۰ نفر

با افراد زورگو چگونه باید برخورد کرد؟

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 266919
با افراد زورگو چگونه باید برخورد کرد؟

همه افراد در سنین نوجوانی و حتی در دوره های بعدی زندگی شان در محیط مدرسه، دانشگاه، محله، کار و... با افراد قلدری روبرو شده اند که در پی تحقیر و آزار و اذیت دیگران بویژه آن دسته از افرادی برمی آمدند که توانایی حرف زدن و عکس العمل ضعیف تری داشتند، اگر نقاط ضعف و مثبت خود را بشناسید هرگز در دام چنین افرادی قرار نخواهید گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، سنین نوجوانی دوره قلیان احساسات و نشان دادن خود به اطرافیان است. این خود نمایی هم می تواند به صورت مثبت با انجام دادن کارهای مفید و علمی صورت بگیرد و هم به شکل رفتار منفی. خودنمایی های منفی می تواند به شکل قلدر و زور گویی برخی از نوجوانان به دیگر دوستان و هم کلاسی هایشان باشد. قلدرها بیشتر زورگویشان را بر سر افرادی که آرام و ساکت و به تعبیری اهل دعوا و جدل نیستند خالی می کنند و از این طریق می خواهند قدرت و بزرگ شدن خودشان را به رخ همگان بکشانند.

 پیدایش زورگویی در بین آدم‌ها، دلایل فراوان و متعددی دارد که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین آنها کمبود‌ها و نداشتن اعتماد به نفس شخص زورگو است. به طور کلی آنچه که در برخی جوامع زیاد به چشم می‌خورد این است که اشخاص مسن‌تر به جوانان، جوانان به نوجوانان و نوجوانان به کودکان زور می‌گویند و این چرخه‌ای است که اگر با آن مقابله نشود، ادامه پیدا خواهد کرد.

چگونه قربانی قُلدری‌ها نشویم؟

اگر شما اجازه دهید که قربانی یک ستمگر شوید، بدون هیچ دلیل خاصی، بدی را در تمامی وجودتان احساس خواهید کرد. بله، قُلدر هر بار به بهانه‌ای خودش را به شما نزدیک می‌‌کند و چیزهای ناپسندی را به شما می‌چسباند. تمسخر، تحقیر، شایعه ‌پراکنی و گفتن حرف‌هایی ناجور، از کارهای روزمره و عادت همیشگی یک قلدر است. او به راحتی تردید، ضعف و بدگمانی را در وجود شما القاء می‌کند و شما بدون هیچ واکنشی مجبور به پذیرش آنها هستید؛ زیرا نسبت به او احساس ضعف می‌کنید و راه چاره‌ای برای خود نمی‌یابید.

اما اگر ارزش و بهای توانمندی‌های خود را بشناسید، هرگز و هرگز تسلیم ظلم نخواهید شد. در این صورت بدون هیچ ترس و واهمه‌ای با روش‌هایی گوناگون به مقابله با او می‌پردازید. از بدی‌ها، ظلم و جورش انتقاد می‌کنید و از دیگران و کسانی که دارای زور بیشتری هستند، درخواست کمک می‌کنید.

اما این را بدانید که زورگویی نباید مانعی بر سر راه پیشرفت شما و حضورتان در اجتماع شود. در واقع همیشه نمی‌توانید به بهانه ترس از قلدر، خودتان را در گوشه‌ای مخفی کنید و از هدف‌تان باز بمانید.

آدم‌های قلدر همیشه دنبال طعمه‌های ضعیف می‌گردند و از زورگویی و قدرتشان برای آزار و اذیت، تحقیر و دشنام به ضعیفان استفاده می‌کنند. کسانی که در هر محیطی، مدرسه یا باشگاه، کلاس های غیردرسی و یا حتی محل زندگی با چنین افرادی برخورد دارند باید به چند نکته توجه کنند:

نادیده گرفتن آزارها

به گونه ای رفتار کنید که گویا فرد قلدر را هرگز نه دیده و نه صدای او را می شنوید. کسی که در پی آزار و اذیت دیگری قرار می گیرد، زمانی از کارش لذت می برد که نسبت به او واکنشی صورت بگیرد. از این رو در مواجه به چنین افرادی بهتر است به کاری که در حال انجام آن هستید( گفتگو با دوست، مطالعه کتاب و...) ادامه دهید. اجازه ندهید که یک قلدر مانع  انجام فعالیت شما شود.

با خود تمرین کنید تا مسخره بازی بقیه را پیش بینی کنید، با این کار زمانی که آن رفتار را انجام دهد چون برای شما قابل پیش بینی بوده، نسبت به آن گارد نمی گیرید و عمل او بر شما اثر نمی گذارد.

گاهی برخی از قلدرها، افراد را به علت ویژگی های ظاهری که انتخابی نبوده است مورد تمسخر قرار می دهند، مانندک اسم و فامیل، کوتاهی قد و... اما باید به خاطر داشته باشید اگر خود این خصوصیات را کامل پذیرفته باشید کسی نمی تواند به علت این مسائل شما را مسخره کند.

حفظ ظاهری آرام

به قلدر میدان ندهید که با سخنانش شما را تحقیر کند و با این عملش احساس رضایتمندی و لذت کند. همیشه از نزدیک شدن و هم‌صحبتی با چنین اشخاصی دوری کنید. با این کار که شاید راهکاری کوتاه مدت باشد، حس رضایتمندی آنها را سرکوب می‌کنید؛

آدم های قلدر تمایل دارند تا روی افراد اثر بگذارند، بنابراین نباید اجازه دهید که آنها به این خواسته شان دست پیدا کنند. گرچه انجام آن ممکن است سخت باشد ولی تلاش کنید حفظ ظاهر کنید. حالت عادی چشم هایتان را حفظ کنید و لبخند تصنعی و عصبی نزنید.

