۰ نفر

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵
کد خبر: 163609
زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

یکی از مشکلاتی که والدین امروزی را بشدت درگیر خود کرده، تلویزیون دیدن کودک است که گاهی به درگیری های بی فایده و خسته کننده منجر می شود و نتایجی هم عاید دو طرف نمی شود، خیلی از والدین می گویند، روشهای زیادی به کار گرفتند ولی مشکل حل نشده است.

مشکل کجاست؟

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، بسیاری از روشهایی که والدین استفاده می کنند، به دلیل اینکه تداوم ندارد، تبدیل به عادت مناسب در کودک نمی شود و به نتیجه ی نمی انجامد، بنابراین تداوم در برنامه ای که فکر می کنید، درست است تا حدودی مشکل شما را برطرف می کند.

انجام تکلیف را به صحنه های خوشایندی تبدیل کنید، فعالیت خوشایند موجب تکرار آن می شود و صحنه های ناخوشایند، موجب کاهش علاقه و انجام ندادن آن می شود

تکلیف وظیفه خود اوست

گاهی هم والدین طوری رفتار می کنند، انگار تکلیف نوشتن وظیفه و مسئولیت آنهاست و تمام مشکلات و نگرانی ها بدلیل همین طرز تفکر خود آنهاست. لذا مهمترین اصل اینست حتما به کودک نشان دهید، تکلیف وظیفه خود اوست و پدر و مادر فقط نقش نظارت و همراهی را دارند.

تصمیمی متناسب با سن کودک

نقش نظارتی والدین، با توجه به سن کودک متفاوت است. همچنین عده ای از والدین در اعمال روشهای خود بسیار سهل گیر هستند و کودک از این روش آنها سوء استفاده می کند. بنابراین گاهی قاطعیت لازم است. علاوه براین، عده ای از والدین بدلیل مشغله های خود و نداشتن فرصت لازم برای اینکه در کنار کودک خود باشند استفاده از تلویزیون را وسیله سرگرمی کودک قرار می دهند که بعد از مدتی تبعات آنرا می بینند و معضلی برای تکلیف می شود.

مدیریت تکلیف و تلویزیون

- به کودک آموزش دهید در استفاده از تلویزیون باید متعادل باشد. مسئله تعادل نه تنها در مورد دیدن تلویزیون بلکه در مورد بسیاری از مساله دیگر نیز صادق است. بنابراین به کودک اجازه دهید در ساعات معینی به دیدن تلویزیون بپردازد. شاید برای دفعات اول مقاومت نشان دهد اما به مرور زمان این نظم عادت می شود و تا حدودی مشکل تکلیف نوشتن کودک را حل می کند.

- زمان بیشتری را با کودک خود سپری کنید، هر قدر صمیمیت و ارتباط صحیح بین فرزندان و والدین بیشتر باشد زمینه استفاده تلویزیون کمتر می شود.

- در مورد نوشتن تکالیف و دیدن تلویزیون قوانین مشخصی وضع کنید، بعنوان مثال اول انجام تکالیف بعد دیدن تلویزیون. تلویزیون تشویقی برای انجام تکالیف باشد. تکلیف و انجام آن یکی از صحنه های مهم یادگیری برای کودک است از آن برای آموزش مناسب زندگی به کودک استفاده کنید مثلا مدیریت زمان، مسئولیت پذیری و جبران اشتباهات. مثلا بعد از ساعت 7 نباید تکالیفی باقیمانده باشد در غیر این صورت باید نوشتن تکالیف متوقف شود، البته در مورد زمان تکلیف اجازه دهید کودک نظر خود را بیان کند یعنی طوری گفتگو کنید که مسئولیت با خود اوست بنابراین باید در مورد نحوه اجرای آن به درستی تصمیم بگیرد.

نقش نظارتی والدین، با توجه به سن کودک متفاوت است. همچنین عده ای از والدین در اعمال روشهای خود بسیار سهل گیر هستند و کودک از این روش آنها سوء استفاده می کند

سعی کنید در مورد مسائل و مشکلاتی که بین شما و کودک تان بوجود می آید، گفتگوهای همدلانه داشته باشید و او احساس شما را در این زمینه درک کند. همچنین هدف خود را از ارائه این روشها و قوانین توضیح دهید، یعنی در این گفتگوها علاوه بر آموزشهای مبتنی بر روشهای همدلانه می خواهید خود کنترلی را در کودک ایجاد کنید یعنی کودک بتواند بدون نظارتهای مستمر شما به فعالیت مورد نظر خود رسیدگی کند و بر ان نظارت داشته باشد.

- علاوه برمورد بالا، گفتگو طوری انجام شود که کودک بداند یک مسئله ی وجود دارد و باید بدنبال راه حل مناسب باشد و زمانیکه راه حل مناسبی پیدا شد، پایبندی به آن لازم است و می توانید برای انجام این پایبندی از روشهای تشویق و عدم آن از محرومیت استفاده کنید البته تمام این موارد را با توافق فرزندتان انجام دهید.

- انجام تکلیف را به صحنه های خوشایندی تبدیل کنید، فعالیت خوشایند موجب تکرار آن می شود و صحنه های ناخوشایند، موجب کاهش علاقه و انجام ندادن آن می شود.

- بی علاقگی و انگیزه نداشتن کودک را با ایجاد زمینه موفقیت در تکلیف، علاقه او را افزایش دهید. زمانی که او تکالیف خود را بدرستی مدیریت می کند، از نحوه درست مدیریت او اظهار خوشحالی کنید.

- همچنین سعی کنید کودک را در انجام تکالیف درک کنید، درک شما به او احساس اطمینان می دهد که در انجام آن دقت بیشتری بکار برد.