخی از طرف ها منطبق با تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی همچنین گفت اجرای ناقص برجام یک گزینه نیست.

نماینده دائم کشورمان در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ماموریت محوله به آژانس برای ارائه گزارشات روزآمد از اجرای برجام و اینکه گزارش اخیر آژانس نشاندهنده انجام تمام اقدامات مرتبط هسته ای بطور کامل از سوی جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ درخواست معدودی از کشورها برای ارائه گزارش مفصل در این زمینه را مغایر ماموریت محوله به آژانس دانست و تاکید کرد: علاوه بر مفاد موافقت نامه پادمان جامع و ماده 5 پروتکل الحاقی مبنی بر حفاظت از اطلاعات محرمانه، برجام نیز به روشنی از آژانس خواسته است تا تمام تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فنآوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه ای که به آگاهی آژانس می رسد را اتخاذ کند.

نجفی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات خود ادامه می دهد و در عین حال اجرای تعهدات سایر طرف ها در چارچوب برجام را برای اطمینان از پایداری این توافق رصد خواهد کرد.

وی همچنین به ادعاهای مطروحه از سوی نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به افشای اطلاعاتی در زمینه در اختیار داشتن 200 کلاهک اتمی از سوی این رژیم اظهار داشت: انتشار چنین اخباری باید موجب نگرانی شدید جامعه بین المللی باشد.

وی همچنین ضمن اشاره به عدم پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهدات بین المللی مربوط به منع سلاح های کشتار جمعی و ادامه پیگیری استفاده و توسعه سلاح های کشتار جمعی و از جمله سلاح های هسته ای از سوی این رژیم و همچنین عدم امکان بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای مخفی این رژیم و همچنین در اختیار داشتن ده ها کلاهک هسته ای توسط رژیم صهیونیستی سخن گفتن نماینده این رژیم از نگرانی عدم اشاعه را مضحک دانست.

وی در پایان تاکید کرد: اشک تمساح این رژیم راجع به برنامه صلح آمیز هسته ای سایر اعضای آژانس مطمئنا" نمی تواند سرپوشی برای برنامه هسته ای این رژیم که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت بین المللی است فراهم سازد.