۰ نفر

چرا از زمانی که مسئول دیگران شدیم، رفتارمان عوض می‌شود؟

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰
کد خبر: 308472
چرا از زمانی که مسئول دیگران شدیم، رفتارمان عوض می‌شود؟

روانشناسان دریافتند که حفظ قدرت و اهمیت انتخاب صحیح در مسیر رسیدن به اهداف در رفتار سرپرست گروه تاثیر گذار بوده و باعث می‌شود که یک سرپرست تصمیمات متفاوتی را در مقایسه با شرایط عادی اتخاذ کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از سایکولوژی تودی، هنگامی که شما به جایگاه مدیریت گروه دست می‌یابید، ممکن است با اهداف متفاوتی مواجه شوید که برای رسیدن به آنها باید بیشتر تلاش کنید.مثلا یک سرپرست تمایل دارد که مورد توجه قرار بگیرد و نگاه و خط مشی شخصی‌اش با احترام دیگران همراه شود. اگر رهبری گروه از خط مشی صحیحی پیروی کند، بنابراین پیروی از او قطعا به منزله پیمودن مسیر پیشرفت است.

مسلما تا قبل از اختلاف در عقاید و سلیقه‌ها، می‌توان سرپرست گروه را بدون سوال پیروی کرد، اما مشکل اساسی زمانی نمایان می‌شود که علایق و اهداف رهبر گروه با اعضای گروه در یک راستا قرار نمی‌گیرد. مثلا استیو جابز همیشه به عنوان یک مدیر سخت‌گیر شناخته می‌شود، چرا که در طول زمان مدیریتش در شرکت اپل همواره با کارکنان این شرکت در مواردی همچون طراحی و تولید تجهیزات جدید در مشاجره بود. او همواره خواهان این مسئله بود که ایده‌اش مورد تایید و تمجید دیگران قرار بگیرد.

بر اساس مطالعه سه روانشناس آمریکایی که در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد، مردم همواره دیدگاه خود و کسانی‌که آنها را مدیریت می‌کنند را مورد بررسی و قضاوت قرار می‌دهند.

پژوهشگران در مطالعات خود پیرامون اهمیت جایگاه مدیریت در تغییر زاویه دید و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف متوجه شدند هنگامی‌که افراد در جایگاه مدیریت قرار می‌گیرند تصمیمات متفاوتی را در مقایسه با زمانی‌که شخصا قادر به تصمیم‌گیری هستند، اتخاذ می‌کنند.

در شرایط تصمیم‌گیری شخصی، افراد بیشتر به دنبال تصمیمی هستند که از نظر خودشان و فارق از نظر سرپرستی به نتیجه مطلوب می‌رسد.

محققان در ادامه مطالعات در مورد تغییر رفتار افراد در جایگاه مدیریت گروه به این نتیجه رسیدند که سرپرستان گروه هم به خواسته سایر اعضای گروه توجه کرده و هم بهترین استراتژی ممکن را بررسی می‌کنند.

همچنین در شرایطی‌که بین خواست اعضای گروه و تصمیم درست اختلافی پیش می‌آید، آنها بیشتر به دنبال اتخاذ یک استراتژی بهینه با هدف حفظ جایگاه قدرت هستند تا آنکه بیشتر روی شرایط موجود تمرکز کنند.