۰ نفر

وزارت رفاه نقشی در افزایش نرخ ارز و مشکلات اقتصادی ندارد

صدور ۱۸ هزار حکم بازنشستگی پیش از موعد

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 290834
صدور ۱۸ هزار حکم بازنشستگی پیش از موعد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با تاکید بر اینکه وزارت رفاه نقشی در افزایش نرخ ارز و مشکلات اقتصادی موجود ندارد بلکه باید تدابیری اتخاذ کند که چتر حمایتی دولت برای گروه‌های دستمزدبگیر بزرگتر شود گفت: این وزارتخانه باید تقویت و حمایت شود تا بتواند روستائیان، عشایر و گروه‌های اجتماعی دیگر را که ممکن است در این شرایط آسیب ببینند مشمول حمایت‌های قدرت خرید قرار دهد و تصمیماتی اتخاذ کند که فشار بر گروه‌های اجتماعی کمتر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا واعظ مهدوی با اشاره به استیضاح وزیر رفاه در روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  وظیفه ماموریتی این وزارتخانه ارتقای رفاه اجتماعی، حفظ آینده و ساماندهی پس‌اندازهای نیروی کار برای تضمین آینده آنهاست.

وی افزود: در شرایط فعلی ما شاهد هستیم که صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات متعددی مواجه‌اند و این مشکلات به نحوی است که حتی در قانون برنامه ششم به عنوان ابرچالش مطرح شده است. این ابرچالش خصلت بین بخشی دارد و باید ترتیباتی اتخاذ شود که تمرکز مدیریتی کشور به حل این چالش‌ها معطوف شود و برنامه‌ریزی‌ها برای ثبات بخشی نظام درآمد و هزینه برای این حوزه‌ها شکل بگیرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه مهمترین متغیری که بر حفظ قدرت خرید صندوق‌های بیمه‌ای اثرگذار است وضعیت و نرخ تورم است اظهار کرد: در شرایطی که در مواجهه با انبوه تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم و این احتمال وجود دارد که کیفیت زندگی گروه‌های حقوق بگیر در معرض خدشه قرار گرفته و قدرت خریدشان کاهش یابد، متزلزل کردن مدیریت رفاه و تامین اجتماعی آثار بسیار جبران ناپذیری بر وضعیت گروه‌های فقیر و افراد دارای دستمزد ثابت می‌گذارد.

واعظ مهدوی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، حوزه اجتماعی حوزه‌ای غیرسیاسی است و حتی احزاب و جناح‌های سیاسی سعی می‌کنند در مدیریت بخش‌های اجتماعی تغییراتی ایجاد نکنند. وظیفه بخش اجتماعی ارائه خدمات است. یک بیمارستان، یک سازمان بیمه‌ای و یک مجموعه تامین اجتماعی باید به ذینفعان خود خدمات ارائه کند و نمی‌تواند خودش را با نوسانات سیاسی هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه این موضوع باید مورد توجه نمایندگان مجلس هم باشد که اگر از عدم انعطاف در وزارت رفاه و تامین اجتماعی گله مند هستند اتفاقا این مزیت این سیستم است، زیرا تصمیمات امروز نظام رفاه و تامین اجتماعی اثرات بین نسلی دارد و تعهدات امروز ما ۳۰ سال دیگر خودش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ادامه داد: نمی‌توانیم در این سیستم همه خواسته‌های ذینفعان سیاسی را تامین کنیم، زیرا منابع صندوق‌های بیمه‌ای حق‌الناس و متعلق به نسل‌های آینده است که اکنون دارند حق بیمه می‌پردازند. علاوه بر این در شرایطی هستیم که کشور با نوسانات اقتصادی بسیار جدی مواجه است. برآورد ما این است در طول چهارماهه گذشته نزدیک ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت بادآورده در کشور ایجاد شده و ۷۰ تن سکه به فروش رفته که قیمت آن حدود چهاربرابر شده است.

وی افزود: همچنین خودروهایی توسط واردکنندگان وارد شده است، آنها که غیرقانونی بوده هیچ اما آنها که قانونی بوده تا چهاربرابر افزایش قیمت پیدا کرده است.  نوسانات اخیر حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش ثروت بادآورده نصیب این واردکنندگان کرده است. در معاملات املاک و سایر بخش‌های مختلف اقتصادی نیز چنین وضعیتی حاکم شده و تمرکز مسئولین در مجلس و دولت باید متوجه این امر شود تا سازوکارهایی ایجاد کنند که این ثروت بادآورده بازپس گرفته شود و به خزانه برگردد.

واعظ مهدوی با بیان اینکه امروز در کشورهای توسعه یافته ثروت‌های بادآورده حق افراد تلقی نمی‌شود گفت: اگر شخصی کار کند و ارزش افزوده ایجاد کند درآمدش متعلق به خودش است اما کسی که مثلا انبار لاستیک داشته و قیمت سه برابر شده، آن مبلغ افزوده شده حق او نیست و حاصل عملکرد نامناسب کشور است که باید بازگردانده شود و نظام‌های مالیاتی این کار را می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت رفاه نقشی در افزایش نرخ ارز و مشکلات اقتصادی موجود ندارد بلکه باید تدابیری اتخاذ کند که چتر حمایتی دولت برای گروه‌های دستمزد بگیر بزرگتر شود گفت: این وزارتخانه باید تقویت و حمایت شود تا بتواند روستائیان، عشایر و گروه‌های اجتماعی دیگر را که ممکن است در این شرایط آسیب ببینند مشمول حمایت‌های قدرت خرید قرار دهد و تصمیماتی اتخاذ کند که فشار بر گروه‌های اجتماعی کمتر شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در پاسخ به اینکه یکی از بندهای استیضاح وزیر رفاه عدم اجرای بازنشستگی پیش از موعد روستاییان از سوی صندوق اجتماعی کشاورزان و روستائیان بوده،‌ آیا کم کاری در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: بله، یک بند استیضاح درباره عدم اجرای بیمه بازنشستگی پیش از موعد روستائیان است و به نظر می‌رسد یا از استیضاح قبلی کپی برداری شده و یا اطلاعات نمایندگان امضاء کننده استیضاح بروز نبوده است.

واعظ مهدوی افزود: زیرا اکنون کلیه احکام برای مشمولان بازنشستگی پیش از موعد در صندوق امضاء شده و پرداخت ها در حال انجام است،  ۱۸ هزار حکم ابلاغ شده و بسیاری احکام را در منازل افراد به آنها اهداء کردیم و اطلاع رسانی در این زمینه شده است. امور مربوط به برقراری و پرداخت مستمری بازنشستگان با سرعت و نظم کامل در حال انجام است و پرونده پشت نوبتی در این خصوص نداریم. اگر بیمه شده تقاضای بازنشستگی کرده و مدارکش تکمیل شده باشد کار صدور حکمش انجام می‌شود.