۰ نفر

اختلاف‌های غیر قابل نادیده گرفتن در ازدواج

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 275169
اختلاف‌های غیر قابل نادیده گرفتن در ازدواج

وقتی تصمیم گرفتید ازدواج کنید باید خودتان را برای هر شرایطی اماده کنید. درست است که در ازدواج با تحقیق کردن و صحبت های مکرر دو طرف و مشاوره تا حد زیادی شناخت بین طرفین حاصل می شود اما باز هم این شناخت ها صد در صدی نخواهد بود و گاهی در طعم شیرین ازدواج تلخی هایی دیده می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آفتاب یزد، وقتی دو نفر ازدواج می کنند تلاش می کنند تا در خیلی مسائل باب دل یکدیگر رفتار کنند .در این میان کنار آمدن با فرهنگ خانواده همسر اهمیت زیادی دارد. طبیعی است که عضو جدید در هر خانواده باید پذیرفته شود اما گاهی وجه اشتراک‌ها به حدی کم است که نه‌تنها پذیرشی صورت نمی‌گیرد بلکه بحث و مشاجره و نارضایتی هم به وجود می‌آورد اما چطور با رعایت اعتدال و داشتن مهارت‌‌های لازم می‌توانید این مسئله را به خوبی مدیریت کرده و از ایجاد مشکلات پیشگیری کنید.

تفاوت‌های فرهنگی چقدر مهم است؟

تطابق فرهنگی دو نفری که قرار است با هم ازدواج کنند یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در ازدواج آنهاست، اینکه خانواده دو نفر تاچه حد از نظر فرهنگی به هم شبیه هستند و چقدر با هم تفاوت دارند. موارد زیادی از قبیل آداب و رسوم، ارزش‌ها، نحوه برقراری ارتباط، باید و نبایدها وخط قرمزها جزء فرهنگ یک خانواده محسوب می‌شوند.

داشتن تفاوت‌های فرهنگی در ازدواج دو نفر یکی از ملاک‌های مهمی است که نباید به سادگی از آن گذشت چون تفاوت‌های جدی فرهنگی نشان‌دهنده نوع خاصی از تفکر و جهان‌بینی و وجود تفاوت در مجموعه هنجارها و بایدها و نبایدهاست. وجود تفاوت‌های زیاد در باورها و عقاید فرد جدیدی که به‌عنوان عروس یا داماد وارد خانواده دیگری می‌شود در طولانی‌مدت باعث اختلاف نظر، بحث و مشاجره می‌شود و میزان رضایت متقابل را پایین می‌آورد.

فراموش نکنیم شخصیت هر فرد در محیط خانواده شکل می گیرد، بنابراین هر خانواده با توجه به زمینه های فرهنگی و تربیتی خود تاثیر متفاوتی روی فرزندان و در نتیجه چهارچوب شخصیتی آنها می گذارد.محیط زندگی، قوم و قبیله، عقاید و باورها، آداب و رسوم و توقعات و انتظارات فرد، از مسائلی است که می تواند زندگی مشترک هر عروس و دامادی را با مشکل روبه رو کند.ویژگی های فرهنگی در تمام مراحل اجرا و برگزاری مراسم ازدواج و آداب و رسوم مربوط به آن تاثیرگذار است؛ اما نقش آن در طول زندگی بیشتر نمایان می شود و اختلافات موجود هر روز بیش از پیش باعث درگیری و بحث در مورد مسائل مختلف زندگی می شود.

تفاوت در زمینه‌های فرهنگی بر اساس تحقیقات در ایران یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز در طلاق‌ها می‌باشد. ارزش‌های فردی و اجتماعی، آداب و رسوم ، رفتار و سلوک و حتی آداب لباس پوشیدن و غذا خوردن زن و مرد می‌تواند زمینه‌های همدلی بیشتر را بین آن دو پدید آورد. به همین جهت به ویژه در کشور گسترده ما که در قالب یک فرهنگ و جامعه واحد، از خرده فرهنگ‌های متعدد (ترک، کرد، عرب و لر و...) برخوردار است، توجه به این امر در مجموعه ملاک‌های ازدواج اهمیت خاصی دارد و همانطور که اشاره شد تفاوت در آن‌ها زمینه‌ساز اختلاف‌ها است.

