۰ نفر

چگونه استرس را کنترل کنیم؟

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲
کد خبر: 296210
چگونه استرس را کنترل کنیم؟

استرس یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در موقع خطر است. اگر دچار استرس حاد هستید نیاز است که با استفاده از تمام راهکار‌های ممکن این مشکل را حل کنید. می‌توانید حل این مشکل را با تغییر در نوع نگرشتان شروع کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، تغییر در نگرش باعث تازه شدن نوع نگاهتان به مسائل شده و مهارتتان را در اداره زندگی بالا می‌برد. این راهکار اساس کنترل و مدیریت استرس در زندگی می‌باشد. این روش‌هایی را که در ادامه به شما خواهیم گفت دنبال کنید تا از استرس فاصله بگیرید. این راهکار‌ها به شما کمک خواهند کرد که از شر استرس حاد خلاص شوید، بر کسی پوشیده نیست که افراد در هنگام عصبانیت تصمیمات غیر معقول و نسنجیده می‌گیرند. وقتی که در حال جر و بحث با کسی هستید به طور خود به خود عصبانی خواهید شد. این عصبانیت باعث بروز استرس بیشتر و پیامد‌های ناخوشایند بعد از آن خواهد شد. به عقیده من بهتر است بعد از آرام شدن و از بین رفتن عصبانیت، طرفین به بحث خود ادامه دهند و به نتیجه برسند. وقفه‌ای که در میانه جر و بحث به وجود می‌آید فرصتی را به شما می‌دهد که ذهن خود را از افکار و احساسات مخرب خالی کنید.

دست از نگرانی بردارید

بسیاری از مردم معتقدند که نگرانی در انجام کار‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که در موقعیت‌های دشوار بهتر عمل کرده و همه چیز زندگیشان را تحت کنترل بگیرند. متاسفانه این باور غلط باعث افزایش استرس در زندگی می‌شود. وقتی در مورد مساله‌ای نگران هستید این تصویر در ذهن شما شکل می‌گیرد که اتفاق بدی خواهد افتاد و به تدریج افکار منفی به ذهنتان خطور خواهند کرد.این نگرانی‌ها به تدریج تبدیل به عادت می‌شوند و شما مجبور خواهید شد با استرس مزمن در زندگی کنار بیایید. به علاوه نگرانی ممکن است ذهن شما را پر از حس ترس کند. گاهی اوقات مردم سعی می‌کنند که در شرایط سخت به آرامش برسند. ذهن شما کلید حل این مشکل است. افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید و بدانید که نگرانی، بسیار برای سلامت جسم و روان شما خطرناک است.

به خود سخت نگیرید

اغلب اوقات شما خودتان را به خاطر کار‌هایی که انجام داده‌اید نمی‌بخشید. انسان‌های پر تلاش همواره سعی‌شان بر این است که خود را به استاندارد‌های بالای زندگی نزدیک کنند و خود را در همان حد نگه دارند. این خصوصیت اخلاقی باعث بروز استرس زیادی می‌شود. این احساس در افراد باعث بوجود آمدن اضطراب و افسردگی می‌شود. خودتان را به خاطر کار‌هایی که از کنترل شما خارج هستند سرزنش نکنید. بهتر است که نگاهی به افکار و احساساتتان بیندازید تا بدین وسیله قادر باشید افکار منفی درونی خود را تحت کنترل بگیرید. اگر احساس می‌کنید جایی از کار می‌لنگد به عقب بر گردید و از خودتان بپرسید چه نکات مثبتی را از آن اتفاق بد و ناخوشایند می‌توانید یاد بگیرید. به علاوه اگر احساس رضایتمندی درونی از خودتان را افزایش دهید تبدیل به فردی موفق و با اعتماد به نفس خواهید شد.

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید

نفس عمیق یکی از بهترین روش‌های کاهش استرس و دور نگه داشتن بدن از اسپاسم‌های عصبی و تنش است. ورزش‌های هوازی فعالیت سیستم عصبی و تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهند.

احساساتتان را بشناسید

اگر قادر به درک و شناخت احساساتتان شوید کیفیت زندگیتان نیز بالا خواهد رفت. این روش به آسانی میزان استرس و اضطراب را در شما کاهش می‌دهد. احساساتتان را سرکوب نکنید، زیرا این کار تاثیرات مخربی را بر روی جسم و روانتان بر جای خواهد گذاشت. این کار همچنین باعث افزایش استرس و تنش در زندگی می‌شود.

احساساتتان را پرورش دهید

احساساتتان را در درون ذهنتان حبس نکنید. با احساسات خود ارتباط برقرار کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید کافیست که همه احساسات خوب و بد خود را بر روی کاغذ بنویسید. در این صورت شانس این را دارید که روش‌های جدیدی را برای پرورش آن‌ها پیدا کنید. با این روش شما یاد خواهید گرفت که چگونه با استرس به طور موثرتری مقابله کنید. یادگیری پرورش احساسات باعث پیشرفت ذهن است.

خنده استرس را کاهش می‌دهد

خنده بهترین، ارزانترین و آسانترین راهکار مثبت بودن است. نگرش مثبت و شوخ طبع بودن هر دردی را درمان می‌کند. حتی خنده‌های کوتاه و گذرا باعث ایجاد تغییرات مثبتی در شما می‌شوند. خنده استرس را کاهش می‌دهد. بسیاری از مردم با شوخ طبعی هم روحیه خود را عوض می‌کنند و هم روحیه مردم را تازه می‌کنند. این افراد نسبت به بقیه کمتر در معرض افسردگی و اضطراب قرار می‌گیرند.

واقعیت‌ها را بپذیرید

شما بدون شک هنگامی که یاد می‌گیرید چیز‌هایی در زندگی وجود دارند که قادر به تغییر و یا کنترل آن‌ها نیستید راحت‌تر می‌توانید استرس و اضطرابتان را فراموش کنید. شما باید با این واقعیت کنار بیایید که یک سری چیز‌ها را نمی‌توانید در زندگی کنترل کنید. شما باید چیز‌هایی را که قادر به تغییر آن‌ها هستید با شجاعت تغییر بدهید. این روش به شما کمک می‌کند که نگرش مثبتتان را بهبود ببخشید.