۰ نفر

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و سازمان میراث فرهنگی

تولیدکنندگان صنایع دستی در روستاها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 277914
تولیدکنندگان صنایع دستی در روستاها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

در آئین امضای تفاهم نامه همکاری میان صندوق بیمه اجتماعی رکوع (روستائیان، کشاورزان و عشایر) و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعلام شد صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای کوچک، تحت پوشش خدمات پایه بیمه قرار می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ابتدای این مراسم، محمدرضا واعظ مهدوی گفت: نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی است که در حقیقت نتیجه تجارب گسترده کشور برای گسترش عدالت در دو دهه نخست بعد از پیروزی انقلاب محسوب می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی رکوع با اشاره به شکل گیری نهادهای متعدد اجتماعی در کشور ادامه داد: در روند نوشتن برنامه سوم توسعه، این جمع بندی حاصل شد که نهادهای اجتماعی با هم هماهنگ شوند و در نهایت، طبق تکلیف برنامه چهارم، دولت مکلف به ایجاد نظام جامع رفاه اجتماعی شد.

 واعظ مهدوی ادامه داد: هدف این ساختار پوشش بیمه های اجتماعی برای کل کشور است و این یعنی همه ایرانیان از خدمات بیمه بهره مند باشند چون اصل 29 قانون اساسی برخورداری از بیمه را حق همه ایرانیان می داند.

او با اشاره به سه لایه بیمه حمایتی، پایه و تکمیلی، بیمه پایه را رکن اصلی در نظام جامع رفاه دانست و افزود: در ساختار انگیزشی نیروی کار، بیمه پایه عامل بسیار مهمی است و از این رو، ملزم به گسترش آن هستیم.

 مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی رکوع گفت: در روستاها زمینه کارهای درآمدزا و توانمندساز وجود دارد که در صورت حمایت، می تواند کیفیت زندگی های روستایی را ارتقا دهد و صنایع دستی یکی از این ظرفیت ها است.

واعظ مهدوی تنوع فرهنگی سرزمین ایران و هنرهای برآمده از این تنوع را مورد اشاره قرار داد و گفت: صنایع دستی ارزش های تاریخی و فرهنگی گسترده ای دارد و طبیعی است که فعالان چنین حوزه مهمی، انتظار دارند حداقلی از ایمنی و تامین آتیه برایشان فراهم باشد. تفاهم نامه ای که در این جلسه به امضا می رسد، همین هدف را دنبال می کند. ما حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی را وظیفه خود می دانیم و امیدواریم حاصل همکاری دو سازمان، زمینه گسترش کار در حوزه صنایع دستی و پایداری مشاغل مرتبط با آن را فراهم کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر به تشریح ویژگی خدمات صندوق پرداخت و ادامه داد: دولت در نظام رفاه و تامین اجتماعی برای روستائیان و عشایر ارزش و احترام زیادی قائل شده و خود جای کارفرما نشسته و سهم حق بیمه ایشان را تامین می کند. این امتیاز بزرگی است که به مشاغل روستایی و کشاورزی رسمیت می دهد و آنان را از بیمه و بازنشستگی بهره مند می کند.

واعظ مهدوی گفت: طبق تفاهمی که با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام دادیم از 4 خدمت اصلی نظام جامع تامین اجتماعی که عبارت است از بازنشستگی، از کار افتادگی بر اثر بیماری ها، فوت و درمان، صندوق بیمه اجتماعی ارائه سه خدمت به تولید کنندگان صنایع دستی در روستاها و مناطق عشایری را متقبل می شود و خدمت چهارم که درمان است توسط بیمه سلامت برای همگان تامین شده.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر اضافه کرد: در اعداد و ارقام امسال، سهم هر کارگر برای برخورداری از خدمات تامین اجتماعی حدود 140 هزار تومان در ماه است در حالی که صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با 20 هزار تومان در ماه افراد را بیمه می کند. البته طبیعی است که اعضای این صندوق مانند اعضای تامین اجتماعی خدمت نمی گیرند اما خدمتی که ارائه می شود ولی نسبت به یک هفتم پرداختی بسیار بیشتر است. در واقع اعضای صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، یک هفتم اعضای صندوق تامین اجتماعی حق بیمه می پردازند اما 40 درصد خدمات مشابه دریافت می کنند که نشانه اهتمام دولت به ارتقای کیفیت زندگی در روستاها است.