سطوح تفاوت فرهنگی:

تفاوت های فرهنگی که در میان زوج ها وجود دارد در دو سطح بروز پیدا می کند. یکی تفاوت هایی که میان خانواده ها وجود دارد و دیگری تفاوتی است که بین زوج ها از نظر فرهنگی دیده می شود.

– تفاوت های فرهنگی میان خانواده زوج ها:

تفاوت فرهنگی میان خانواده ها به طرز تفکرات و آداب و رسوم گوناگون آن ها مربوط می شود. در اینگونه اختلافات اساساٌ خانواده در نوع برگزاری مراسم ها و نحوه ی برخورد ها و رفتارها با یکدیگر اختلاف دارند که این موضوع هر چند ساده به نظر می رسد اما همین اختلافات جزئی می تواند به رابطه یک زوج لطمه وارد کند و آن ها را تحت تأثیر این اختلافات قرار دهد.

جوانان باید قبل از ازدواج این اختلافات را نادیده نگیرند و به آن ها توجه داشته باشند و زوج هایی که در زندگی مشترک دارای این اختلافات هستند نباید اجازه دهند که دخالت های خانوادگی موجب تیره  شدن رابطه آن ها گردد.

– تفاوت فرهنگی میان زوج ها:

اما چیزی که بیش از هر چیز در زندگی مشترگ می تواند نگران کننده باشد تفاوت فرهنگی میان زوج ها است. این تفاوت مانع درک متقابل زوج ها از یکدیگر می شود. دو فرد را تصور کنید که علاقه های گوناگونی دارند، طرز لباس پوشیدن آن ها کاملاٌ با یکدیگر متفاوت است و حتی نوع تفکراتشان از جنس یکدیگر نیست اینگونه افراد به سختی می تواند به درک علایق و تفکرات یکدیگر برسند و همین عامل موجب از هم گسستگی رابطه ی آن ها خواهد شد.

مراحل سنجش تفاهم و تفاوت فرهنگی و داشتن ازدواجی موفق

اگر شما با فردی آشنا شده اید که در خود احساس می کنید تفاوت فرهنگی میان شما و او  وجود دارد،باید ببینید که چقدر امکان ایجاد تفاهم در این زمینه برای هر دو شما وجود دارد. اگر قبل از توافق با طرف مقابل، رابطه را رسمی کرده و وارد ازدواج شوید و مسائلی حل نشده باعث آزار شما شود، آن وقت مجبورید برای ارتباطاتی که دارید، متحمل هزینه شوید: هزینه های عاطفی، فشار روانی و تنش و چالش. با پیش فرض تغییر طرف مقابل نمی توان وارد زندگی مشترک شد. یادتان باشد توافق بر سر تفاوت های فرهنگی اگر از ابتدا حل نشود می تواند زمینه ساز مشکلات آتی شود.

در این موارد :

نظرات و دیدگاه خود و همسر آینده تان را بررسی کنید و ببینید که تفاوت ها در چه حدی است؟

ببینید که شما و یا او حاضر به پذیرش دیدگاه طرف مقابل هستید یا خیر؟ البته پذیرش به معنی آن نیست که عقیده خود را نادیده بگیرید، به ویژه عقایدی که هویت تان را نشانه می رود. تغییرات جزئی می تواند کمک کننده باشد و البته لازم است ایشان هم چنین دیدگاهی داشته باشند.

شما تا چه حد تمایل دارید به دیدگاه های همدیگر احترام بگذارید؟ در صورت تمایل به پذیرش (هم از سوی شما و هم از سوی همسر آینده تان) تا چه حد قادر به قبول کردن دیدگاه های او هستید؟ او تا چه میزان می تواند دیدگاه های شما را بپذیرد؟

مواردی را که با هم به توافق نمی رسید، چک کنید و ببینید تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟ یعنی پذیرش دیدگاه طرف مقابل در این خصوص به همین صورتی که او مطرح می کند، برایتان قابل قبول است؟ می توانید از خواسته تان چشم بپوشید و تابع نظر و ارزش های او شوید، بدون آن که متحمل رنجی طولانی در زندگی تان شوید؟