۰ نفر

خود را خسیس نشان ندهید

۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰
کد خبر: 251507
خود را خسیس نشان ندهید

با توجه به فرهنگ ایرانی بودن زمانی که برای اولین بار به منزل دختر خانمی وارد می شوید برای آنکه از ایجاد سوءظن های احتمالی در ارتباط با خسیس بودن تان جلوگیری کنید، بردن یک جعبه شکلات یا شیرینی می تواند کمک به سزایی به شما در این باره کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، فرهنگ ایرانی بود لحاظ می کند زمانی که برای اولین بار به خانه کسی می رویم یک هدیه یا شیرینی به رسم احترام با خود به همراه می بریم. حالا مسئله اینجاست که در خواستگاری که شاید شناخت از قبل باشد یا خیر، باید حتما دسته گل و شیرینی برده شود؟ یک پسر  ممکن است چندین بار به خواستگاری برود و بردن هر بار گل هزینه زیادی را برای او متحمل می شود به صورتی که با قیمت بالای یک دسته گل، شاید او  برای همیشه از خواستگاری رفتن منصرف شود.

رنگ گل هم بهتر است از رنگ‌های ملایمی مثل صورتی انتخاب شود چرا که نماد زندگی و حیات است و نشانه‌ای از سلیقه و حسن انتخاب آقا داماد خواهد بود و ممکن است عروس خانم حتی برای شناخت او به دسته گل و شیرینی روز خواستگاری هم توجه کند.

سیده بتول حسن پور نویسنده کتاب در پیچ و خم خواستگاری در کتاب خود می نویسد: «خانواده پسر با توجه به شناختی که از شرایط فرهنگی و اجتماعی خانواده دختر دارند ممکن است در جلسه اول خواستگاری با خود گل ببرند یا نبرند. اگر خانواده پسر نمی دانند که در جلسه اول باید گل ببرند یا نه، بهتر است این کار را به دو دلیل انجام دهند: اول این که اگر خانواده دختر انتظار آوردن گل را داشته باشند ولی چنین کاری انجام نشود ممکن است آن را به حساب بی احترامی یا دست کم گرفتن خود بگذارند.

دوم این که در هر شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اگر در اولین جلسه گل برده شود اثر روانی خوبی روی خانواده دختر خواهد داشت (حتی اگر خواستگاری به سرانجام نرسد.)»

گل روز خواستگاری

برخی از خانواده ها ترجیح می دهند که برای جلسات اول به جای بردن شیرینی از دسته گل استفاده کنند. البته در جلساتی خواستگاری که ممکن است نتیجه آن پیوند بین دختر و پسرصورت نگیرد و همچنین جلسات آشنایی تا قبل از گرفتن بله از عروس خانم، بردن دسته گل همراه با جعبه شیرینی بسیار رسمی است و عموما برای جسلات تعیین مهریه و نامزدی از هر دو باهم استفاده می شود. خیلی وقت‌ها خانواده پسر وسواس خاصی روی خرید و انتخاب گل دارند و برایشان مهم است که دسته گل مناسب این مراسم را تهیه کنند. معمولاً گفته می‌شود تعداد گل‌هایی که برای این روز خاص برده می‌شود به تعداد فرد باشد و از خریدن گل‌هایی مثل گلایل و شب‌بو خودداری شود چرا که این نوع‌ گل‌ها بیشتر خاص مراسم سوگواری است و ممکن است موجب دلخوری خانواده دختر شود.

گل، چه رنگش خوبه؟

وقتی تصمیم گرفتید از حجم جیب، کیف یا حساب بانکی تان کم بکنید و از گل فروش محله تان یا محله دخترخانم گل بخرید؛ هر گلی با هر رنگی که دوست داشتید، نخرید.

سیده بتول حسن پور در کتاب خود آورده است: گل صورتی رنگ (علامت حیات و زندگی)، از یک نوع و به تعداد فرد باشد تا دسته گل زیباتری درست شود.»

در ضمن حواستان باشد از باغچه منزل یا همسایه یا ... گل نچینید. حسن پور در این باره نوشته است: «مواردی پیش آمده که خانواده پسر از گل های باغچه منزل استفاده کرده اند. امکان دارد خانواده دختر چنین کاری را حمل بر بی احترامی کنند. حتی اگر قرار است از گل های باغچه منزل استفاده شود، باید همراه با چند گل دیگر در گل فروشی به صورت دسته گلی زیبا تزیین و سپس برده شود.»

وی به خانواده دختر هم توصیه می کند: « خوب است خانواده عروس وقتی گل را دریافت می کنند آن را در یک گلدان بگذارند و در همان اتاقی که خانواده پسر پذیرایی می شوند، در معرض دید آنان قرار دهند.»

رنگ گل هم بهتر است از رنگ‌های ملایمی مثل صورتی انتخاب شود چرا که نماد زندگی و حیات است و نشانه‌ای از سلیقه و حسن انتخاب آقا داماد خواهد بود و ممکن است عروس خانم حتی برای شناخت او به دسته گل و شیرینی روز خواستگاری هم توجه کند.

در صورتی که طرفین یکدیگر را بپسندند و تعداد جلسات به بیشتر از یک جلسه برسد، پسر می‌تواند در جلسات بعد با دسته‌ گل‌های بزرگ‌تر و یا سبد گل به خانه دختر خانم برود چون در آن شرایط این دسته گل می‌تواند نشان دهنده علاقه و محبت پسر به همسر آینده‌اش باشد.

شیرینی خواستگاری

برای خریدن شیرینی هم نکاتی را باید رعایت کرد. سعی کنید شیرینی روز خواستگاری خیلی بزرگ نباشد و از شیرینی خشک استفاده کنید. وقتی خانواده پسر، جعبه شیرینی را می‌آورند بهتر است خانواده دختر از آن در جلسه خواستگاری استفاده کنند، حتی اگر قبل از آن خودشان شیرینی تهیه کرده باشند.

خیلی از خانواده‌ها مخصوصاً آن دسته که پسرِ مشکل پسندی دارند، اعتقادشان بر این است که چون زیاد به خواستگاری می‌روند لازم نیست در جلسه اول خواستگاری گل و یا شیرینی ببرند و اگر طرفین توانستند به تفاهم اولیه برسند پس از آن در جلسات بعدی حتماً گل و شیرینی تهیه خواهند کرد. نکته مهم در این خصوص توجه بعضی از خانواده‌ها به رسم و رسومات است و حتی ممکن است نبردن گل و شیرینی بر روی تصمیمات و یا طرز فکر خانواده عروس نسبت به خانواده داماد آینده‌شان تاثیر بگذارد. ممکن است بعدها عروس خانم مدام به همسرش یادآوری کند که روز اول خواستگاری با دست خالی آمده و حتی آنقدر خود را به زحمت نینداخته که یک دسته گل ساده بگیرد. پس حتی اگر از آن دست خانواده‌هایی هستید که زیاد به خواستگاری می‌روند بدانید که احتمال دارد خانواده دختر خانم بار اولی باشد که مراسم خواستگاری را تجربه می‌کنند. این روز می‌تواند روز خاصی باشد، یکی از روزهای سرنوشت ساز زندگی‌تان پس با بُردن یک دسته گل آن را به روزی با عطر گل‌های رز و مریم تبدیل کنید و مطمئن باشید انتخاب همسر دلخواهتان درست مثل انتخاب یک شاخه گلِ زیبا باید از روی دقت و متناسب با سلیقه‌تان باشد.