۰ نفر

معاون بهزیستی:

بسته بیمه توانبخشی در بودجه 98 تعریف می‌شود

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 305513
 بسته بیمه توانبخشی در بودجه 98 تعریف می‌شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بسته بیمه توانبخشی در بودجه سال 98 تعریف می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد افزود: کارگروه تخصصی توانبخشی با حضور مسئولان بهزیستی در وزارت بهداشت تشکیل شد تا بسته بیمه توانبخشی در بودجه 98 تعریف شود.

وی گفت: مشکل این است که اغلب خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه نیست درحالی که طبق ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، وزارت بهداشت مکلف است که خدمات توانبخشی و توانپزشکی را در شمول بیمه ببرد.

وی اضافه کرد: چندین بار پیگیری کردیم و این پیگیری ها نهایتا هفته گذشته منجر به این شد که کارگروه تخصصی توانبخشی وزارت بهداشت جلسه ای با حضور مسئولان بهزیستی تشکیل داد تا در بودجه 98 ، بسته بیمه توانبخشی را تعریف کنند چرا که در حال حاضر جز چند جلسه خدمات فیزیوتراپی بقیه خدمات شمول بیمه نیست.

وی ادامه داد: خدمات توانبخشی بسیار گسترده و شامل مواردی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و مشاوره های مددکاری توانبخشی است.

* یارانه های بهزیستی کفاف هزینه های توانبخشی را نمی دهد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درباره یارانه بهزیستی برای خدمات توانبخشی گفت: فعلا مشکل بیمه نبودن خدمات توانبخشی را با یارانه داریم برطرف می کنیم اما این یارانه ها کفاف نمی دهد.

نحوی نژاد خاطرنشان کرد: در این زمینه بخشی تحت عنوان خرید خدمت داریم و سالانه حدود 10 میلیارد تومان هزینه می کنیم اما اگر بخواهیم نیاز کشور را احصا کنیم، با این اعتبار تقریبا یک بیستم معادل پنج درصد نیاز کشور به خدمات توانبخشی را بهزیستی پوشش می دهد.

وی افزود: اگر خدمات توانبخشی، بیمه شود صنعت بیمه خودش بر نحوه صحیح ارائه خدمات نظارت می کند و بهترین های تهیه کنندگان خدمات را گزینش می کند.

وی تاکید کرد: همچنین در صورت بیمه شدن خدمات توانبخشی، بر نحوه ارائه خدمات نظارت می شود و در نهایت سایر خدمات مانند مراقبت ها از جمله مراقبت از سالمند در منزل یا در مراکز نگهداری نیز مانند کشورهای اروپایی بیمه می شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با بیمه شدن خدمات توانبخشی، رقابت درستی بین عرضه کنندگان خدمات توانبخشی ایجاد می شود و افراد بر اساس حق بیمه ای که از قبل پرداخت می کنند برای روز ناتوانی پیری و سالمندی خود، شرایط ایده آل را دارند.

نحوی نژاد افزود: اکنون حمایت از خدمات توانبخشی به صورت یارانه های رفاهی انجام می شود به آن معنا که بهزیستی و کمیته امداد به صورت موردی یا یارانه ای پولی می دهد که ممکن است کفاف کند یا نکند. اما وقتی نظام بیمه ای حاکم شود هم مردم به آینده امیدوار می شوند و هم اینکه نحوه ارائه خدمات توانبخشی به شکل صحیح و استاندارد انجام می شود.