۰ نفر

همسران مهارت حرف‌زدن با یکدیگر را نمی‌دانند

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 264872
همسران مهارت حرف‌زدن با یکدیگر را نمی‌دانند

زوج های بسیاری از همسر خود به علت استفاده بیش از اندازه تلفن همراه در خانه شکایت می کنند. آنها خوشبختی و لذت های خانوادگی شان را فقط در شبکه های مجازی با کاربران و دوستان اجتماعی به اشتراک گذاشته و خودشان چیزی از این خوشبختی را در زندگی حقیقی احساس نمی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، اختلافات زناشویی به علت استفاده از گوشی موبایل سن و سال و مدت ازدواج نمی شناسد. زوج های جوانی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز  کرده اند و هم آنهایی که با وجود چند فرزند سال ها از زیر یک سقف رفتن شان می گذرد، از بودن جسم همسر در خانه و نبودن روح و فکرش گلایه و شکایت می کنند. حتی شاید برای ختم این رابطه سرد و بی روح پله های دادگاه را بالا و پایین کنند.

زمانی که گوشی های تلفن همراه در سال 1372 برای اولین بار وارد ایران شد، مایه خرسندی بسیاری از افراد از جمله زنان شد. زنان تنها با گرفتن شماره تلفن همراه همسر خود می توانستند در کسری از ثانیه با همسرشان که برای ساعت ها در بیرون از منزل مشغول به کار بود، ارتباط برقرار کنند. اما این رضایت و خرسندی دوام نیاورد و رفته رفته با به روز شدن و اضافه شدن بخش های مختلف به تلفن همراه تنفر و انزجار را به همراه آورد.  کم کم آنقدر این عزیز کرده عصر تکنولوژی جای خود را در زندگی باز کرد که اکنون خود  دلیل بسیاری از اختلاف های بین همسران شده است.

گستره تلفن های همراه و شبکه های اینترنتی تا جایی پیش رفته است که به عنوان محل کاری برای بسیاری از مردان و زنان تبدیل شده است.  داشتن پیج های فروش کالا، سایت های مختلف و انواع و اقسام کارهایی که به نام تجارت موبایلی می توان از آن یاد کرد در حال افزایش است. این تجارت موجب شده تا زنان و مردان علاوه بر گذراندن ساعتی از وقت خود به عنوان وقت استراحت و سرگرمی با تلفن همراه شان، مابقی زمان خود را نیز با هدف انجام فعالیت ، کار و کسب درآمد با گوشی های خود پر کنند.

بر اساس آمار در ایران، افراد تنها روزی ۱۷ دقیقه از وقتشان را در روز، با خانواده خود صرف می کنند. اما روزانه هشت تا ۹ ساعت از تلفن همراه استفاده می کنند. و این میزان ممکن است بنا بر تجارت موبایلی که در حال گسترش است به بیش از این ساعت برسد.

از این رو به سراغ دکتر کیهان نیا، روانشناس و مشاور خانواده رفتیم تا با او در خصوص این موضوع گفتگو کنیم؛ دکتر کیهان نیا اعتقاد جالبی دارد؛ به نظر او همسران نمی توانند با هم حرف بزنند.

 شما معتقدید که همسران امروز به دلیل حضور موبایل ها دیگر نمیتوانند با هم صحبت کنند؛ این عدم دیالوگ از چه چیز نشات می گیرد؟

وقتی مرد یا زن به جای باهم وقت گذراندن، با موبایل شان وقت می گذارنند، این چندین دلیل دارد. یکی از دلایل آنکه دیالوگ هایی بین آنها رد و بدل نمی شود. همسران گاهی  با هم نمی توانند حرف بزنند چرا که اگر صحبت کنند، دعوایشان می شود به همین سبب بیشتر به ارتباط های یک طرفه که استفاده از موبایل  است پناه می برند. سعی می کنند بیشتر وقت خود را در این ارتباط یک طرفه صرف کنند تا  اینکه با همسرشان هم کلام شوند.

 یعنی معتقدید که زن و مرد وارد موبایل نشوند؟

گرچه در دنیای امروز نمی توان اذعان داشت که مرد یا زن وارد موبایل نشوند. اما باید پرسید چرا زوجین به جای هم کلام شدن با همدیگر ترجیح می دهند وارد یک فضای یک طرفه شوند؟ مهمترین دلیل پناه بردن آنها به این گونه ارتباط ها در فضای مجازی، بلد نبودن قواعد مذاکره و عدم توانایی و ندانستن چگونه حرف زدن با همدیگر است. زن پر حرف در مقابل مرد کم حرف هر دو می توانند موجبات نارضایتی طرفین را ایجاد کنند. اما همسرانی که این مهارت گفتگو را می دانند، می توانند با هم حرف بزنند، پارک بروند، تلویزیون تماشا کنند و با هم باشند بدون آنکه دچار مشکلی شوند.

دیگر دلیلی که موجب می شود زوجین به جای وقت گذاشتن برای هم، بیشتر در موبایل باشند، نداشتن سرگرمی می باشد. از این رو افراد برای گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی ساعت زیادی را به موبایل اختصاص می دهند. نداشتن برنامه برای پر کردن زمان اوقات فراغت و سرگرمی بین همسران موجب می شود تا آنها حتی در زمان استراحت و بیکاری نیز با گوشی های خود با بازی و کانال های مختلف سرگرم شوند.

استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه، همیشه این نگرانی برای دو طرف بوجود می آورد که چه کسی در حال پیام دادن به همسرم است !

بله، فرهنگ شرطی شده نادرستی که  در بین زنان و مردان  جامعه ما وجود دارد، اینکه وقتی کسی زمان زیادی با موبایل کار کند پس حتما با کسانی در ارتباط است و همین موجبات بحث بین همسران را بوجود می آورد.

دسترسی آزاد و بدون قید به مطالب و فیلم های غیر اخلاقی در اینترنت و شبکه های مجازی  و استفاده افراد متاهل از این گونه موارد، در حالی که طرف مقابل (همسرش) از آن مطلع شود موجبات اختلاف و جدل های بزرگتری را در زندگی زناشویی فراهم می کند.

 پس در این شرایط فرهنگی، این نگرانی تا حد زیادی بیراه نیست.

در سال های اخیر با رواج تلفن های همراه و سریال های ترکیه ای در ماهواره،  قبح کیان خانواده و استحکام روابط زناشویی از بین رفته است یعنی باعث شده که به بیراهه بروند. باید در زندگی به روابط علت و معلولی توجه کرد، هر چیزی علتی دارد، یعنی وقتی روابط جنسی از سوی  هر یک از زوجین درست نباشد، ممکن است آنها به سوی فیلم های غیراخلاقی گرایش پیدا کنند. ازاین رو اگر چنین چیزی در تلفن های همراه همسر خود مشاهده کنید باید علت آن را در روابط تان جستجو کنید.به همین علت وقتی کسی می خواهد اقدام به ازدواج کند، به زنها نیازهای مردان و به مردان نیازهای زنان گفته می شود که باید بتوانند نیازهای همدیگر را برآورده کنند. اگر این تفاهم در برآوردن نیازها وجود داشته باشد دیگر نیازی نیست که چه مرد و چه زن سراغ مسائل دیگر برود.