۰ نفر

چرا باید با هم کفو خود ازدواج کنیم؟

۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۸:۲۰
کد خبر: 207224
چرا باید با هم کفو خود ازدواج کنیم؟

در روایات مربوط به ازدواج تأکید بر انتخاب زن مناسب، هم ردیف با انتخاب مرد شایسته قرار گرفته که بر طبق آن ها، ازدواج با داماد با تقوا مهم شمرده شده و از وصلت با افرادی که در خانواده های فاسد رشد کرده‌اند و مردان شرابخوار، بداخلاق و کج فکر، به شدت نهی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان،  پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله وسلم) در این باره صریعاً می فرمایند:

اگر شراب خوار از دختر شما خواستگاری کند به او دختر ندهید.

در مورد دین مدار و اخلاق مدار بودن خواستگار هم فرموده‌اند:

هر وقت کسی به خواستگاری نزد شما آمد که از دین و اخلاق او راضی هستند او را رد نکنید که اگر این کار را انجام دهید، در زمین فتنه و فساد بزرگی ایجاد خواهد شد.  (الکافی، ج 5، ص 274، ش3).

علت این که در انتخاب همسر، قبل از هر چیز، «دین و ایمان» معیار قرار گرفته آن است که اسلام اجازه ابتلای خانواده به فحشا و منکر را نمی دهد و با سفارش به انجام کارهای خوب و خیر، موجب می شود ژن های حامل صفات نیک و پسندیده به نسل های بعدی انتقال یابد و تا قیامت نسل اندر نسل ادامه پیدا کند.

از طرفی، ایمان و عمل صالح پدر و شایستگی های معنوی او، کانون خانواده را به محیطی امن و با صفا تبدیل می کند و زمینه رشد و تربیت فرزندان با ایمان و مسئولیت پذیر را فراهم خواهد نمود. بر اساس تحقیقات ریشه بسیاری از عصیان ها  و لغزش ها و گرایش های ناپسند کودک ناشی از اعمال خشم ها، ظلم ها و ایجاد رعب ها توسط پدر می باشد؛ لذا باید در انتخاب سرد آینده دقت فراوانی مبذول داشت.

هم کفو بودن

علاوه بر نکته های بیان شده ویژگی هم کفو و هم‌شأن بودن زن و مرد، بسیار اهمیت دارد. این معیار، موجب تفاهم زن و شوهر و مهم ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است. مسئله هم شأن بودن در امر ازدواج به قدری مهم است که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

اگر خداوند، امیرالمومنین (علیه السلام) را برای فاطمه (علیهم السلام) نمی آفرید، در روی زمین- از آدم و غیر آن- همبستگی برای او پیدا نمی شد. (الجامع الاحادیث الشیعه، ج 35، ص 216).

کفویت زن و شوهر از نظر اسلامی در اعتقاد دینی خلاص می شود. از آیه شریفه. (سوره بقره/ آیه 187) نکته های زیبایی در خصوص هم‌شان بودن زن و شوهر می توان برداشت کرد؛ از جمله آن که:

1- زن و شوهر باید حکم دو روح در یک بدن را داشته باشند.

2- آبروی یکدیگر را حفظ کنند؛ زیرا لباس کثیف پوشاننده آن را کثیف می کند و انسان آلوده، لباس را کثیف می گرداند.

3- غیب پوش یکدیگر باشند. همان طور که اگر لباس پاره شد، می دوزند و اگر کثیف شد، می شویند.

4- محرم اسرار یکدیگر باشند؛ مثل لباس که محرم داخل خود است.

5- زن و مرد باید یکدیگر را همه چیز خود بدانند و بعد که از مرحله عشق و زندگی گذشتند. به هدف نهایی و تکوینی خود رسیده و روی نسل سازی تمرکز کنند.

6- یکدیگر را تحقیر نکنند، زیرا مانند آن است که انسان، لباس خود را زیر پا قرار دهد یا روی آن بنشیند.

7- حضور انسان در هر مکان و زمان و شرایط مختلف به همراه لباس اوست. همسرش نیز که در حکم لباس اوست با وی در این موقعیت های مختلف شریک است.

8- لباس زیبا موجب وقار و زیبایی پوشاننده آن است. می توان آن را کوتاه تر، بلندتر، بی رنگ، کم رنگ، سفید سیاه و طبق سلیقه انتخاب کرد، اما لباس آلوده را هرگز نمی توان برگزید.

9- آیه شریفه، نام زن را با ذکر ضمیری مقدم داشته و او را به دست مرد سپرده است که این مسئولیت بیشتر مرد را در نگه داری و مراقبت از زن نشان می دهد.

10- همان‌طور که در انتخاب لباس دقت می شود، در انتخاب همسر نیز باید دقت کرد.

بنابر آنچه آمد زن و مرد مومن، خداجو و شایسته با عمل به احادیث ائمه اطهار (علیهم السلام) و با آسان ساختن اسباب ازدواج می توانند مسیر تشکیل خانواده دینی و موفق را هموار کنند و با انجام وظایف خود زندگی پربرکت و فرزندانی صالح را به ارمغان آورند.