۰ نفر

فرصتی برای مراقبت از خود

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 237869
فرصتی برای مراقبت از خود

آخر هفته فرصت خوبی است برای اینکه به‌خودتان برسید؛ از خودتان مراقبت کنید. بررسی کنید و ببینید در طول هفته با جسم و روان خود چه کرده‌اید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شفاآنلاین، صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، حتما در آینه خودتان را می‌بینید؛ دستکم برای چند دقیقه، اما هیچ وقت به‌خودتان نگاه می‌کنید؟ صورت‌تان را نوازش می‌کنید؟ به‌خودتان در آینه لبخند می‌زنید و می‌گویید:« فلانی سلام؛ صبحت به خیر!» یا برای چند دقیقه در روز سکوت می‌کنید و فقط به‌خودتان، به روان و جسم‌تان فکر می‌کنید و می‌ببینید چه کمبودها یا بیش‌بودهایی دارد و به فکر رفع آنها باشید؟

به‌احتمال زیاد در طول هفته، فرصت این کارها را ندارید؛ چون عجله دارید و البته حق هم دارید! کافی است در ترافیک پارکینگ بزرگی به نام تهران! گیر کنید و با جسم و روان خسته سر کار برسید، اما آخر هفته فرصت خوبی است برای اینکه به‌خودتان برسید؛ از خودتان مراقبت کنید. بررسی کنید و ببینید در طول هفته با جسم و روان خود چه کرده‌اید؟ اگر در پایان هر هفته، این کار را انجام ندهید، ممکن است بعد از مدتی دچار مشکلات جدی شده و نیاز به درمان داشته باشید.

قانون‌های حفاظت از خود را بدانید

عادت‌های همیشگی در طول هفته را تغییر دهید؛ برای مثال خوردن خوراکی‌های جدید، دعوت از دوستان جدید در جمع دوستان قدیمی، تغییر در نوع تفریح‌ها و.... اصل چهارم، تغییر با هدف نشاط است.

درمی‌روید و یا گریه می‌کنید. حال‌ جسم و روان‌تان خوب نیست. هیچ فرصتی برای رسیدگی به‌خودتان ندارید، اما پایان هفته فرصت خوبی است تا با مراجعه به متخصص یا درصورت امکان کمک کردن به‌خودتان، دوباره سلامت جسم و روان‌تان را بازیابید.

استرس را کنترل کنید

استرس و اضطراب اصلی‌ترین عامل اثرگذار روی عملکرد همه دستگاه‌های بدن است. تحمل استرس و اضطراب به‌مدت طولانی باعث بالا ماندن سطح ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. این مسئله باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و التهاب اندام‌های مختلف بدن، اختلال در گردش خون، اختلال در آهنگ ضربان قلب و... می‌شود. بنابراین نخستین هدف، کاهش میزان اضطراب و استرس است. ورزش، انجام فعالیت‌های فردی یا جمعی دلخواه، حتی مسافرت یک روزه، انجام فعالیت‌های هنری و... هر فعالیتی که می‌تواند شما را به آرامش درونی برساند، بهترین گزینه است.

به قلب‌تان گوش کنید

در این باره، دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه علمی و دیدگاه روانی. هر محرکی که روی عملکرد سامانه تنفسی ما تأثیر منفی داشته باشد، باید شناسایی و برطرف شود. اگر شغل شما به شکلی است که درمعرض خطر آلودگی ریوی قرار دارید باید آن را کنار بگذارید. علاوه براین عوامل ثانویه دیگر را نیز بررسی کنید. مسئله بعدی، تحریک‌های روانی است. هرعاملی که زمینه‌ساز استرس و اضطراب‌ شود، می‌تواند روی عملکرد طبیعی دستگاه تنفسی تأثیر منفی بگذارد. بنابراین به آهنگ قلب‌تان گوش کنید و هر عاملی که آن را از ریتم خارج کرده، از میان بردارید.

