۰ نفر

تحت پوششی‌های بیمه سلامت چقدر حق‌بیمه می‌پردازند؟

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 283937
تحت پوششی‌های بیمه سلامت چقدر حق‌بیمه می‌پردازند؟

معاون بیمه‌گری سازمان بیمه سلامت ایران جزییات حق بیمه پنج صندوق بیمه‌ای سازمان را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جمشید شایان فر در نشست خبری سازمان بیمه سلامت گفت: سازمان دارای پنج صندوق بیمه ای است یکی از گروه‌هایی که از ابتدای تاسیس سازمان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند صندوق کارکنان دولت بود. کارکنان دولتی که صندوق بازنشستگی شان صندوق بازنشستگی کشوری است تحت پوشش بیمه  سلامت قرار دارند که بالغ بر پنج میلیون نفر در این صندوق بیمه شده اند.

مبنای پرداخت حق بیمه  در صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس 7 درصد حقوق دریافتی است که بخشی از آن توسط دولت و بخشی از آن توسط سازمان بیمه گذار پرداخت می شود.

وی افزود: در این صندوق بیمه شدگان دفترچه بیمه دارند و برای خدمات سرپایی 30 درصد و برای خدمات بستری 10 درصد فرانشیز پرداخت می کنند.

شایان فر ادامه داد: یکی دیگر از صندوق‌های سازمان بیمه سلامت صندوق "سایر اقشار" است که بیمه شدگانش شامل خانواده های شهدا ، ایثارگران ، جانبازان، مددجویان بهزیستی و طلاب و روحانیون حوزه علمیه و دانشجویان وزارت علوم و بهداشت هستند.

در این صندوق نیز مبنای پرداخت حق بیمه 7 درصد حقوق پرداختی است البته کسانی که حقوق دریافت نمی کنند 7 درصد حداقل حقوق را به عنوان حق بیمه می پردازند ، در این صندوق یک میلیون و 500 هزار نفر بیمه شده داریم و روند خدمت دهی به آنها مانند کارکنان دولت است. البته در عمده افراد صندوق سایر اقشار دولت حق بیمه را پرداخت می کند.

معاون بیمه گری سازمان بیمه سلامت ادامه داد: از دیگر صندوق های ما که از بدو تاسیس سازمان ایجاد شد و بیمه شدگانش ابتدا کارت بیمه و سپس دفترچه دریافت کردند صندوق روستاییان عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر است. در این صندوق تمام اعتبارات و حق بیمه را دولت پرداخت می کند. البته روال دریافت خدمت در این صندوق متفاوت است و افراد حتما باید برای خدمات سطح بالاتر نظام ارجاع را رعایت کنند.

شایان فر همچنین گفت: یکی دیگر از صندوق‌های سازمان بیمه سلامت که از خرداد ماه سال 93 راه اندازی شد بیمه سلامت همگانی است در کشور طرحی اجرا شد که بر اساس آن کلیه افراد فاقد بیمه بیمه ساکن در شهرها به صورت رایگان دفترچه بیمه سلامت همگانی دریافت کردند. و بیمه شدن نیز از طریق سامانه سازمان بیمه سلامت انجام می شد به طوری که افراد بعد از ثبت نام و تایید هویت تحت پوشش بیمه قرار می گرفتند. در این صندوق جمعیتی بالغ بر 14 میلیون نفر حضور دارند و دفترچه یک ساله برایشان صادر می شود. سطح ارائه خدمت در این صندوق نیز مانند سایر صندوق هاست.

وی درباره صندوق بیمه ایرانیان نیز گفت: صندوق بیمه ایرانیان از اواسط سال 87 ایجاد شد . در این صندوق افراد 50 درصد مبلغ حق بیمه را خودشان پرداخت می کنند و 50 درصد باقیمانده از سوی دولت پرداخت می شود.

مبلغ حق بیمه نیز هر سال توسط هیات وزیران تعیین می شود. امسال مبلغ حق بیمه برای هر نفر در ماه 44 هزار تومان است که 50 درصد آن 22 هزار تومان و مجموعه یک سالش 264 هزار تومان می شود البته در حال حاضر مردم باید این مبلغ را به صورت کامل پرداخت کنند اما به دنبال مکانیزم های تقسیط آن هستیم. شرط بیمه شدن در صندوق بیمه ایرانیان این است که افراد پوشش بیمه ای دیگری نداشته باشند.