۰ نفر

خودرودارها الحاقیه بیمه بدنه تهیه کنند

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 292915
خودرودارها الحاقیه بیمه بدنه تهیه کنند

سندیکای بیمه‌گران ایران از بیمه‌گزاران خواست که برای تهیه الحاقیه بیمه بدنه خودروهای خود به شرکت های بیمه مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، سندیکای بیمه‌گران ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ماه‌های اخیر قیمت انواع وسایل نقلیه موتوری و لوازم مربوط به آنها با تغییرات و افزایش مواجه شده و بیمه گزاران بیمه‌های بدنه اتومبیل در صورت اصلاح نکردن سرمایه مورد بیمه خود بر اساس قیمت روز، هنگام دریافت خسارت با مشکل مواجه خواهند شد.

این تصمیم بر اساس ماده ۱۰ قانون بیمه است که بیمه گر فقط به میزان قیمت واقعی بیمه شده مندرج در بیمه‌نامه  مسئول خسارت خواهد بود، به همین دلیل لازم است که بیمه گزاران با مراجعه به شرکت بیمه و اصلاح مبلغ بیمه شده بر اساس قیمت روز، الحاقیه لازم را دریافت کنند.

در این رابطه غلامرضا سلیمانی - رئیس کل جدید بیمه مرکزی، با بیان اینکه همه تلاش بیمه مرکزی این است که بتواند در مجموع فشار به بیمه ها را کمتر کند گفت: طبیعی است که افزایش مستمر قیمت خودرو می‌تواند به شرکت‌های بیمه‌ای فشارهایی وارد کند.

او همچنین با اشاره به ابلاغیه اخیر بیمه مرکزی اظهار کرد: با ابلاغیه‌هایی که در بخش بیمه بدنه صادر می شود،  بیمه گزاران با توجه به افزایش قیمت خودروها، الحاقیه‌هایی صادر می‌کنند که این کار هم برای بیمه‌گزار و هم برای بیمه گر مثبت است؛ چرا که در این صورت اگر خسارتی حادث شود بیمه گر می‌تواند با توجه به افزایش قیمت‌ها توان پرداخت خسارت‌ها را هم داشته باشد.

گفتنی است که بر اساس ماده ۱۰ قانون بیمه در صورتی که مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه‌گر به تناسب مبلغی که بیمه کرده است (و نه قیمت روز مال) در برابر خسارات وارد شده به اموال بیمه شده مسئول است.

بر این اساس و از آنجایی که بیمه بدنه ارتباط مستقیمی با قیمت خودرو دارد، اگر مشتریان سازمان‌های بیمه‌ای در زمان ثبت قیمت سرمایه خودروی خود مبلغ آن را برای مثال ۳۰ میلیون تومان ثبت کرده باشند، در زمان بروز حادثه اگر قیمت خودروی آنها ۵۰ میلیون تومان شده باشد، بیمه موظف به پرداخت خسارت بر اساس قیمت ثبت شده خودرو خواهد بود؛  به همین دلیل مشتریان اگر مایل به دریافت خسارت به قیمت روز خودرو خود هستند، باید به سازمان بیمه گر مراجعه کرده و قیمت روز سرمایه خود را ثبت کنند. طبیعی است که این افزایش سرمایه نیازمند پرداخت مبلغ مابه‌التفاوت خواهد بود.