۰ نفر

حریم خصوصی یعنی کجا؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۹
کد خبر: 213272
حریم خصوصی یعنی کجا؟

یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره همه ما، مسئله زندگی خصوصی و حریم آن است.این مسئله این روزها با فراگیر شدن فضای مجازی، بیشتر مورد بحث قرار گرفته و شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد که اصلا حریم خصوصی چیست و مرزش تا کجاست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، در واقع حریم خصوصی یعنی افراد دارای حقی باشند که بتوانند خود یا اطلاعات مرتبط با خود را از دیگر افراد مجزا کنند. حق انسان بر حریم خصوصی، یک حق اجتماعی و مدنی است، حتی نوعی از حقوق شهروندی و حقوق بشر هم قلمداد می‌شود. اما در صورت نقض این حق، یعنی نقض حریم خصوصی شما توسط دیگران، چه باید کرد و چه کاری از دست شما ساخته است؟ برای آشنایی بیشتر با مفهوم حریم خصوصی و مباحث حقوقی مرتبط با آن، صفحه پیش‌رو را مطالعه کنید.

معنای حریم خصوصی

یکی‌ از ملموس‌ترین‌، مهم‌ترین‌ و پرکاربردترین‌ حقوقی‌ که برای هر فردی شناخته شده است «حریم خصوصی» است که البته هنوز صاحب‌نظران درباره تعریف آن به توافق یکسانی نرسیده‌اند اما با نام حریم خصوصی نخستین چیزی که به ذهن همه ما می‌رسد خانه و چهاردیواری‌ای است که باید اختیار آن در دست صاحب یا ساکنش باشد. همچنین باید بدانید که روابط شخصی بین افراد نیز حریم خصوصی آنها محسوب می‌شود. در حقیقت حریم خصوصی جزئی از زندگی هر شخصی است که دسترسی به آن فضا برای دیگران بدون اجازه و رضایت او یا بدون حکم قانون امکان‌پذیر نیست. به‌عبارت دیگر مفهوم حریم خصوصی همان حوزه نشنیدن‌ها و ندیدن‌هاست که مرز و چهارچوب آن را عرف و فرهنگ حاکم بر هر جامعه‌ای مشخص می‌کند.

حریم چیست؟

معنی اصطلاحی «حریم» در فقه و حقوق به مفهوم لغوی آن نزدیک است. حریم عمدتا در مورد املاک مطرح می‌شود. در احادیث، به بعضی از مصادیق حریم توجه شده است، ازجمله حریم راه، درختان، چاه، قنات، چشمه و مسجد. به‌نظر بعضی از فقهای شیعه، حکمت بیان کردن مسئله حریم، از بین بردن ضرر از مالک است. در احادیث و در کتاب‌های فقهی، از «حریم مؤمن» سخن به میان آمده که مراد از آن، محدوده‌ای در اطراف هر شخص است که نشستن در آن موجب آزار او می‌شود و پرهیز از این کار مستحب است. هرچند اصطلاح حریم خصوصی در متون اسلامی به‌کار نرفته، اما در بسیاری از موارد، دفاع از حریم خصوصی اشخاص در منابع فقهی مطرح شده است، مانند ممنوعیت تجسس، تفتیش، سوءظن، استراق سمع، خیانت در امانت، غیبت، قذف (ناسزا گفتن) و ورود بدون اجازه به منازل افراد دیگر. اینها همه نمونه‌ای از ممنوعیت دخالت در حریم خصوصی افراد است.

در لا‌به‌لای قوانین

متأسفانه در رابطه با حریم خصوصی، قانون شسته‌رفته‌ای نداریم که بتوانیم دقیقا از آن صحبت کنیم. اما در میان قوانین موجود به‌صورت پراکنده و ضمنی به این موضوع پرداخته شده است و در لابه‌لای قانون اساسی و قوانین عادی می‌توان مسائل مرتبط با حریم خصوصی را یافت؛ مثلا چند ماده در قانون اساسی و چند ماده هم در قانون مسئولیت مدنی به حوزه حریم خصوصی ورود پیدا کرده‌اند که به آنها اشاره می‌کنیم:

1- در اصل 20قانون اساسی گفته شده، همه افراد ملت در حمایت یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند.

2- در اصل 22قانون اساسی بیان شده که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

3- دراصل 25قانون اساسی عنوان شده که بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم‌مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

4- ماده یک قانون مسئولیت مدنی‌ می‌گوید هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی‌احتیاطی، به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر به موجب قانون برای افراد ایجاد شده لطمه‌ای وارد کند که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است.

5- ماده 10قانون مسئولیت مدنی نیز می‌گوید کسی که به حیثیت و اعتبارات شخصی یا خانوادگی او لطمه وارد شود می‌تواند از کسی که لطمه وارد آورده است جبران زیان مادی و معنوی خود را بخواهد. هرگاه‌ اهمیت زیان و نوع تقصیر ایجاب کند، دادگاه می‌تواند در صورت اثبات تقصیر علاوه بر صدور حکم به خسارت مالی، حکم به رفع زیان از طریق دیگر از قبیل الزام به عذرخواهی و درج حکم ‌در جراید و امثال آن کند.