از درد جسمی رها شوید

عدم‌تحرک بدنی، نشستن یا ایستادن به‌مدت طولانی، تکرار یک فعالیت مانند نوشتن، تایپ کردن، کار کردن با چرخ خیاطی، رانندگی و... همگی فعالیت‌های تکراری هستند که عضله‌ها و استخوان‌های قسمت خاصی از بدن را بیش از بقیه تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. به‌دنبال این اتفاق معمولا دچار درد جسمانی خواهیم شد. برای رهایی از این وضعیت، حتما باید فعالیت بدنی داشته باشیم. بنابراین ورزش باید یکی از برنامه‌های اصلی در پایان هفته باشد.

به شکم‌تان برسید

اشتباه نکنید! منظور پرخوری نیست. نخستین قدم دریافت موادغذایی است که در طول هفته به هر دلیل نمی‌توانید از آنها بخورید. به این ترتیب مشکلات گوارشی یا سوء هاضمه ناشی از تغذیه نامناسب برطرف خواهد شد. دومین قدم، برنامه‌ریزی برای تغذیه مناسب درطول هفته و آماده کردن بعضی نیازهاست؛ برای مثال آماده کردن مواداولیه پختن غذای سالم که در طول هفته امکان آن وجود ندارد. سومین قدم، برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای جلوگیری از اضافه وزن برای آن‌هایی که فعالیت بدنی کمی دارند.

انرژی‌تان را بازگردانید

به هر وسیله ممکن که فکر می‌کنید خستگی یک هفته کاری برطرف شده و انرژی مناسب برای فعالیت یک هفته کاری به شما بازمی‌گردد، عمل کنید. خستگی طولانی مدت و مداوم، تأثیر فرسایشی روی جسم و روان داشته و زمینه‌ساز بروز بیماری‌های جسمی یا اختلال روانی جدی است.

چرخه مراقبت از خود چیست؟

روانشناسی

روان شما، در مفهوم کلی باید بازسازی و ترمیم شود. به این معنی که باید خستگی‌های یک هفته کاری، به شیوه درست برطرف شده و ذهن با رفع خستگی، آماده شروع هفته تازه باشد. برای این کار می‌توانید از این روش‌ها کمک بگیرید: مطالعه کتاب‌های روانشناسی و انجام بعضی از ورزش‌های ذهنی ارائه شده در آنها، انجام ورزش‌های ذهنی برای بالا بردن میزان تمرکز ذهن، عطردرمانی، انجام ورزش‌های آرام‌تنی در خانه یا باشگاه ورزشی، استراحت یا پیاده‌روی زیر نور آفتاب دستکم به‌مدت20دقیقه، برنامه تفریحی گروهی یا تک نفره برای رهایی و آرامش فکر.

احساسات

سرکوب کردن احساسات، یکی از دلایل اصلی آسیب روانی است. معمولا آسیب‌های احساسی، یکی از مخرب‌ترین و ماندگارترین اثرها را در ذهن دارند. اگر در طول هفته به هر دلیل احساس‌های مختلف اعم از غم، شادی، خشم، ترس، اضطراب، نگرانی، سرکوب کردن احساس‌های عاطفی و... را تحمل کرده باشید، پایان هفته باید این حس‌های نامناسب را تخلیه کنید.

برای این کار این روش‌ها پیشنهاد می‌شود.صحبت کردن با دوست یا اعضای خانواده، تماشای فیلمی شاد یا هر فیلمی که حس می‌کنید می‌تواند از بار احساسی شما کم کند، انجام فعالیتی برای خودتان که فقط با هدف کسب آرامش شما باشد؛ برای مثال خرید، بازدید از گالری عکس، نمایشگاه‌های مختلف، رفتن به تئاتر، کافی‌شاپ و...، همراه شدن با فرد یا افرادی که از مصاحبت با آنها احساس آرامش دارید.

غذای روح

این عبارت را زیاد شنیده‌اید که روان نیز مانند جسم نیازمند تغذیه درست و مناسب است، اما شاید در این‌باره تحقیق نکرده باشید که چه کارهایی می‌تواند غذای روح شما باشد. برای اینکه بتوانید احساس آرامش و آسایش را تجربه کنید، یکی از راهکارها، انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه و حضور در NGOهاست. بنابراین تعطیلات پایان هفته فرصت مناسبی برای حضور در بازارچه‌های خیریه و خرید و کمک به برپاکنندگان مراسم است. سرزدن و کمک کردن درشیرخوارگاه‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان، کودکان بی‌سرپرست، عضویت و مشارکت در گروه‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی، هنری و... را به‌صورت خیریه انجام می‌دهند و همچنین عبادت و کمک به افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ازجمله این کار‌ها‌ست.

