۰ نفر

تامین اجتماعی نیمی از قانون بخشودگی جرایم کارفرمایان اجرا نکرد

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 282758
تامین اجتماعی نیمی از قانون بخشودگی جرایم کارفرمایان اجرا نکرد

دهم تیر ماه آخرین مهلت اجرای مصوبه هیئت وزیران درباره بخشودگی جرایم کارفرمایان به تامین اجتماعی بود که این سازمان تنها یک بند این مصوبه را اجرا کرد و اجرای بخش دیگری از این قانون که مربوط به جرایم از سال ۹۶ به بعد بود را بر زمین گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  هیئت وزیران پنجم اردیبهشت ماه امسال به پیشنهاد وزارت کار مصوبه‌ای برای بخشودگی جرایم کارفرمایان داشت که بر مبنای آن کارفرما‌هایی که جرایم متعلقه آنها مربوط به قبل از تاریخ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ باشد چنانچه حداکثر تا دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این اصلاحیه در مورد پرداخت قسط یا تقسیط اصل بدهی قطعی شده بر اساس مدارک و مستندات ابرازی با سازمان تامین اجتماعی توافق کنند از بخشودگی جرایم متعلقه موضوعی آیین‌نامه برخوردار خواهند شد. در خصوص آن دسته از کارگاه‌های مشمول که بعد از تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۹به علت ورود یکی از موضوعات دلایل ابرازی مشمول شده‌اند مهلت ارائه مدارک به سازمان یادشده تا سه ماه پس از وقوع دلایل مذکور خواهد بود.
به دنبال این مصوبه،سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای مقرر کرد که تاریخ اجرای اصلاحیه فوق از تاریخ صدور این بخشنامه به مدت ۲ ماه یعنی تا دهم تیر ماه سال ۹۷ بوده است.

بخش نخست این مصوبه که مربوط به بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی کارفرمایان تا پیش از ۲۹ اسفند سال ۹۵ بود از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام شد اما این سازمان اجرای بند دوم مصوبه یعنی توافق درباره جرایمی که از سال ۹۶ برای کارفرمایان موضوع این قانون تعیین شده را روی زمین گذاشت.

به این ترتیب علی‌رغم تصویب چنین تمهیداتی برای کمک به واحدهای تولیدی و خدماتی از سوی هیات وزیران و بخشنامه ای که خود تامین اجتماعی آن را به تصویب رساند، بخشودگی جرایم کارفرمایانی که از تاریخ ۲۹ اسفند ۹۵ جریمه شده‌اند، همچنان به عنوان بدهی آنها به سازمان تامین اجتماعی باقی ماند. 

دهم تیر ماه در حالی مهلت اجرای این بخشنامه به پایان رسید که تامین اجتماعی تنها به اجرای بند اول آن پرداخت و اجرای بند دوم را با وجود صراحت تصویب‌نامه و بخشنامه یاد شده اجرا نکرد.