۰ نفر

خبرهای جدید برای خبرنگاران

از بیمه خبرنگاران چه خبر؟

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 290836
از بیمه خبرنگاران چه خبر؟

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات و رویکردهای این بخش ـ از تعداد رسانه‌های فعال گرفنه تا وام‌هایی که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده و شرایط بیمه اهالی رسانه ـ توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدمحمدرضا دربندی صبح امروز (۱۵ مرداد ماه) در آستانه روز خبرنگار در نشستی با اهالی رسانه، آماری از وضعیت رسانه‌های ایران ارائه داد و گفت: به طور کلی ۹۳۰۰ رسانه تا به امروز مجوز گرفته‌اند؛ از این تعداد رسانه، ۲۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری وجود دارد و در مجموع ۷۰۰۰ رسانه مکتوب داریم. از میان ۲۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه‌های خبری هزار سایت غیرفعال است و از میان ۱۳۰۰ رسانه فعال ۳۰ خبرگزاری و بقیه آن‌ها پایگاه‌های اطلاع‌رسانی هستند. در واقع تعداد خبرگزاری‌های ما با خبرگزاری اتحادیه اروپا برابری می‌کند.

ادامه داد: از میان ۷۰۰۰ رسانه مکتوب در ایران، ۳۸۰۰ رسانه فعال هستند و بقیه آنها یا غیرفعالند یا به طور نامنظم منتشر می‌شوند. از میان این ۳۸۰۰ رسانه مکتوب ۳۰۰ روزنامه، ۱۸۰۰ هفته‌نامه و دوهفته‌نامه، ۱۹۰۰ ماهنامه و فصلنامه داریم. همچنین ۳۵۰ نشریه ورزشی، ۷۵ نشریه کودک و نوجوان و ۱۰ عنوان رسانه برای معلولان و ۱۰۰ عنوان نشریه هنری ـ سینمایی و ادبی، ۹۰ عنوان نشریه خانواده و سرگرمی و ۱۲ عنوان نشریه اقلیت‌های مذهبی وجود دارد. این در حالی است که در کشور آلمان ۱۲۰ روزنامه، در کشور کانادا ۱۰۰ روزنامه، در کشور چین ۲۰۰۰ و هند ۸۰۰۰ روزنامه دارند. این نشان می‌دهد که کشور ایران از حجم بالایی در روزنامه و نشریه برخوردار است.

او اضافه کرد: از میان ۳۸۰۰ رسانه مکتوب، ۱۴۰۰ نشریه با مدیرمسؤولی یک خانم اداره می‌شوند و ۱۵۰ نشریه مدیرمسؤول اهل سنت دارند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با اشاره به اقدامات خود در شش ماهه‌ای که روی کار آمده است، اظهار کرد: ما توجه ویژه‌ای به بدنه اصلی رسانه یعنی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داریم و با همکاری صندوق هنر، ۳۰۰۰ سهمیه برای بیمه پایه خبرنگاران گرفته‌ایم. اگر فردی در یک رسانه کار می‌کند و بیمه ندارد، صندوق هنر آن فرد را بیمه خواهد کرد. همچنین ۳۰۰۰ سهمیه بیمه تکمیلی را گرفته‌ایم و ثبت‌نام ما تمام شده است. در واقع این بیمه ۸۵۰ هزار تومان است که ۳۲۰ هزار تومان آن را خبرنگار باید پرداخت کند و بقیه را ما واریز خواهیم کرد.

دربندی درباره وام‌هایی که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، بیان کرد: وام‌های یک، دو یا سه میلیونی که سقف محدودی هم دارند را با توجه به شرایط ضروری خبرنگاران به آنها پرداخت خواهیم کرد. همچنین برای وام‌های بزرگ‌تر با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صحبت کرده‌ایم که مقداری را ما واریز کنیم و بقیه را آنها اقدام کنند تا وام‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی به خبرنگاران داده شود.

او ادامه داد: همچنین مشاوره حقوقی و بیمه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفته‌ایم؛ به این معنی که یک کارشناس بیمه و یک حقوقدان حضور خواهند داشت تا اگر خبرنگاران مشکلاتی در این زمینه دارند، به آنها مشاوره داده شود. اینترنت بدون فیلتر نیز با توجه به اسامی که ارائه شده است، به تعداد ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر گرفته‌اند و بقیه افراد هم در مرحله دریافت آن قرار دارند. اگر خبرنگاری اینترنت بدون فیلتر می‌خواهد باید از طریق مدیرمسؤول خود اقدام کند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اضافه کرد: همچنین برای صدور کارت خبرنگاری، ساده‌سازی انجام داده‌ایم و خبرنگار با مراجعه به سایت جامعه خبرنگاران می‌تواند برای دریافت کارت خبرنگاری اقدام کند.

دربندی درباره گسترش اهالی رسانه در خانه مطبوعات بیان کرد: ما در ۳۱ استان کشور خانه مطبوعات داریم که ۴۵۳۹ نفر عضو خانه مطبوعات هستند و سعی می‌کنیم که حضور اهالی رسانه در خانه مطبوعات را گسترش دهیم.

او ادامه داد: همچنین مذاکراتی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده تا هزینه‌ای را وزارت ارشاد پرداخت کند و بقیه را آنها بدهد تا خبرنگاران استان تهران برای آزمایش کامل به آنجا بروند و پرونده تشکیل دهند. از این راه می‌خواهیم آماری به دست بیاوریم تا ثابت کنیم خبرنگاری شغل سخت و زیان‌آوری است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره ساماندهی پرداخت یارانه گفت: ما دو ماه و نیم است که برای شیوه‌نامه‌ یارانه‌ها و اصلاحات آن کار کرده‌ایم و همچنین شیوه‌نامه‌ای برای سایت‌ها ایجاده و در این راستا به نشریات استان و شهرستان‌های محروم توجه شده است. ما در این راه ضرایب افزاینده و کاهنده قرار داده‌ایم که طبق آن یارانه را اضافه یا کم خواهیم کرد. ما از اردیبهشت ماه امسال دو نوبت یارانه را به رسانه‌ها اختصاص داده‌ایم؛ این در حالی است که باید رسانه‌ها یک نوبت یارانه داده می‌شد اما به دلیل گرانی کاغذ و برای اینکه رسانه‌ها نقدینگی داشته باشند، ۸ میلیارد تومان به ۳۰۰ روزنامه و ۴ میلیارد تومان به خبرگزاری‌ها اختصاص داده شده است. همچنین هشت میلیارد هم به سایر نشریات و هفته‌نامه‌ها یارانه داده شده و حدود یک میلیارد هم از پارسال معوقه داشته‌ایم و در مجموع یک میلیارد به ۱۸۰۰ رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم.

دربندی اظهار کرد: توسعه فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی در این روزگار که مشکلات اقتصادی روزنامه‌ها و سایت‌ها وجود دارد، نقش مهمی دارند در حال حاضر اگر فردی برای روزنامه درخواست مجوز کند، به آنها داده نمی‌شود اما اگر سایت بخواهند، به سرعت مجوز به آنها می‌دهیم و همچنین برای سایت‌ها یارانه‌ای در نظر گرفته‌ایم که در گذشته یا تعلق نمی‌گرفته یا کمتر بوده است.