رسیدگی به‌خود

شما کار می‌کنید تا به لحاظ مالی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه مناسبی در جامعه داشته باشید، اما همه شخصیت و هویت شما درکار کردن نباید خلاصه شود. به این دلیل که تا نتوانید خودتان را درابعاد مختلف پرورش دهید، فرد کاملی نخواهید بود. باید علاوه بر کار، فعالیت‌های دیگری نیز انجام دهید که ابعاد مختلف شخصیتی شما را کامل کند. بنابراین حتما در فرصت تعطیلات پایان هفته در کلاس هنری، ورزشی و... ثبت نام و آن را به شکل جدی پیگیری کنید. اگر هم قبلا فعالیت یا فعالیت‌های خاصی را آموزش دیده‌اید و مدتی است انجام نمی‌دهید، دوباره آنها را از سر بگیرید. خواهید دید به لحاظ روانی حس بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد.

کامل باشید

وقتی ذهن انباشته از افکار مختلف، پرسش‌های متعدد و بی‌پاسخ، نگران بابت کارهای نیمه تمام و به گفته روانپزشکان؛ درگیر پرونده‌های باز متعدد باشد، خسته و کلافه است. شاید در طول هفته نتوانید بسیاری از کارها را انجام دهید، درباره بسیاری از مسائل درست تصمیم بگیرید، برای یافتن پاسخ پرسشی، با کسی صحبت کنید و شاید هم برای تصمیم‌گیری در کاری مردد باشید.

هرعاملی که زمینه‌ساز استرس و اضطراب‌ شود، می‌تواند روی عملکرد طبیعی دستگاه تنفسی تأثیر منفی بگذارد. بنابراین به آهنگ قلب‌تان گوش کنید و هر عاملی که آن را از ریتم خارج کرده، از میان بردارید.

بنابراین بهتر است پایان هفته، برای چند ساعت وقت بگذارید و تمام کارها و افکار نیمه‌کاره‌ را به سرانجام برسانید. خواهید دید چقدر به لحاظ روانی سبک و آرام خواهید شد. در اصطلاح روانشناسی، تا حد ممکن پرونده‌های باز ذهن‌تان را ببندید.

دوپینگ در پایان هفته

هوای حوصله‌تان ابری است. درست عین باتری موبایل که روی چند خط آخر مانده شما هم بی‌انرژی هستید و دل‌تان نمی‌خواهد هیچ حرکتی انجام دهید اما نمی‌شود روز تعطیل را خراب کرد. با این شش کار ساده، دوباره انرژی بگیرید.

از خانه بیرون بزنید

لازم نیست هدف‌تان مشخص باشد؛ کندن از خانه و حرکت، اصل اساسی است.

صبحانه بخورید

حتما روز تعطیل صبحانه مفصل بخورید. تغذیه مناسب، اصل دوم است.

زمان‌تان را مدیریت کنید

به برنامه‌ریزی خاصی فکر نکنید که کلافه شوید. فقط برای اینکه خوشحال شوید، درلحظه تصمیم بگیرید. خوشحال شدن، اصل سوم است.

متغیرباشید

عادت‌های همیشگی در طول هفته را تغییر دهید؛ برای مثال خوردن خوراکی‌های جدید، دعوت از دوستان جدید در جمع دوستان قدیمی، تغییر در نوع تفریح‌ها و.... اصل چهارم، تغییر با هدف نشاط است.

برای خودتان باشد

کارهایی را انجام دهید که فقط و فقط باعث خوشحالی خودتان می‌شود. اصل پنجم فکر کردن به‌خود برای خوشحالی و رضایت است.

بخوابید

اگر فکر می‌کنید چند ساعت استراحت بیشتر می‌تواند به شما کمک و شادتان کند، حتما این کار را انجام دهید.