فرصتی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی 

در ادامه این نشست، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن تقدیر از میزبانان خود گفت: امروز تفاهم نامه ای را به امضا می رسانیم که بخشی از دغدغه ها و نگرانی های بسیاری از فعالان حوزه صنایع دستی را برطرف می کند. اقدام امروز ما حس امنیت و خاطر جمعی را برای هنرمندان و صنعتگران به ارمغان می آورد که به نوبه خود به بالا رفتن سرمایه اجتماعی منجر می شود.

پویا محمودیان ادامه داد: صنایع دستی کشور به اذعان بسیاری از کارشناسان مثال عینی اقتصاد مقاومتی است چون یکی از معدود کالاهایی است که صفر تا صد آن در داخل این مرز و بوم تولید می شود و این مزیت بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است.

خانم محمودیان صنایع دستی را شناسنامه ایران در جهان خواند و گفت: کشور ما سومین تولیدکننده صنایع دستی از لحاظ تنوع و نخستین کشور در تولید صنایع دستی فاخر و نفیس است که بر اهمیت این هنر صنعت می افزاید و وظیفه ما را سنگین تر می کند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به مطالعات صورت گرفته درباره تلفیق صنایع دستی با طبیعت گردی اشاره کرد و گفت: هم مطالعات و هم تجارب عملی نشان می دهد که تلفیق بوم گردی و تولید صنایع دستی در گردش اقتصاد محلی بسیار تاثیرگذار است. بنابراین صنعتگر و فعالی که در روستا کار می کند، امنیت شغلی خواهد داشت و امنیت شغلی، سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد که در این صورت ما بخش کوچکی از رسالت خود را به انجام رسانده ایم.

محمودیان، عدم وجود توازن در عرضه و تقاضای صنایع دستی روستایی را یکی از مشکلات این عرصه خواند و ادامه داد: رویکرد دنیا به صنایع دستی روستایی به قدری زیاد شده است که سایت های فروش الکترونیک صرف صنایع روستایی راه اندازی کرده اند اما از بزرگترین مشکلات ما مبادی عرضه و فروش صنایع دستی روستایی و عشایری است.

وی افزود: ما سی و یک استان توانمند در زمینه تولید صنایع دستی داریم که هرکدام نیز ظرفیت های منحصر به فردی دارند اما مکان های عرضه محصول بسیار اندک است و این مشکل جز از طریق یک عزم همگانی و همکاری سایر ارگان ها حل نمی شود.

 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی رشد چشمگیر صادرات صنایع دستی را مورد اشاره قرار داد و گفت: صنایع دستی با ارزش افزوده فراوانی که ایجاد می کند، یک فرصت با ارزش برای غلبه بر مشکلات اقتصادی است اما پیش شرط استفاده از این فرصت، حل مشکلات درون بخشی آن است که امروز قدم کوچکی برای آن بر می داریم.

محمودیان اهتمام مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی رکوع برای عدالت گستری را مورد تقدیر قرار داد و گفت: امیدواریم گسترش پوشش بیمه ای به فعالان عرصه صنایع دستی، به شکوفایی بیشتر هنرمندان این عرصه منجر شود.

برندهایی که می توانند جهانی شوند

در ادامه این نشست، رئیس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی رکوع در سخنان کوتاهی، به تقدیر از این اقدام پرداخت و گفت: گسترش پوشش بیمه ای به هنرمندان روستایی از یک دغدغه ارزشمند در میان مدیران دو سازمان حکایت دارد و ما دغدغه بهبود کیفیت زندگی در روستاها را ارج می نهیم.

 مبارکی در ادامه خود را یک روستایی خواند و خطاب به معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در برخی روستاهای استان سیستان و بلوچستان، صنایع دستی بسیار فاخری تولید می شود که متاسفانه در خارج از کشور بیشتر از داخل شناخته شده است.

وی ادامه داد: این یعنی برخی از تولیدات روستایی ما می تواند به برندهایی در سطح جهان بدل شود و این یعنی بهره مندی بیشتر فعالان این حوزه از سرمایه های مادی و معنوی.

رئیس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر اضافه کرد: یک حرکت حمایتی کوچک در این حوزه می تواند نتایج بسیار ملموس و درخشانی داشته باشد و بنابراین ما دست یاری به سوی شما و همه کسانی که به آینده می اندیشند، دراز می کنیم و امیدواریم با هم افزایی ایجاد شده، بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

بر پایه این گزارش پس از سخنان مبارکی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و معاون سازمان میراث فرهنگی به امضای تفاهم نامه همکاری میان دو دستگاه اقدام و سپس اسناد را با یکدیگر مبادله کردند.