۰ نفر

بلایی که فریاد زدن والدین بر سر کودک می‌آورد

۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲
کد خبر: 242600
بلایی که فریاد زدن والدین بر سر کودک می‌آورد

همه پدر و مادرها به خصوص در سنین کودکی فرزندشان، آنها را دعوا می کنند، سرشان فریاد می زنند و گاهی متاسفانه با کتک هم همراه است. اما والدین باید بدانند که همین رفتار و عصبانیت آنها که ناشی از یک رفتار اشتباه فرزندشان بوده ، ممکن است در آینده ، او نیز برای برخی از درخواست هایش به داد و هوار متوسل شود و این عمل را از پدر و مادر خودش یاد گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، پدر و مادرها، فرزندانشان جگرگوشه هایشان هستند و اگر کسی  آنها را دعوا کند یا چیزی به او بگوید به شدت ناراحت  و تا حد ممکن واکنش نیز از خود نشان می دهند.  والدین عموما در مقابل عمه و خاله، دایی و عمو وانمود می کنند که نباید سر کودک شما فریاد بزنند و آنها را دعوا کنند، اما در خانه گاهی آنقدر  خونشان بخاطر برخی از رفتارهای آنها به جوش می آید که فریادی بر سر آنها می زنند که مویرگ های کودک پاره می شود و او را تهدید می کنند که به علت انجام دادن فلان کار، دیگر از بهمان چیزی که قرار بود برایش بخرند، خبری نیست. در واقع پدر و مادرها این تهدید را یکی از اصول تربیتی کودک می دانند که با محروم کردن کودک از چیزی که مورد علاقه اش است، کاری که مورد علاقه والدین نیست را دیگر تکرار نکند.

فریاد زدن سر کودک , این بچه های دوست داشتنی که گاهی واقعا روی اعصاب هستند، وقت هایی چیزهایی میخواهند که به هیچ عنوان درست و مناسب نیستند؛ گاهی اوقات تنها راه ساکت کردن بچه و این که به حرفتان گوش کند، داد زدن است. اما بهتر است ولوم صدای خودرا پایین بیاورید و روشهای بهتر و کارآمدتر را امتحان کنید.

بعضی از تقاضای های کودکان برای والدین بسیار ناراحت کننده هستند زیرا کودک درک نمی‌کند و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست. نتیجه هم این است که پدر و مادر برای متوجه کردن کودک دست آخر به داد زدن روی می آورند.

بهترین اقدام والدین در این لحظه می‌تواند این باشد که دلگیر نشوند و سعی کنند به صورت امری و دستوری با کودک صحبت نکنند بلکه با او همدلی کرده و کمک کنند تا قدرت تصمیم گیری در کودک تقویت شود.

چالش داد و هوار

اگر همیشه با داد و هوار کردن می‌خواهید بچه را سر جایش بنشانید، باید بدانید اعتماد به نفس و احساس امنیت را در وجود کودک خود از بین میبرید. اما اگر فقط در شرایط خاصی دست به دامن فریاد می‌شوید، فرزند دچار آسیب روحی نمیشود اما برای تربیت کودک هم روش خوبی نیست. هنگامیکه سر کودک داد می‌زنید در واقع درک اطلاعات توسط کودک را مختل می‌کنید.

 فریاد زدن بر سر کودکان می‌تواند تاثیرات طولانی مدتی روی آنان داشته باشد که اضطراب، کاهش عزت نفس و افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز از جمله آنهاست.

هنگامی که سر کودک داد میزنید در واقع درک اطلاعات توسط کودک را مختل میکنید. اما وقتی به آرامی اشتباهش رابه او گوشزد میکنید او با آسودگی خیال می‌تواند درک کند که منظور و هدف شما چیست.

با داد زدن فقط به کودک می آموزیم هر وقت ناراحت یا خشمگین بود داد بزند. پزشک هات یکی از کارشناسان تربیت کودک میگوید: «اگر کودک را کتک بزنید، او کتک می‌زند. اگر داد بزنید، داد می‌زند. اگر آرام باشید، آن ها نیز یا میگیرند خونسردی خودرا حفظ کنند».

اگر به هر علتی سر کودک فریاد کشیده اید بسیار مهم است که از او عذرخواهی کنید و بگویید باید به روش دیگری این شرایط را بازرسی می‌کردید. پزشک هات اعتقاد دارد: «خیلی از والدین متوجه نمی‌شوند که هرکسی می‌تواند اشتباه کند، بهمین علت اشتباه خودرا قبول نمیکنند. بدتر این که برای اینکار هرگز عذرخواهی نیز نمی‌کنند.» این باعث می‌شود تا بیشتر حواس تان به رفتارها و واکنش هایتان باشد و شاید کمک کند تا روشی غیر از داد زدن را برای تربیت کودک خود انتخاب کنید.

در برخی مواقع با وجود به کار گرفتن راهکاری برای جلوگیری از بالا رفتن صدا، والدین مجبور به فریاد زدن می‌شوند. در چنین شرایطی معذرت‌خواهی کنید در نتیجه کودکان این نکته مهم را آموزش می‌بینند که تمامی افراد اشتباه می‌کنند و لازم است معذرت‌خواهی کنند.

همچنین در صورتیکه فرزندتان فریاد زد، حد و مرزها را به او یادآوری کرده و گوشزد کنید که داد زدن روشی قابل قبول برای برقراری ارتباط نیست.

 فریاد کشیدن و تهدید کردن کودک، لجبازی را در کودکان تشدید می کند. لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می‌شود و حتی می‌تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود. کودکان برای پیدا کردن خود و جایگاهشان و گاهی به دلیل اینکه می‌خواهند خودشان را به اطرافیان ثابت کنند لجبازی می‌کنند و یکی از اساسی‌ترین مشکلات این است که والدین در این شرایط خودشان هم داخل بازی لجبازی کودکان می‌شوند و آنها هم به نوعی به لجبازی با آنها می‌پردازند.

چند پیشنهاد ساده برای لجبازی کودک

در صورتیکه برای منظم کردن فرزند خود سر او فریاد می‌زنید، می‌توانید تاثیرات منفی آن را در رفتار کودک خود ببینید. به طور مثال فرزندانتان نیز برای انتقال پیام و منظور خود با صدای بلند صحبت می‌کنند، علاوه بر این، به جای آرام و محترمانه صحبت کردن، سر والدین خود فریاد می‌زنند، رابطه والدین با فرزند ناپایدار و آسیب‌پذیر می‌شود و در نتیجه برقراری ارتباطی سالم با آنان سخت می‌شود و همچنین ممکن است این شیوه رفتاری آنان را از والدین دور کند.