مصادیق حریم خصوصی

حالا شاید خیلی از ما مفهوم حریم خصوصی را فهمیده باشیم اما در تشخیص مصادیق آن دچار مشکل باشیم؛ مثلا نتوانیم تشخیص دهیم که عکس گرفتن از فلان شخص در فلان مکان، نقض حریم خصوصی او محسوب می‌شود یا خیر؟ برای تشخیص این امر، حریم خصوصی را می‌توان به حریم خصوصی محل سکونت، حریم خصوصی جسمانی، حریم خصوصی محل کار، حریم خصوصی اطلاعاتی و ارتباطاتی تقسیم کرد تا بهتر با مصداق‌های آن آشنا شویم.

1- حریم خصوصی محل سکونت: مهم‌ترین مصداق حریم خصوصی، خانه است. از این‌رو در مورد بازرسی از خانه، تشریفات خاصی وضع شده است. ازجمله اینکه بازرسی باید با ارائه مجوز قانونی باشد، ضرورت داشته باشد، حتما در صورت امکان در روز انجام شود، با حضور صاحبخانه باشد و...در غیراین صورت، ورود به منزل افراد از سوی افراد عادی و همچنین مأموران و مقامات غیرقضایی ممنوع است و متخلفان به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شوند.

2- حریم خصوصی جسمانی: حریم خصوصی جسمانی مربوط می‌شود به حق سلامت جسمی و روحی فرد. منظور آن است که جسم و حتی روح و روان افراد هم دارای حریمی است که باید از تعرض در امان باشد؛ برای مثال انجام آزمایش‌های پزشکی و ژنتیک و عدم‌افشای آن ازجمله حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود. نمونه بارز دیگر حریم خصوصی جسمانی مربوط می‌شود بر حق فرد بر تمامیت جسمانی‌اش که شامل آزادی از شکنجه، ممنوعیت بازرسی بدنی و ممنوعیت دستگیر کردن افراد بدون حکم قانون می‌شود.

3- حریم خصوصی اطلاعاتی و ارتباطاتی: منظور از حریم خصوصی اطلاعاتی و ارتباطاطی، محرمانه باقی‌ماندن اطلاعات شخصی، مکاتبات و نامه‌ها، پست‌های الکترونیک، مکالمات، حساب‌های کاربری اشخاص در شبکه‌های مجازی و سایر اشکال ارتباطات است که امروزه با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی سخن از این نوع از حریم خصوصی در فضای مجازی بسیار مطرح است. یکی از مهم‌ترین مصدایق حریم خصوصی افراد، حق بر عکس و تصویرشان است. دستیابی به عکس‌ و فیلم‌های شخصی و خانوادگی افراد از طریق رمزگشایی و هک‌کردن رایانه و انتشار آن، مثال بارز نقض حریم خصوصی است.

4- حریم خصوصی محل کار: حریم مکانی که به اعمال مجموعه‌ای از محدودیت‌ها و نظارت‌ها در محیط کار و زندگی افراد و اماکن عمومی مربوط می‌شود. حریم خصوصی در محل کار به‌دلیل عمومی بودن محل و رضایت آنها به پذیرش مقررات آن، به نسبت حریم خصوصی سکونت‌شان کمتر است. اما با این حال محدوده‌هایی از حریم برای مدیران و کارفرمایان ضروری است؛ برای مثال قراردادن سیستم‌های شنود مانند میکروفون و ضبط مکالمات تلفنی در محل کار یا محل‌های عمومی (مگر با ا‌علام قبلی آن) یا اجبار به نصب دوربین‌های مداربسته در محل کار با هدف دسترسی به اطلاعات شخصی و خصوصی افراد، نقض حریم خصوصی است. البته نباید محل کار را یک چهاردیواری شخصی تلقی کرد؛ زیرا بازرسان یا مدیران هر زمان که بخواهند می‌توانند به اموال اداری اداره یا اموالی که روی میز آنها قرار دارند دسترسی داشته باشند.

جبران خسارت مادی و معنوی

چنانچه حریم خصوصی شخصی نقض شود و در نتیجه آن خسارت‌هایی اعم از مادی یا معنوی به آن شخص وارد شود، زیان‌دیده می‌تواند طبق قواعد مسئولیت مدنی تمامی خسارت‌های مادی و معنوی خود را مطالبه کند. همچنین شکایت کیفری از ناقضان حریم خصوصی، با شاکی خصوصی آغاز و با گذشت او متوقف خواهد شد. به‌عنوان مثال در بعضی از قوانین خاص، مجازات حبس برای نقض حریم خصوصی درنظر گرفته شده مثلا در ماده یک قانون «جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی» آمده است که «هر کس به‌طور غیرمجاز به داده‎ها یا سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی‌ای که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از 5 تا 20میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».