۰ نفر

در نشست خبری کنگره ملی خانواده عنوان شد؛

حال خانواده ایرانی مطلوب نیست

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۸
کد خبر: 307861
حال خانواده ایرانی مطلوب نیست

رئیس بنیاد ملی خانواده با اشاره به اینکه خانواده ایرانی وضعیت مطلوبی ندارد و دچار آسیب‌های جدی شده است، گفت:‌ اگر بخواهیم این آسیب‌ها را رفع کنیم راهی جز هم‌افزایی میان سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های مسئول وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشست خبری کنگره ملی خانواده عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد.

کمال اکبری معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه حضور فعال مردم برای اداره امور اجتماعی می‌تواند در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار باشد، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد متعددی در کشور برای حل معضلات خانواده تشکیل شده است و قرار است در این کنگره با هم‌افزایی میان سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های مسئول مردم برای حل معضلات گریبانگیر خانواده وارد میدان شوند.

وی تصریح کرد: بنیاد ملی خانواده برای ایجاد این هم‌افزایی پیش‌قدم شده و این کنگره شاید از نخستین فعالیت‌های مهم در این زمینه باشد.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی ادامه داد: مباحثی مربوط به تشکیل زندگی مشترک، مشاوره و تحکیم خانواده ایرانی از جمله مباحثی است که در این کنگره مطرح می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ سازمان مردم‌نهاد مرتبط با خانواده نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: از میان این سازمان‌های مردم‌نهاد فعالین شناسایی و در این کنگره حاضر خواهند بود.

در ادامه حجت‌الاسلام رضا رؤیت رئیس بنیاد ملی خانواده و مسئول دبیرخانه کار گروه تخصصی خانواده محور شورای عالی خانواده با تأکید براینکه در ۴۰ سال گذشته هیچ مشکلی در کشور بدون حضور مردم حل نشده است، گفت: اکنون وضعیت خانواده در کشور مطلوب نیست هرچند خانواده ایرانی را نمی‌توان با مفهوم خانواده با دیگر کشورها مقایسه کرد اما این نهاد اجتماعی نسبت به شأن و فرهنگ غنی ایران وضعیت مطلوبی ندارد و دچار آسیب‌های جدی است.

وی افزود:‌ بنابراین اگر بخواهیم مسئله و معضلات خانواده را به درستی حل کنیم چاره‌ای جز به میدان آمدن مردم نیست.

رئیس بنیاد ملی خانواده با بیان اینکه در مسئله تحکیم خانواده همیشه مجموعه‌های مردم‌نهاد تأثیرگذار بوده‌اند، اظهار داشت: بنیاد ملی خانواده با توجه به تخصصی که در این حوزه داشته به کمک مجموعه وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های مسئول مثل قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به برگزاری اولین کنگره خانواده کرد.

حجت‌الاسلام رؤیت اظهار داشت: ۷۰۰ مجموعه مردمی طی ۲ روز از سراسر کشور به منظور شرکت در این کنگره ملی در تهران گردهم می‌آیند و هدف اصلی از برگزاری این کنگره علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه خانواده معرفی ظرفیت این سازمان‌ها به دستگاه‌های مرتبط است. 

وی ادامه داد: با ایجاد هم‌افزایی میان سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های مسئول و این رویداد ۲ روزه آغازی برای ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای برگزاری دوره‌های بعد در خصوص کنگره ملی خانواده خواهد بود.

فضه‌سادات حسینی دبیر علمی کنگره ملی خانواده با اشاره به اینکه در حدود یک سال و نیم پژوهش‌های مختلفی از سوی این کنگره در خصوص معضلات خانواده انجام شده است، گفت: آسیب‌ها و مسائل خانواده ایرانی شناخته شده و قرار است بخشی از این مسائل که قابل ارائه هستند به مخاطبان و رسانه‌ها اعلام شود.

وی این کنگره را فرصتی برای مسئله‌شناسی و ارائه اطلاعات جمع‌آوری شده به مخاطبان دانست و گفت: پرسش‌نامه‌هایی در این زمینه تهیه شده که در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته و می‌تواند بر روی تحقیقات آتی تأثیرگذار باشد.

حسینی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار فعال عرصه خانواده توسط ایسپا شناسایی شدند و ما با مشخص کردن سطح فعالیت‌های ایشان به شبکه‌سازی آنها اقدام می‌کنیم، گفت: شبکه‌سازی فعالان برای مرتبط شدن‌شان با نهادهای مذکور کمک‌کننده است.

وی ابراز داشت: سه گروه هدف پژوهشگران، مسئولان و تسهیل‌گران عرصه خانواده در این کنگره حضور خواهند داشت و موضوعاتی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی حوزه خانواده از جمله طلاق، تأخیر ازدواج و موانع تشکیل خانواده به مباحثه می‌پردازند.

این کنگره ۲۵ تا ۲۶ مهرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ دقیقه در تالار آدینه مجتمع آدینه برگزار می‌شود.

اساتید برجسته‌ای چون دکتر تقی آزادارمکی، دکتر افروز، موسوی چلک، محمدتقی کرمی و عادل پیغامی در این کنگره به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.