شوخ باشید

اگر کسی با این هدف که دیگران به شما بخندند، مسخره تان کرد از این فرصت استفاده کنید و شوخی ای کنید که هر کسی که در اطراف شما است، از شوخی شما به خنده بیفتد. دادن جواب یا یک سوال خنده دار، چیزی است که طرف مقابل انتظار شنیدن آن را ندارد و با این عمل ممکن است دست از مسخره بازی خود بردارد.

یادتان نرود که باید خیلی دقیق، نکته‌سنج و جدی باشید، البته اگر دوستان‌تان را هم به این کار تشویق کنید، موفق‌تر خواهید بود.

به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید

ثابت کنید به خود و به آنچه که در توان دارید یقین و اعتماد دارید؛ چرا که اعتماد به نفس شما دشمن شماره یک آدم‌های قلدر است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل زورگویی این است که قلدر اعتماد به نفس ندارد؛ پس به زور بازویش می‌نازد و به آن اتکا می‌کند.

در هر جایی که حضور پیدا می‌کنید مثلا در کلاس، محل کار و غیره هرگز پاهایتان را روی زمین نکشید و شل شل راه نروید. شانه‌هایتان را بالا نگاه دارید و محکم و با صلابت گام بر دارید چون چیزی در درونش ندارد و همیشه از کمبودها و فقر فرهنگی و خانوادگی‌اش در رنج بوده، صدایش را کلفت‌تر می‌کند و به رخ می‌کشد.

اگر می‌خواهید این هدف ساده‌تان را تحقق ببخشید نه تنها باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید بلکه باید یاد بگیرید که چگونه با اطمینان خاطر در جمع حاضر شوید و خودتان را به دیگران نشان دهید و ثابت کنید. باید روی نگاه‌های خود کار کنید و طوری محکم و راست به چشم‌های زورگو زل بزنید که بفهمد شما برای خود کسی هستید.

در پشت نگاه نافذتان باید نشانه‌های شکست‌ناپذیری نهفته باشد. در نتیجه از اینکه با صدای بلندش نگاهتان درمانده و هراسان شود یا به زمین نگاه کنید و خود را جمع و جور کنید، بپرهیزید. در هر جایی که حضور پیدا می‌کنید مثلا در کلاس، محل کار و غیره هرگز پاهایتان را روی زمین نکشید و شل شل راه نروید. شانه‌هایتان را بالا نگاه دارید و محکم و با صلابت گام بر دارید.

برای بالا بردن اعتماد به نفستان باید زمان زیادی بگذارید و تمرینات زیادی را انجام دهید. در واقع رابطه میان اعتماد به نفس شما با زورگویی یک رابطه معکوس است. یعنی هر قدر که اعتماد به نفس شما بیشتر شود، احتمال اینکه کسی به شما ستم کند به همان نسبت پایین می‌آید؛ پس کار کردن روی آن، ارزش زیادی دارد.

جملاتی که زورگو را سرجایش می‌نشاند

با نگاهی محکم و نافذ در چشم‌هایش زل بزنید و با حالتی دستوری از جملاتی مانند «کافی است دیگر»، «ادامه نده» یا «راهت را بکش و برو» استفاده کنید. اگر یکی از میان آنها سعی کرد به شما ضربه‌ای وارد کند، از خود دفاع کنید. سپس دوباره به چشم‌هایش نگاه کنید و با صدایی بلند اما با آرامش تاکید کنید که من می‌خواهم سریعا از این کارها دست بردارید! با گفتن چنین جملاتی شما می‌توانید خود را به او ثابت کنید. او می‌فهمد که توانایی دفاع از خود را در مقابل آنها دارید.

عبور از قلدرها

اذیت کردن نیاز به یک مخاطب دارد و اگر شما از آدم قلدر دور شوید او مخاطبی برای اذیت کردن ندارد.

واکنشی که شما به آزاد و اذیت نشان می دهید، روی قطع یا ادامه پیدا کردن این عمل اثر می گذارد.

دور شدن از آدم قلدر بدون آنکه جوابی به او بدهید، باعث شکت او می شود و با این کار این پیغام را به او می دهید که "من آنقدر بیکار نیستم که برای رفتار مسخره تو وقت داشته باشم."

در صورتی که جملات‌تان تاثیری نداشت، او را کاملا نادیده و بی‌ارزش در نظر بگیرید، به راحتی از کنارش عبور کنید و بروید. انگار اصلا چنین کسی وجود خارجی نداشته است. این گونه به او ثابت می‌کنید چیزهایی را که به شما گفته، هیچ ارزشی نداشته است و روی شما اثری نخواهد داشت. ممکن است با این کار خیلی سریع خسته شود و دست از سر شما بردارد. زورگوها از آدم‌هایی که چالش‌برانگیزند و آنها را دچار زحمت می‌کنند خوششان نمی‌آید و به دنبال آدم‌هایی ضعیف و بزدل می‌گردند..

با روحیه و افکار مثبت خود، زورگو را بیمار کنید

اگر به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید و خود را شخصی جذاب، مقتدر، پرارزش، مهربان و لایق بدانید، زورگو از صحت نداشتن گمان‌هایی که به شما داشته است بیمار و سر درگم خواهد شد. البته منظور افکاری غیر واقعی یا برترین بودن، نیست؛ بلکه تصوری واقعی از ارزش‌ها، هدف‌ها و شایستگی‌هایتان است.